PeterFalun
yoloboi skrev:
Jag glädjs med dig som känner så! Som jag belyst är jag av annan åsikt men det behöver jag inte älta mer.

Vad känner du om soptippen? Rent visuellt alltså, jag tror alla veckans dagar att det är en sämre bostad än Villa Simonsson.
hur bor du själv?
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Arkitektkontoret Claesson Koivisto Rune låter helt röda Villa Simonsson kontrastera mot det gröna landskapet vid Lule älv. Pulpettaket löser problemet med den av kommunen lågt föreskrivna takhöjden och ger ett bra utnyttjande av ovanvåningen. Trots en begränsad budget ger materialval och originell färgsättning ett starkt arkitektoniskt uttryck.

Du kan läsa artikeln här: Villa Simonsson – helt i rött
Fruktansvärt fult hus, sett utifrån
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
Jag tyckte det var lite läckert!

Även om jag skulle valt fönster utan vädringsluckor.
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Coolt hus inifrån men från utsidan ser det inte klart ut som att man inte brytt sig om varken fönstersättning eller fasad 🥹
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Synd att vi inte får se övervåningens planritning. Vore också intressant att veta vad den "begränsade budgeten" låg på.

Åke verkar ha fotograferat precis när huset stod färdigt. Det fungerar bäst när budgeten *inte* är begränsad eftersom arkitekturen i sig blir mer att titta på. Claesson Koivisto Rune är ju äkta minimalister från nittiotalet och har i princip hållt sig till gipsminimalismen sedan dess. Nittiotalsminimalism utan exklusiva material och i avsaknad av extremt välstuderade möten blir lätt torftigt men kan räddas av att folk bebor huset med sina prylar och personligheter. Måste gjort ont för CCR att sätta socklar i stället för skugglist! Jag tror folk skulle förstå huset bättre om miljöerna var rejält inbodda av någon intressant person.

Delen som bekymrar mig mest är balkongen. Det känns som att villjan att reducera huset till rena volymer gjorts till priset av en trevlig balkong. Så höga täta räcken känns inte så trevligt, kanske bra för höjdrädda och de som vill vara nakna utomhus utan att skrämma grannar. Det är också synd att huset är "enkelriktat", förståeligt med tanke på hur nära grannarna är men välplacerade fönster på gavlarna kan göra så mycket för ljusföringen.

Roligt att det högt sittade fönstret på övervåningen fick en vädringslucka. Givetvis för att säkerställa att alla öppningar ser "likadana" ut i fasad.
 
Redigerat:
  • Gilla
simonnilsson och 5 till
  • Laddar…
Väldigt fin kontorsbyggnad. Där skulle jag gärna jobba.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
Utseendet må väl vara. Men det var två saker jag tänkte på.

Det en var hur roade folk är av att bo intill en älv med tanke på översvämmnings-risk. Kanske inte ens går att försäkra sig numera.

Det andra var att det går att göra nyproduktion i Boden och inte förlora massor på det. Det vet jag ju i sig inte hur det går. Men noterar att man kan köpa stora hus (äldre då) intill älven för ganska låga priser. Under 1 MSEK. Dom lär väl inte vara lika fina, för all del.
Marknaden för nyproduktion borde vara snudd på obefintlig med så låga priser på successionsmarknaden.
 
D daVinci skrev:
Utseendet må väl vara. Men det var två saker jag tänkte på.

Det en var hur roade folk är av att bo intill en älv med tanke på översvämmnings-risk. Kanske inte ens går att försäkra sig numera.

Det andra var att det går att göra nyproduktion i Boden och inte förlora massor på det. Det vet jag ju i sig inte hur det går. Men noterar att man kan köpa stora hus (äldre då) intill älven för ganska låga priser. Under 1 MSEK. Dom lär väl inte vara lika fina, för all del.
Marknaden för nyproduktion borde vara snudd på obefintlig med så låga priser på successionsmarknaden.
Många orter i Norr och Västerbotten har bostadsbrist och när det planeras villaområden så går tomterna åt. Nu vet jag inte om det gäller Boden men hursomhelst så är läge, dvs närhet till något, viktigt även där. Sedan kan uppvärmningskostnaderna dra iväg i äldre hus. En observation är också att folk i norr värderar inomhusklimat och komfort högre. Ren anekdot men jag upplever det så, kanske är det för att det psykologiskt känns extra bra när det är som det är utomhus på vintern..
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Utseendet må väl vara. Men det var två saker jag tänkte på.

Det en var hur roade folk är av att bo intill en älv med tanke på översvämmnings-risk. Kanske inte ens går att försäkra sig numera.

Det andra var att det går att göra nyproduktion i Boden och inte förlora massor på det. Det vet jag ju i sig inte hur det går. Men noterar att man kan köpa stora hus (äldre då) intill älven för ganska låga priser. Under 1 MSEK. Dom lär väl inte vara lika fina, för all del.
Marknaden för nyproduktion borde vara snudd på obefintlig med så låga priser på successionsmarknaden.
Luleälven är också den mest utbyggda av landets älvar och därmed hårt reglerad och därmed är översvämningsrisken väldigt liten.

Priserna mellan Luleå och Boden är relativt höga så nyproduktion kan mycket väl löna sig, eller kunde i alla fall det fram tills räntehöjningarna började. Strandlägen kan ofta kosta mellan 5-10+ miljoner.


Gillar huset skarpt. Kul med något annat än lågkvalitativa kataloghus.

Men det jag förundras mest över är trångsynta byggregler från kommunerna som leder till låga oproportionerliga hus.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Cheesen
Bilderna gör inte huset rättvisa. Går förbi där ibland och huset ser bättre ut i verkligheten än på bilderna. Dock känns det malplacerat, det hade mått bra av en annan tomt.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Cheesen
D daVinci skrev:
Utseendet må väl vara. Men det var två saker jag tänkte på.

Det en var hur roade folk är av att bo intill en älv med tanke på översvämmnings-risk. Kanske inte ens går att försäkra sig numera.

Det andra var att det går att göra nyproduktion i Boden och inte förlora massor på det. Det vet jag ju i sig inte hur det går. Men noterar att man kan köpa stora hus (äldre då) intill älven för ganska låga priser. Under 1 MSEK. Dom lär väl inte vara lika fina, för all del.
Marknaden för nyproduktion borde vara snudd på obefintlig med så låga priser på successionsmarknaden.
Ett motsvarande hus vid älven i Boden (äldre) kostar bra många gånger mer än 1 mille. Såldes ett ruckel vid älven för inte så länge sedan för nära 4 miljoner. Man får knappt en friggebod utan el och vatten för miljonen vid älven.

Enda risken för översvämning är ifall Putin kommer över gränsen.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt metadata är bilden från 2010: [länk]
Så 13 år, det är ändå lite anmärkningsvärt , jag backar på att bilden är från 1994, jag kollade igenom mina studentkataloger från 90-talet och när Rune Claesson Koivisto tog examen 1994 från Inredningsarkitektur Konstfack så måste jag erkänna att de såg annorlunda ut.
 
  • Porträtt av en man, neutral blick, mörkt hår, tröjkrage synlig, gammalt foto, namntext under bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ID-foto av man med mörkt hår, neutralt uttryck, rosa bakgrund, namntagg nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man med långt hår, runda glasögon, allvarlig, suddig, sepia-ton, förmodligen gammal bild eller ID-foto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Högst upp i Sverige"

Det är mer än 50 mil till svensk-norsk-finska gränsen.
På motsvarande sätt är alltså Norrköping "längst ned i Sverige"
 
  • Gilla
  • Haha
Stuff och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
Raskus Raskus skrev:
"Högst upp i Sverige"

Det är mer än 50 mil till svensk-norsk-finska gränsen.
På motsvarande sätt är alltså Norrköping "längst ned i Sverige"
Allt söder om Gävle... Kartparodi, Sverige, humoristiskt förvrängda regioner, felaktiga placeringar och namn, inkluderar Svenska flaggan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Raskus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.