J Jimpa.a skrev:
Jag förstår inte riktigt varför det är så vanligt att forumtrådar ofta slutar så här!

När frågan antingen är avslutad och ämnet avklarat eller diskussionen inte kommer längre så övergår det ofta till någon form av irrelevant diskussion som med lite tur åtminstone angränsar till ämnet.

Det ena inlägget mer irriterande och otrevligare än det andra osv.

En generellt trevligare ton mot varandra hade gjort världen till en trevligare plats.
Välkommen hit😅

Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej. under ett dygn har man snittat på en minus kostnad. Med största sannolikhet har det blåst väldigt mycket på natten när efterfrågan är som minst. Då blir och priset lägst.
De som har störst chans att spara är de som har timdebitering.Förutsatt att de har valt att flytta sin förbrukning. Rörlig kostnad påverkas. inte
då deras pris är ett medelpris under den månaden
Nu vet bara att kostnaden vat på minus en någon timme det dygnet.
Sen får vi inte glömma att elbolaget tar betalt. Så nån minus post får du inte se.
Minus pris eller för den delen väldigt lågt elpris har hänt relativt ofta under sommaren. Nästan så man kunnat räkna med att det varit minus minst en gång i veckan.
De unika med diagrammet jag infoga var att de över hela dygnet varit negativt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Välkommen hit😅


Minus pris eller för den delen väldigt lågt elpris har hänt relativt ofta under sommaren. Nästan så man kunnat räkna med att det varit minus minst en gång i veckan.
De unika med diagrammet jag infoga var att de över hela dygnet varit negativt.
Det du skickade visade att snittpriset var minus under 48h. Det är den enda siffran du kan få fram.
Vi vet inte hur priserna har sett ut per timme. Vi kan konstatera att elpriset sannolikt har varit lågt under dessa 48h. Den gissningen baseras på att jag inte tror man haft några brutala bottnar.

Ditt diagram ska enligt texten visa dagliga priset. under 30dagar
Men tabellen visar 48h.
Det påverkar inte så där jätte mycket
 
Redigerat:
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det var nog att ta i från min sida. Ber om ursäkt för det.
Alla dras vi med ibland. Så för min är det inget
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Mitt bidrag till det hela är att jag avskyr röklukt (kanske har med min astma att göra), och våra grannar eldade i sin kamin för normal uppvärmning i sitt hus (inte tillåtet i vår kommun). En februaridag när jag arbetat ute en hel förmiddag och känt av röklukten fick jag nog och gick över och pratade med grannen. Jag sa att jag var ledsen över att behöva att ta upp röklukten men bättre att ta upp det för jag misstänkte att de inte kände till vilka konsekvenser deras eldande orsakade. Jag erbjöd mig att betala en förbättring av deras skorsten för att undvika röklukten (vilket de avböjde), och jag var tydlig med att jag inte ville att de skulle elda mindre.

Grannarna tog mitt påtalande väldigt bra och vi har fortfarande en bra relation. De valde att byta ved och elda mer sällan, och tyvärr var det krångligt (kostsamt?) att åtgärda skorstenen.

Min synvinkel var att om det var jag som orsakade någon annan besvär och irritation, så hade jag velat veta om det.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
Mitt bidrag till det hela är att jag avskyr röklukt (kanske har med min astma att göra), och våra grannar eldade i sin kamin för normal uppvärmning i sitt hus (inte tillåtet i vår kommun). En februaridag när jag arbetat ute en hel förmiddag och känt av röklukten fick jag nog och gick över och pratade med grannen. Jag sa att jag var ledsen över att behöva att ta upp röklukten men bättre att ta upp det för jag misstänkte att de inte kände till vilka konsekvenser deras eldande orsakade. Jag erbjöd mig att betala en förbättring av deras skorsten för att undvika röklukten (vilket de avböjde), och jag var tydlig med att jag inte ville att de skulle elda mindre.

Grannarna tog mitt påtalande väldigt bra och vi har fortfarande en bra relation. De valde att byta ved och elda mer sällan, och tyvärr var det krångligt (kostsamt?) att åtgärda skorstenen.

Min synvinkel var att om det var jag som orsakade någon annan besvär och irritation, så hade jag velat veta om det.
Var är detta?
Vilken kommun och vad är det som gör att man inte får elda i en kamin?
Visste inte att det kunde vara olagligt.

Röklukt kan vara riktigt irriterande.
Min fru är väldigt känslig för den medans jag tycker att det påminner om något mysigt. Därmed inte sagt att jag tycker det är ball om det blåser rakt in i huset..
Jag förstår TS:s bekymmer helt och hållet.
 
J Jimpa.a skrev:
Jag förstår inte riktigt varför det är så vanligt att forumtrådar ofta slutar så här!

När frågan antingen är avslutad och ämnet avklarat eller diskussionen inte kommer längre så övergår det ofta till någon form av irrelevant diskussion som med lite tur åtminstone angränsar till ämnet.

Det ena inlägget mer irriterande och otrevligare än det andra osv.

En generellt trevligare ton mot varandra hade gjort världen till en trevligare plats.
Hej
En del skriver otrevligt här men de flesta skriver otroligt trevligt, här finns okunskap men också en otrolig kunskap och välvilja att hjälpa till.
Den här blandningen av inlägg gör detta forum till det bästa forumet i mitt tycke.
Att på söndagsmorgonen läsa och se vilka som slirat lite på tangenterna kvällen innan är ofta riktigt roligt :cool:

Så alla, keep up the god work! OCH prata med varandra.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Var är detta?
Vilken kommun och vad är det som gör att man inte får elda i en kamin?
Visste inte att det kunde vara olagligt.

Röklukt kan vara riktigt irriterande.
Min fru är väldigt känslig för den medans jag tycker att det påminner om något mysigt. Därmed inte sagt att jag tycker det är ball om det blåser rakt in i huset..
Jag förstår TS:s bekymmer helt och hållet.
Dom flesta kommuner idag tillämpar så kallad trivseleldning när det kommer till kaminer. Dvs eldning cirka 2 ggr per vecka 4 timmar per tillfälle. Detta gäller främst i själva tätorterna. Men kommuner kan belägga med elningsförbud eller styra eldning om det innebär en oangelägenhet i tillräckligt stor utsträckning för grannar även på andra platser. Det krävs ju en hel del juridik innan det är i hamn.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Dom flesta kommuner idag tillämpar så kallad trivseleldning när det kommer till kaminer. Dvs eldning cirka 2 ggr per vecka 4 timmar per tillfälle. Detta gäller främst i själva tätorterna. Men kommuner kan belägga med elningsförbud eller styra eldning om det innebär en oangelägenhet i tillräckligt stor utsträckning för grannar även på andra platser. Det krävs ju en hel del juridik innan det är i hamn.
Jupp, så är det i de flesta kommuner i Skåne.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det du skickade visade att snittpriset var minus under 48h. Det är den enda siffran du kan få fram.
Vi vet inte hur priserna har sett ut per timme. Vi kan konstatera att elpriset sannolikt har varit lågt under dessa 48h. Den gissningen baseras på att jag inte tror man haft några brutala bottnar.

Ditt diagram ska enligt texten visa dagliga priset. under 30dagar
Men tabellen visar 48h.
Det påverkar inte så där jätte mycket
Du får leta själv, jag har timpris och kollar priset varje dag så jag har full koll på de jag säger. När tror du jag maxar säkringarna..... 😉
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Jenna92bengtsson skrev:
Hejsan!
Vi har ett problem med våra grannar som satt sin badtunna upp emot tomtgränsen, där är bara ett garage mellan. Problemet i sig är att röken bokstavligt slår mot vårt hus och går rakt in genom ventilerna och stinker ner hela huset. Och nu är det dessutom sommar och vi inte kan öppna fönster eller dörrar för att få in kvällsluften pga detta.
I snart ett år har vi bitit ihop och (kanske dumt nog) lämnat vårt hus med vår 2 åriga son så fort de eldat istället för att ta diskussionen då vi inte velat råka starta någon grannfejd, men så här kan vi inte ha det…
Har någon råd om hur vi ska lyfta denna diskussionen på bästa sätt?
Har vi flera tillfällen velat bjuda över de för att de ska känna hur illa det faktiskt luktar, men det känns meningslöst då de själva sitter i doften utan bry sig? Vill verkligen inte bli osams med dem.
Tacksam för hjälp!
HAR ni tagit upp detta med dom alls?

Annars har dom kanske ingen aning om att det stör
Börja med att prata med dom - det är kanske så enklet som att dom får börja elda med torrare/bättre ved (det skall inte ryka sådär svart)
Eller så kanske ni kan komma överens om ngt tillfälle när det funkar bättre för er än andra.
Allt behöver ju itne vara svart eller vitt.
Men har man inte någon dialog så har man ju ingen aning. Att knyta näven i fickan lång tid gör ju bara att irritationen växer.

Gå över och ring på nästa gång, och säg tex "Hej, vi har velat ta upp detta länge men nu funkar det inte längre: När ni eldar i er badtunna så ryker det rakt in i vårt hus.. Det verkar dessutom vara väldigt tung rök, skulle vi kunna kolla om det finns bättre sätt att elda ?"
 
J Jimpa.a skrev:
Jag förstår inte riktigt varför det är så vanligt att forumtrådar ofta slutar så här!

När frågan antingen är avslutad och ämnet avklarat eller diskussionen inte kommer längre så övergår det ofta till någon form av irrelevant diskussion som med lite tur åtminstone angränsar till ämnet.

Det ena inlägget mer irriterande och otrevligare än det andra osv.

En generellt trevligare ton mot varandra hade gjort världen till en trevligare plats.
Och av någon anledning spårar det ofta ut i något energirelaterat. Elpriser, elproduktion, uppvärmningssystem, bilar… 🤷‍♀️
 
  • Haha
Davidbagare
  • Laddar…
J Jenna92bengtsson skrev:
Uppdatering: jag har pratat lite med grannen och de tog det väldigt bra. Som sagt, var de inte medvetna om ”problemet” då ingen nämnt något för dem. De ska göra sitt bästa för att hitta en lösning på problemet och fortsätta hålla samtal.
Kanon.
Då har ni fått igång en dialog - så får vi hoppas att det blir bättre (men annan ved tex) eller så får ni fortsätta dialogen, kanske kan dom elda när ni inte är hemma eller bara på vissa tider osv
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sätt en brandvarnare eller tolv på ytterväggen...
 
T Troberg skrev:
Sätt en brandvarnare eller tolv på ytterväggen...
😂
 
J Jenna92bengtsson skrev:
Hejsan!
Vi har ett problem med våra grannar som satt sin badtunna upp emot tomtgränsen, där är bara ett garage mellan. Problemet i sig är att röken bokstavligt slår mot vårt hus och går rakt in genom ventilerna och stinker ner hela huset. Och nu är det dessutom sommar och vi inte kan öppna fönster eller dörrar för att få in kvällsluften pga detta.
I snart ett år har vi bitit ihop och (kanske dumt nog) lämnat vårt hus med vår 2 åriga son så fort de eldat istället för att ta diskussionen då vi inte velat råka starta någon grannfejd, men så här kan vi inte ha det…
Har någon råd om hur vi ska lyfta denna diskussionen på bästa sätt?
Har vi flera tillfällen velat bjuda över de för att de ska känna hur illa det faktiskt luktar, men det känns meningslöst då de själva sitter i doften utan bry sig? Vill verkligen inte bli osams med dem.
Tacksam för hjälp!
Ta hjälp av miljökontoret hos din kommun, gör en anmälan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.