Jag ser ibland att man inte "får" installera en luft/luft-värmepump själv, såvida det inte är en Quick Connect e dyl.

Men vadå "får"? Var finns det reglerat?

Eller har det som så många gånger förr blivit en "sanning" för att vi ska göda överprisade hantverkare?...
 
Ibland ser man i det "finstilta" i papperna som följer med dom billiga (gör det själv) VP att garantin enbart gäller om den är monterad av behörig rörmokare:(
FLKR
 
FLKR: antar att du menar "kylmontör" och inte rörmokare ? ;)
Tänk på att om du nu står och monterar din luft/luft-värmepump själv gör rätt, går inte att fixa till ett dåligt montage efteråt utan att få tag i nya gas m.m.
Har tyvärr sett flera "självmonterade" luft/luft-värmepumpar som inte funkar alls, innerdelen snurrar men ingen gas (eller annat fel).
 
Javisst mener jag "kylmontör"...som oftast är en rörmokare eller elektriker som gått några extra kurser:)

FLKR
 
Den 4 juli trädde F-Gas direktivet i kraft, detta direktiv reglerar bl.a vilka som får montera och göra ingrepp i köldmediakretsar, dit bl.a värmepumpar hör.

Enligt direktivet får bara utbildad personal utföra dessa typer av arbeten.
Utbildningsnivån och hur det skall tillämpas är upp till varje medlemsland att bestämma, dock kommer det att finnas en sk minimi-nivå inom EU avseende utbildning.
I Sverige blir den enda förändringan att det numera ÄR helt förbjudet för privatpersoner, kompispulare och liknande att installera en Luft-Vp, enbart ackrediterade företag med certifierad personal får utföra dessa typer av arbeten.

Visst, kan det tycks vara en tandlös lag, men en lag är en lag, hur den kommer att tillämpas återstår att se.

Oavsett vilket, så tenderar försäkringsbolag inte vilja betala ut någon ersättning om pumpen inte är installerad av ett ackrediterat företag, detsamma gälle garantier och dyligt.
 
Ja, vilket trams...

Jag får inte själv koppla in en värmepump med kanske 9 dl köldmedia, något jag gör kanske en eller två gånger under min livstid.

Däremot kan jag åka in på vilken mack som helst flera gånger om dagen och tratta i hundratals liter hälsovådlig och miljöfarlig bensin eller diesel.

Vakumpump och rörflänsare: Here I come!!! :)
 
FLKR skrev:
Javisst mener jag "kylmontör"...som oftast är en rörmokare eller elektriker som gått några extra kurser:)

FLKR
Nej, det finns inga "extra kurser" att gå, Det krävs Ackreditering av SWEDAC, vilket ett mycket fåtal VVS-firmor eller El-firmor har.

Om de utför installationer, så är det i högsta grad olagligt, Ackrediteringen kan enkelt kontrolleras på SWEDACS hemsida.
 
Ebaman skrev:
Den 4 juli trädde F-Gas direktivet i kraft, detta direktiv reglerar bl.a vilka som får montera och göra ingrepp i köldmediakretsar, dit bl.a värmepumpar hör.

Enligt direktivet får bara utbildad personal utföra dessa typer av arbeten.
Utbildningsnivån och hur det skall tillämpas är upp till varje medlemsland att bestämma, dock kommer det att finnas en sk minimi-nivå inom EU avseende utbildning.
I Sverige blir den enda förändringan att det numera ÄR helt förbjudet för privatpersoner, kompispulare och liknande att installera en Luft-Vp, enbart ackrediterade företag med certifierad personal får utföra dessa typer av arbeten.

Visst, kan det tycks vara en tandlös lag, men en lag är en lag, hur den kommer att tillämpas återstår att se.

Oavsett vilket, så tenderar försäkringsbolag inte vilja betala ut någon ersättning om pumpen inte är installerad av ett ackrediterat företag, detsamma gälle garantier och dyligt.
Jag har hört talas om ett fall där försäkringsbolaget betalade ut ersättning trots att det inte fanns kvitton på att ett ackrediterat företag hade installerat. Det råkade vara en kylkille som hade installerat sin egen värmepump. Försäkringsbolagen är nog mest intresserade av att jobben blir korrekt utförda, inte att det finns kvitton från ackrediterade företag...
 
Förvisso kan det vara så, men den generella åsikten hos förs-bolagen verkar vara mycket restriktiv.
 
*försöker minnas en gammal eu-kurs som jag tog en gång i forntiden*

Men ett EU-direktiv ska väl skrivas in i medlemslandets lagstiftning och är alltså inte direkt gällande, såsom EU-förordningar? Dvs så länge inte det finns en svensk tolkning av f-gasdirektivet så är det en gråzon - det är inte tillåtet men heller inte straffsanktionerat? Än så länge, ska tilläggas, det kommer säkert en svensk lagstiftning om det snart nu när direktivet började gälla i somras...

Men jag håller med Ebaman, sannolikt är att försäkringsbolagen girigt griper möjligheten att slippa betala ut ersättning om grejerna havererar och det inte är en ackrediterad installatör som gjort jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.