Hej,

Bilat upp avloppet i ett hus med platta på mark. Huset är från 1968.
Gäller badrum och tvättstuga. Alltså bilat upp rätt lite, 30cm X 30cm i en längd på ca 7 m.

Konstruktionen är platta på mark --> golvbjälklag --> spånskivor.
På spånskivorna kommer tätskikt mm.

Tiden är en viktig faktor, och jag kan ej vänta 28 dagar eller 2 månader med grovbetong.

Finns det bättre alternativ att gjuta med som är minst lika bra som grovbetong, och som härdar snabbt.

1 vecka går nog att vänta och hålla tidsplanen :)

Mvh
 
Skalman9 Skalman9 skrev:
Hej,

Bilat upp avloppet i ett hus med platta på mark. Huset är från 1968.
Gäller badrum och tvättstuga. Alltså bilat upp rätt lite, 30cm X 30cm i en längd på ca 7 m.

Konstruktionen är platta på mark --> golvbjälklag --> spånskivor.
På spånskivorna kommer tätskikt mm.

Tiden är en viktig faktor, och jag kan ej vänta 28 dagar eller 2 månader med grovbetong.

Finns det bättre alternativ att gjuta med som är minst lika bra som grovbetong, och som härdar snabbt.

1 vecka går nog att vänta och hålla tidsplanen :)

Mvh
Vanlig grovbetong hat väl härdat tillräckligt på några dagar för att kunna byggas på?
Eller tänker du på kvarvarande fukt?
 
Beror på hur mycket vikt kommer på gjutningen, men annars kan EPS cement vara ett alternativ, eller så finns snabbbrinnande betong att köpa.

Platta på mark och spånskiva är ju inte den bästa kombinationen, så kanske ta en funderare på om du inte ska hitta på en mer fuktsäker lösning...
 
Jag antar att din oro gäller fukt. Då vanlig grovbetong håller för de flesta saker i en villa, efter bara ett par dygn.
Men för att lägga täkskikt i ett badrum krävs några månader, innan det är torrt nog.
Det finns flera märken, men hos mig använde de något från Ardex, efter vattenskada i tvättstuga. Den var godkänd för inbyggnad i våtrum efter bara 48 timmar. Kolla med något golvföretag, eller större färgaffär som säljer allt för badrum/våtrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.