Är det någon som har tips om var man hittar information om ekologiskt material ?
Vi bygger lösvirke och vill om möjligt försöka välja material som är ekologiska/hälsosamma. Det verkar dock svårt att få information om t.ex. ekologisk isolering, vindskivor och diffusionsspärrar.
Finns det t.ex. bara cellulosafiber till väggarna i lös form ? Min sambo som skall bygga tycker att det verkar jobbigt. Någon som känner till alternativ ?
 
Antar att du med ekologiska material menar organiska. Jag har sett att sådana material brukar diskuteras under ämnet "Byggnadsvård". Kolla där.


"Jag är en motståndare av gullfiber, det är det sista jag kommer att välja i mitt hus.
Det finns många alternativ att gå på, nästan alla är dyrare, Lin, Hampa, Ecofiber, sågspån."

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted7
 
Vi byggde ut vårt torp som är timrat och saknar mineralullsisolering. Tillbyggnaden gjordes med regelverk och cellulosafiberisolering. OSB och gips som innerväggar, asfaboard och träpanel utåt, ingen diffusionsspärr.

Att isolera gick som en dans - en gubbe med skåpbil sprutade in isoleringen i snedtak, väggar och mellanbjälklag under en dag. Han tog betalt per kubik - inga transportkostnader. Däremot bör man bygga fack så att isoleringen håller sig på plats. Kolla med någon isoleringsfirma för mer info kring byggteknik.

Lycka till!
 
Pius skrev:
Finns det t.ex. bara cellulosafiber till väggarna i lös form ? Min sambo som skall bygga tycker att det verkar jobbigt. Någon som känner till alternativ ?
Det finns tydligen skivor också:

http://www.novator.se/kretslopp/0204/s41-44.pdf
 
Personligen så tror jag att man bör fundera lite över vad man vill uppnå med sitt ekologiska byggande.

Är det att få ett hus med så får hälsorisker för sig själv och övriga familjen som möjligt? Ellr ser man det i lite mer globalt perspektiv och vill använda material som orsakar så lite miljöstörningar som möjligt vid framställning, byggande, drift, underhåll och slutligen rivning?

Många "miljöfreaks" tror jag säger att båda målen skall uppnås, det tror jag är en utopi. Alla val vid ett bygge är kompromisser.

Tar vi glasull eller inte, det är ett material med oöverträffade isoleringsegenskaper, det innebär att hus med glasullsisolering kommer alltid att ha lägre energiförbrukning än motsvarande hus med en mer "ekologisk" isolering. Framställninsgprocessen är inte speciellt miljöförstörande. Dvs den är igentligen ganska ekologisk.

Det är de goda sidorna, till det som uppfattas som negativt hör framförallt ev. hälosrisker vid hantering av materialet i samband med bygge. Man bör använda skyddsmask osv. Efterssom glasull inte är lika bra på att hantera fukt (konstigt nog) som celulosaisolering, så medför användningen att man bör ha helt täta hus. med plastfolie i väggarna. Plast kan ifrågasättas som miljövänligt material, å andra sidan så är plastanvändningen utslaget på husets livslängd en mikrospisk användning (troligen går det åt mer plast i olika förpackningar under bygget även om man bara använder "ekologiskt" material).

Den troligen största invändningen mot glasull ligger just i tätheten som behövs, och de hälsorisker (verkliga eller påhittade ) som kommer av att man plastar in huset, dvs glasullen är ev. ett indirekt hälsoproblem för de som skall bo i huset. Däremot så är det troligen ur ett globalt ekologiskt perspektiv bättre med glasull än "ekologiska" isoleringsmaterial, pga av att husen blir mer energisnåla.

På samma sätt kommer man ju ttill frågan om betongplatta eller husgrund på plintar. Betong är ju ett material som troligen inte kan anses vara "ekologiskt", ur ett globalt perspektiv borde man troligen välja krypgrund. Det går åt mindre betong till några plintar. Krypgrunden för med sig större risker för fukt och mögelskador (visserligen omstritt). Så för den personliga hälsan är betongplattan troligen bättre.
 
Kloka ord.
Det är svårt med helhetsperspektiv :-/
 
Vi tänker nog i första hand på oss själva ;), d.v.s. vi (=jag, min sambo Byggaren gör som jag säger bara det inte är allt för vansinnig) vill använda så hälsosamma material som möjligt. Sedan är det ju ett plus om det ej är alltför skadligt för miljön ...

En stor orsak till att använda t.ex. cellulosa eller linull är att man slipper använda plastskikt, att huset kan "andas" (jag undanber mej ev. kommentarer angående ordvalet ;) )

Tipset om linullsisolering verkar bra tycker jag ! Det skall vi forska vidare om, någon som har erfarenhet ?
 
Jag håller inte med om att cellulosafiber skulle vara sämre ur isoleringssynpunkt. Tex uppges Vitalisoleringen ha ett lambdavärde på ca 0,034.
För mig var det viktigaste skälet de mindre riskerna för fuktproblem. I synnerhet om man vill ha ett hus som tål att kallställas på vintern, verkar risken för fukt- och mögelproblem större med mineralull.
Hans
 
Jag har ett tips på en bok som behandlar allt vad det gäller att bygga ekologiskt.
Den tar upp hur man bygger sunda hus att vistas i, när det gäller materialval, konstruktionsmetoder, el, uppvärmning, fukt, ljud mm.
Hur man hushåller med resurser: Värme och kyla, el, renvatten och avfall.
Hur man sluter kretslopp och hur man anpassar sig till den plats man vill bygga på.
Den är jättefint illustrerad med många bilder och tydliga exempel på lösningar.


http://www.byggbokhandeln.com/sok/detalj.asp?ArtikelNummer=6224005

Boken går att få tag på för ungefär 450 kr. Sök på google.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.