L Lärospånet skrev:
Själv blir jag dagligen ytterligt imponerad av de verkligt djupa kunskaper som finns hos många här, vilket får mig att inse att det finns massor jag vet alldeles för litet om.
Då gör du verkligen skäl för ditt nick-name ;)
 
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Då gör du verkligen skäl för ditt nick-name ;)
Jajamen - gillar att spåna med vassa lirare - och ibland är man bara ett spån själv!
 
Jag fick positivt svar på den så kallade "asbestbaksidan" på snarlik matta. Dvs som en komponent i mattan antar jag, snarare än i limmet.
 
  • Mönstrat, slitet golv med synlig skada och missfärgning, gamla keramiska plattor, vintage, patina, ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
henke_benke skrev:
lim skall alltid bort. då det kan börja lukta.
det är den lilla mängd som man andas in
hscn hscn skrev:
Kan säkert vara möjligt att någon använt asbesthaltigt lim även till vinylgolven som kom i början av sjuttiotalet. Det vanliga var dock att man använde de nya "ofarliga" vattenlösliga limmen.
Hittade lite upplysningar om sjuttiotalets mattor på ekobyggportalen. Mattan på bilden är med största sannolikhet av fabrikat Novilon.

Citat.
Äldre plastmattor kan vara flerskiktade där det undre lagret består av asbestpapp . Ofta förekommer de i tidstypiskt murriga färger och stormönstrade men kan lurigt nog också se helt annorlunda ut tex i diskreta gråa och gula toner.



[bild]

Ofta uppkommer, med tiden, hål i mattan, framför allt i fogar och på speciellt utsatta ytor som vid dörrar Man kan då se den grå asbestpappen blottas. Denna golvtyp är värre än den föregående eftersom asbestpappen består av 90 procent av ren asbest som alltså inte är bunden i något annat material. Där vill man inte ha ett barn lekande!
Det var alltså denna matta, jag menade var lik. Även din beskrivning ett vanligt utseende på sådan matta stämde. Det rörde sig om asbestpapp eller analysföretaget kallade det baksida av i stort sett ren asbest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.