B
Jag ska skriva ett avtal på tillbyggnad av bostadshus med en entreprenör. Det finns en offert där en del är fast pris och resten rörligt. Tog upp ABS18-avtalet för att fylla i, men ser att det inte går att lägga in det jag skulle vilja ha med.
Jag vill tex specificera precis vad som ingår i den fasta delen (förtydliga det som står i offerten).

Vill även lägga in pris för löpande räkning för respektive entreprenör (olika påslag osv). Var gör jag det? Finns vad jag kan se bara en rad för löpande räkning och påslag på det.

Är det tänkt att allt ska in under rubriken Övrigt?
 
Åsa Lund
Skriv in siffrorna under Övrigt eller gör en bilaga som ingår i kontraktet.
Ser till att även det finns med nån text om att du ska kunna hålla inne pengar tills alla fel är åtgärdade.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
Får göra så. Tycker det är lite synd att man inte kan följa mallen dock. Samma gäller betalning. Om man har löpande räkning så vill man väl att det står fakturering månadsvis efter upparbetade kostnader mot redovisade kvitton. Finns ju bara alternativet fast pris eller betalplan där betalplan ska fyllas i med förutbestämda belopp.
 
Åsa Lund
På stora entreprenader håller man inne 10% på varje faktura intill 5% av totala beloppet. De sista 5% betalas ut efter godkänd besiktning. Man har rätt att hålla inne betryggande belopp för att åtgärda fel som noterats vid besiktningen.
Kolla med entreprenören om han kan få med på det. Det är nu när du ska skriva kontrakt som du har läge att förhandla
 
Gör en betalningsplan från början där det tydligt framgår vad som ska vara klart t ex varje månad för att respektive batalning ska ske. Se till att vara överens om betalningsplanen innan ni undertecknar kontraktet.
 
B
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
På stora entreprenader håller man inne 10% på varje faktura intill 5% av totala beloppet. De sista 5% betalas ut efter godkänd besiktning. Man har rätt att hålla inne betryggande belopp för att åtgärda fel som noterats vid besiktningen.
Kolla med entreprenören om han kan få med på det. Det är nu när du ska skriva kontrakt som du har läge att förhandla
Brukar man göra det även när det gäller löpande räkning?
Det totala beloppet känner jag ju till först när vi är klara, men jag har fått en indikation på att allt kommer kosta runt 3,5milj så det skulle kanske vara möjligt att föreslå 10% per faktura upp till 175tkr vilket blir 5% av 3,5. Tack för input
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
B
T TommyC skrev:
Gör en betalningsplan från början där det tydligt framgår vad som ska vara klart t ex varje månad för att respektive batalning ska ske. Se till att vara överens om betalningsplanen innan ni undertecknar kontraktet.
Det gäller ett avtal på löpande räkning. Jag vet med andra ord inte vilka arbeten som kommer vara klara respektive månad, och inte heller kostanden för det.
 
Varför gör ni så? Varför gör ni inte på ett sätt som gör att ni har kontroll över hur betalningarna sker?
 
B Baskavoda skrev:
jag har fått en indikation på att allt kommer kosta runt 3,5milj
Det är ju en ungefärlig prisangivelse som leverantören (om det nu är denna som gett den) kan behöva stå för, + 15 %.
 
B
T TommyC skrev:
Varför gör ni så? Varför gör ni inte på ett sätt som gör att ni har kontroll över hur betalningarna sker?
Om man ska ha ett fast pris så behöver vi ta fram handlingar som beskriver exakt alla materialval, vilket vi inte har än. Sedan behöver entreprenören ta höjd för risk om vi kommer överens om ett fast pris, och det undviker jag helst. Vi har bra referenser på entreprenören och billigast bör därför bli att gå på löpande, men jag vill ju givetvis ha ett bra avtal oavsett.
T TommyC skrev:
Varför gör ni så? Varför gör ni inte på ett sätt som gör att ni har kontroll över hur betalningarna sker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.