Någon med erfarenhet av att blåsa bort/suga upp tallbarr och även lite löv från grusgångar?
Förslag på lövblås till detta ändamål? Helst på batteri. Batteritiden är inte det viktigaste utan att den fungerar för ändamålet. Självklart måste gruset stanna kvar.
Behöver alltså inte ha en maskin till att blåsa löv på gräsmatta etc.
Tacksam för seriösa svar!
 
  • Trädgård med grusgång omgiven av blommor, träd och en växthus, behöver rensas från löv och barr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag köpte en billig blås/sug för just detta ändamål. Dammsuga trädgårdsgrus. Det funkar ganska bra. Men det måste vara torrt. Och det dammar ganska mkt. Och det tar lite tid. Det fungerar i alla fall tillräckligt bra för att man ska undra varför ingen kommit på ett bättre/vidareutvecklat redskap för ändamålet. Mer lämpligt munstycke osv.
 
Någon maskin du kan rekommendera?
Suga är bättre än att blåsa för dig?
 
Japp. Suga funkar bättre i det här fallet. Suga samtidigt som man bökar runt i gruset med munstycket. Löv och lättare skräp följer med. Gruset stannar kvar. Jag tänkte jag ska försöka optimera den här processen en aning. Min tanke är att fixa lite mera hördgjorda/grusade ytor på tomten. Men jag vill inte göra det innan jag hittat ett bra sätt att underhålla dem.
 
  • Gilla
Mysrys
  • Laddar…
Har du hittat något bra verktyg/metod för dina grusgångar?
Jag har själv en del nya grusgångar på tomten och det känns som att en lövsug hade varit bra.
 
Kör en 36V blås från Makita på våra grusade ytor. Gräset med för den delen. Funkar utmärkt. Gruset stannar kvar och löv och frökapslar blåses undan. Så länge man inte kör fullt blås och stoppar munstycket ner i gruset så går det finfint.
 
K Kennster skrev:
Har du hittat något bra verktyg/metod för dina grusgångar?
Jag har själv en del nya grusgångar på tomten och det känns som att en lövsug hade varit bra.
Hej!
Ja, vi hittade en begagnad Stihl lövblås (av dyrare modell) med batteri och laddare till ett bra pris.
Den funkar bra.
Men största problemet för oss var ju en massa stora barr från en tall.
Det löste vi till slut med att ta bort "kronorna" (flerstammig) på den och nu är den kkätterträd till en honungsros och klematis.
Vi har ju flera ekar också, så vi nyttjar den till deras löv också 👍
 
M Mysrys skrev:
Hej!
Ja, vi hittade en begagnad Stihl lövblås (av dyrare modell) med batteri och laddare till ett bra pris.
Den funkar bra.
Men största problemet för oss var ju en massa stora barr från en tall.
Det löste vi till slut med att ta bort "kronorna" (flerstammig) på den och nu är den kkätterträd till en honungsros och klematis.
Vi har ju flera ekar också, så vi nyttjar den till deras löv också 👍
Jag tänker mig att en lövsug borde vara bra för att få upp barren. Inget du har testat?
 
K Kennster skrev:
Jag tänker mig att en lövsug borde vara bra för att få upp barren. Inget du har testat?
Nix, testade aldrig det. Sug ingår inte i vår "blås".
Men tror det skulle blivit svårt att suga upp långa barr, där många hamnat delvis under gruset. Ät det samma effekt som behövs för att blåsa bort dem, tror jag en del grus velat följa med också 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.