Har köpt en köksblandare enligt bild och har även lagt in bild på hur det ser ut med gamla blandaren. Försäljaren sa att jag även bör byta kopplingarna som dom sålde på mig. Vill bara dubbelkolla här att detta är nödvändigt.
 
  • Två mässingskopplingar på en prislapp i plastpåse, 98 kronor totalt, VVS-installationsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två flexibla metallrör hålls upp, del av en installation, otydlig bakgrund med föremål och tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en kopparledning med mässingsanslutning och vit flexibel slang i ett okänt sammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkoppling med mässingsfäste och plastdel, troligen en del av en VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kruxet är att det inte är tillåtet att blanda fabrikat med andra fabrikat. Jag kan inte tyda vad det är för märke på dina äldre kopplingar. Om det nu står "vatette 12" på den gamla muttern så hade det räckt med förminskningar 12x10.

Ifall det är ett annat märke tycker jag du ska gå på försäljarens råd och byta ut till nya kopplingar 👍
 
På i alla fall ena röret är det inte så mycket att spela på för en ny koppling.
Kopplingen får/kan inte sitta för nära böjen, detta bl.a. på att röret ofta är lite tilltryckt.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Nu när jag kollar så är den gamla rören 10mm, precis som de nya. Så det borde inte behövas något extra egentligen.

Hoppas jag kan skruva på kopplingen till diskmaskinen lika lätt.
 
S sidd skrev:
Nu när jag kollar så är den gamla rören 10mm, precis som de nya. Så det borde inte behövas något extra egentligen.

Hoppas jag kan skruva på kopplingen till diskmaskinen lika lätt.
Nu mätte du på röret från gamla blandaren, den är 10 mm, men klämringskopplingen den är ansluten till ser ut att vara 12 mm, å inkommande rör till kopplingen ser också ut att vara 12 mm (eventuellt 15 eller 16 mm).

Du har två val, antingen behålla befintlig koppling men då behöver du en förminskare från 12 till 10 mm, eller så byter du hela kopplingen inklusive befintliga klämringar och muttrar, då förslagsvis till en 12/10 koppling.


När det gäller klämringskopplingar så "ska" man aldrig blanda klämring/mutter/koppling mellan olika fabrikat.
Tillverkarna testar bara kopplingarna ihop med sina egna modeller och lämnar garantier på att det ska vara tätt om man följer montageanvisningen.
 
Aha, så förminskare kan inte återanvändas. Ja ni ser, man är inte en expert här om man säger så.
 
Nej, en klämringsförminskare eller klämring går ej ett återanvända, de blir deformerade vid användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.