Jag har en gammal Bosch PCL 20 som jag tycker lutar laserlinjen. Den har en uppgiven nogrannhet på 0.5 mm/m men jag mätte ikväll en sträcka på 17 meter. Åt ena hållet var det perfekt i våg enligt lasern, men när jag mätte från andra hållet visade den att det lutade kraftigt, nästan 20 mm.

Om jag antar att den visar 10 mm fel så skulle den verkliga lutningen vara 10 mm, men kan man tänka så enkelt? Det ligger i vilket fall utanför uppgivna +/- 0.5 mm/m. Jag funderar på hur känsliga krysslasrar är för lutningen på ytan de står på.

Hur gör ni?

Jag har tyvärr inget att kalibrera mot. Mina långa vattenpass (Hultafors och Stabila) kan man tippa en hel del innan bubblan flyttar sig från mitten så de duger inte som referens.
 
Karrock
En så lång sträcka kanske är utanför tillämpningsområdet för ett äldre och enklare instrument. Har en likadan som jag inte litar jättemycket på. Om nu linjen är skarp på 20m skulle jag rita en punkt på mitten, och försöka träffa den från mitten och en bit ut på respektive sida, och då markera var ändarna landar. På varje uppställ ordna ett så plant underlag som möjligt med vattenpass. Kanske knacka lite lätt på den och säkerställa att låsknappen är fullt frikopplad.

Om mätplatsen är sån att du kan lysa från både framsidan och baksidan (käppar tex) så borde det öka noggrannheten.

Vet inte vad man kan få för noggrannhet i slangvattenpass, och om det blir bättre av en vätska med lägre viskositet än vatten.
 
Redigerat:
Skall kunna självnivellera +/- 4 grader så hyfsat plan skall den stå. Men den indikerar väl om det inte klarar nivelleringen?
Men arbetsområdet är 10 meter så du kanske inte skall kolla med längre avstånd än det.
 
B
Hur vet du att den är 20mm fel, vad jämför du mot?

"Slangvattenpass" kan ju fungera att jämföra mot, men blir det nån luftbubbla i det så visar ju även den snett. Men jag vet inte 17mm på 20m är helt ok i min värld. När jag bygger brukar toleransen inte vara så hög.
 
B BSOD skrev:
Hur vet du att den är 20mm fel, vad jämför du mot?
Jag jämförde den med sig själv: Satte tumstocken direkt framför lasern resp längst bort. Sedan tog jag lasern och ställde längst bort istället och mätte åt andra hållet på samma sätt. Då skiljde det sig 20 mm.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
testa på mindre avstånd.. om det är 20mm fel där också så är det "rakt" på 17meter håll
 
  • Instruktionsbild för noggrannhetskontroll vid nivellering med laserverktyg mellan två väggar; mätmetod med toleransangivelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HogeN HogeN skrev:
testa på mindre avstånd.. om det är 20mm fel där också så är det "rakt" på 17meter håll
Tack för bilden! Jag har gjort som bilden visar och försökt kompensera för felet som man mäter upp.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Tack för bilden! Jag har gjort som bilden visar och försökt kompensera för felet som man mäter upp.
bild säger mer än 1000 ord... bara man själv är medveten om "felet" är det inga bekymmer... sålänge inte grannen vill låna och man glömer att säga det kastar lite 😅
 
HogeN HogeN skrev:
bild säger mer än 1000 ord... bara man själv är medveten om "felet" är det inga bekymmer... sålänge inte grannen vill låna och man glömer att säga det kastar lite 😅
Perfekt! grannen kommer nog inte låna fler verktyg om man "glömmer" säga det 😆
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.