Har Tinova vx på huset, skulle börja måla lillans nya lekstuga idag (står inomhus" med samma färg, men då säger grannen att man inte kan måla med oljefärg på hyvlat trä? Någon som vet? :confused:
 
fråga grannen hur han bär sig åt när han ska måla fönster..... klart att det går att måla oljefärg på hyvlat virke
 
Ja, jag låg i går kväll och funderade på det, fick ångest då jag insåg att jag annars "förstört" alla fönster på vårt hus....men man kunde måla såklart enligt honom, men att träet inte drog åt sig färgen så att den skulle börja flagna efter max några år. Har för mig att han jag köpte lekstugebyggsatsen av också nämnde något om speciell färg för hyvlat trä, så nu har hela helgen gått utan att det blivit ett enda penseldrag på stugan. Ska ringa färghandeln idag på rasten, för ikväll måste det målas.

Måste flytta ut lekstugan då ägaren till garaget vill ha tillbaka det, men vill inte ställa ut den omålad. Sen hoppas jag att den håller att lyftas ut, annars kan jag ju ta in planka för planka i vardagsrummet och måla :-D Det var en byggsats som man "bara" timrade ihop....
 
tinao skrev:
Ja, jag låg i går kväll och funderade på det, fick ångest då jag insåg att jag annars "förstört" alla fönster på vårt hus....men man kunde måla såklart enligt honom, men att träet inte drog åt sig färgen så att den skulle börja flagna efter max några år. Har för mig att han jag köpte lekstugebyggsatsen av också nämnde något om speciell färg för hyvlat trä, så nu har hela helgen gått utan att det blivit ett enda penseldrag på stugan. Ska ringa färghandeln idag på rasten, för ikväll måste det målas.

Måste flytta ut lekstugan då ägaren till garaget vill ha tillbaka det, men vill inte ställa ut den omålad. Sen hoppas jag att den håller att lyftas ut, annars kan jag ju ta in planka för planka i vardagsrummet och måla :-D Det var en byggsats som man "bara" timrade ihop....
Du har inte förstört dina fönster med oljefärg. Tvärtom har du gjort helt rätt. Jag skulle måla lekstugan i oljefärg. Gamla panelade hus var alltid hyvlade o målades alltid i oljefärg. Även på 50-60 talet var fönsterfoder o vindskivor hyvlade o målade med oljefärg. Jag vet, nuförtiden säger många att det ska vara ohyvlat, men det gäller framför allt akrylatfärgerna och om man tänker sig måla med slamfärg, typ Falu röd. Det är viktigt att du grundoljar o grundmålar enligt fabrikantens anvisningarna!

Om du vill ha en färg som aldrig flagnar, utan bara vittrar så att du slipper skrapa utan kan skura bort det mesta innan ommålning, då ska du ta linoljefärg. Den är jobbigare att stryka ut eftersom den ska arbetas in i träet med många penselrörelser, men på en liten lekstuga är det inte omöjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.