1 288 läst · 9 svar
1k läst
9 svar
Redigera ABS18 avtal
Jag ska skriva ett avtal på tillbyggnad av bostadshus med en entreprenör. Det finns en offert där en del är fast pris och resten rörligt. Tog upp ABS18-avtalet för att fylla i, men ser att det inte går att lägga in det jag skulle vilja ha med.
Jag vill tex specificera precis vad som ingår i den fasta delen (förtydliga det som står i offerten).
Vill även lägga in pris för löpande räkning för respektive entreprenör (olika påslag osv). Var gör jag det? Finns vad jag kan se bara en rad för löpande räkning och påslag på det.
Är det tänkt att allt ska in under rubriken Övrigt?
Jag vill tex specificera precis vad som ingår i den fasta delen (förtydliga det som står i offerten).
Vill även lägga in pris för löpande räkning för respektive entreprenör (olika påslag osv). Var gör jag det? Finns vad jag kan se bara en rad för löpande räkning och påslag på det.
Är det tänkt att allt ska in under rubriken Övrigt?
Får göra så. Tycker det är lite synd att man inte kan följa mallen dock. Samma gäller betalning. Om man har löpande räkning så vill man väl att det står fakturering månadsvis efter upparbetade kostnader mot redovisade kvitton. Finns ju bara alternativet fast pris eller betalplan där betalplan ska fyllas i med förutbestämda belopp.
På stora entreprenader håller man inne 10% på varje faktura intill 5% av totala beloppet. De sista 5% betalas ut efter godkänd besiktning. Man har rätt att hålla inne betryggande belopp för att åtgärda fel som noterats vid besiktningen.
Kolla med entreprenören om han kan få med på det. Det är nu när du ska skriva kontrakt som du har läge att förhandla
Kolla med entreprenören om han kan få med på det. Det är nu när du ska skriva kontrakt som du har läge att förhandla
Gör en betalningsplan från början där det tydligt framgår vad som ska vara klart t ex varje månad för att respektive batalning ska ske. Se till att vara överens om betalningsplanen innan ni undertecknar kontraktet.
Brukar man göra det även när det gäller löpande räkning?Åsa Lund skrev:På stora entreprenader håller man inne 10% på varje faktura intill 5% av totala beloppet. De sista 5% betalas ut efter godkänd besiktning. Man har rätt att hålla inne betryggande belopp för att åtgärda fel som noterats vid besiktningen.
Kolla med entreprenören om han kan få med på det. Det är nu när du ska skriva kontrakt som du har läge att förhandla
Det totala beloppet känner jag ju till först när vi är klara, men jag har fått en indikation på att allt kommer kosta runt 3,5milj så det skulle kanske vara möjligt att föreslå 10% per faktura upp till 175tkr vilket blir 5% av 3,5. Tack för input
Det gäller ett avtal på löpande räkning. Jag vet med andra ord inte vilka arbeten som kommer vara klara respektive månad, och inte heller kostanden för det.T TommyC skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 430 inlägg
Om man ska ha ett fast pris så behöver vi ta fram handlingar som beskriver exakt alla materialval, vilket vi inte har än. Sedan behöver entreprenören ta höjd för risk om vi kommer överens om ett fast pris, och det undviker jag helst. Vi har bra referenser på entreprenören och billigast bör därför bli att gå på löpande, men jag vill ju givetvis ha ett bra avtal oavsett.T TommyC skrev:
T TommyC skrev: