Jag och min flickvän har hittat en lägenhet som kan vara av intresse.
Vi vill dock göra en totalrenovering och undrar därför om det kan vara så att det är balkar i ovankant av dessa väggar. I andra liknande lägenheter så har ingen tagit bort väggen hela vägen upp.

Är detta för att de snålat med renoveringen eller för att det kan vara så att det ligger en balk högst upp i väggen?

Bifogar bilder på liknande lägenheter som tagit ner delar av väggarna samt ritningar som jag fick tag på via SBK.

Otroligt tacksam för svar!
 
  • Gammal arkitektonisk ritning, planlösning, svartvit, skala, handskrivna måttenheter, underskrift, daterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en bostad, innehåller kök, flera rum, badrum, möbleringssymboler, skala och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med ljusgröna väggar, trägolv, fönster, radiotor och del av en säng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum med soffa, konst, trägolv, öppen planlösning mot kök, och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det vanligaste är att när man tar bort en bärande vägg så ersätter man den med en balk längs taket samt stöd (pelare) i vardera änden. Det ser då ut som på bilderna du visar.

Tänk på att ändringar i bärande konstruktion kräver lov från styrelsen samt godkänt bygglov från kommunen. Det är inte alla föreningar som tillåter att man ändrar i bärande väggar.
 
Tack!

Jag tror inte att väggen i sig är bärande, dock skulle det kunna vara så att en balk är placerad i ovankant vägg. Enl. balkritningen från SBK så ska det ju vara en balk i vägglivet.

Jag vill verkligen att denna väggsnutt ska kunna ligga flush med övriga taket...

Huset är från 20-talet.
 
BirgitS
Det var inte normalt på 20-talet heller att man hade några inbyggda balkar i överkanten av väggarna.
På dina lägenhetsbilder ser det ut som balkar som någon har lagt till för att kunna öppna upp eller ta bort väggar, eller kanske att de döljer ventilationsrör.

Jag föreslår att du kontaktar en byggkonstruktör om inte styrelsen kan hjälpa dig.
 
Ok, blir bara lite orolig när det på ritning "balkar över våningsplanen" är markerat runt samtliga badrum.

Någon som kan tyda denna?
 
  • Skiss av möbel, möjlig bokhylla, linjer, form, två sektioner, otydlig text, svartvitt, enkel ritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggar kan vara bärande på olika sätt. Vissa väggar behövs för att bevara sidostabiliteten. I äldre hus öär dte vanligt att alla väggar är "lite bärande". Alltså att huset kanske inte rasar om du river väggen, men golvet i lägenheten ovanför kanske sjunker 10 mm.

Det finns lägen där det inte räcker att lägga en balk i överknat när en vägg rivs, man kan behöva ställa in en styv rektangel av stålprofiler som bevarar sidleds-styvheten som väggen har.

För en massa år sedan skulle vi byta stammar med mera i en förening där jag var ordf. Vi hade först en projektering (det var 800 lgh, så ett väldigt stort projekt), där det även fanns som option att sätta in hissar. Vi bytte projekteringsbolag efter en längre tids planering, och fick ned kostnaden kraftigt genom att göra om projekteringen. Men den nya konstruktören som kom in blev likblek när han tittade på hissförslaget som den första firman hade gjort. I ett av husen fanns det ett valv med väldigt stor spännvidd under första våningen (hade varit en biograf i markplan). Hisschaktet skulle ställas på detta valv. Och enl. hans beräkningar så skulle valvet då rasat. Så långt var det väldigt illa. Men hissen skulle dessutom ha skurit igenom trapplöpen. Som visade sig vara en del av den bärande konstruktionen, så om hissen hade rasat så skulle hela trappan också ha rasat, och den bidrog till stabiliteten i väggarna mot trapphuset som även dem skulle ha dragits med i raset. Och de var bärande för bjälklagen i lägenheterna. Så han såg ett scenario där två hela trappuppgångar med 64 lägenheter skulle ha rasat ihop när man ställde in hisschaktet.

Senare röstades hissförslaget ned på stämman. Jag personligen var rätt nöjd med det. Men vi hade ca 350 pensionärer i husen, många av dem kunde behöva en halvtimme för att släpa sig upp 3 trappor till sin lägenhet. Så vi yngre tycket att gamlingarna behövde hiss. Nejrösterna kom i huvudsak från pensionärerna som tyckte att "vi unga" var så bekväma av oss.
 
  • Gilla
Lars Lun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.