S
E emma_saltakatten skrev:
Hej! Hänvisar igen till rubriken i mitt inlägg, ”Vinbärsbuskar vid elledning”, det är alltså en elledning som ligger nedgrävd i jorden, fg ägare informerade oss om detta vid köpet och jag kan se hur elen är dragen. Min fråga för alltså inte om detta är en elkabel eller inte, utan huruvida jag kan plantera vinbärsbuskar här eller om det riskerar störa kabeln på något vis (som ligger inuti ett plaströr).
OK. Det stör inte kabeln. Lycka till.
 
  • Gilla
emma_saltakatten
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Okej, då det fastslaget att det är kabel för starkström?
Normalt ska en sådan ligga på minst 55cm fyllnadsdjup i ett gult skyddsrör alternativt med gult kabelmarkeringsband över.
En del hävdar att 35 cm räcker i en trädgård men i praktiken räcker det nästan aldrig då man på ett bra spadtag kan nå ner och skada en kabel som ligger så grunt.
Men som sagt ingen fara att plantera något där.
Yes det är starkström. Tack vad bra med info, 55 cm hade varit perfekt, önskar dom fixat det så här också, men är väl pga är kolonistuga det är lite hejsan svejsan. Skönt att veta att det inte pajar iaf.
 
S SvanteC skrev:
OK. Det stör inte kabeln. Lycka till.
Topp, tack. Och ha det fint!
 
C C.Ö skrev:
Du ska kanske lyfta bort några av cement plattorna och flytta in dina buskar dit. Så är du inte mitt över kabeln.
Fint nagellack förresten😌
Det var min plan b :) men blir lite tajt utanför stugan då så föredrar att försöka få ner dom vid kabeln om det inte är farligt men verkar ju okej så länge jag förhåller mig till kabeln och är försiktig när jag gräver. Tack ☺️
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
E emma_saltakatten skrev:
Hej! Hänvisar igen till rubriken i mitt inlägg, ”Vinbärsbuskar vid elledning”, det är alltså en elledning som ligger nedgrävd i jorden,
Ja, skälet till att vi frågar är att det i majoriteten av frågorna på forumet är så att själva premissen inte är sann. Så det är därför vi frågar. Det är inte för att vi inte litar på din förmåga att skilja en starkströmsmatning från alla andra typer av föremål som ligger nedgrävda.

Jo. Det är faktiskt precis för att vi inte litar på din förmåga i det avseendet... ;) Men inget ont om dig, du är i mycket gott sällskap om du skulle ha fel. Jag har haft det själv; misstog tele trunkledning för starkströmkabel en gång. Räknade inte med att hitta den i en villaträdgård, men man skall som sagt aldrig säga aldrig.

E emma_saltakatten skrev:
fg ägare informerade oss om detta vid köpet
Ja. Den förre ägaren litar vi då rakt inte på... ;) Att dessa har fel är mer regel än undantag.

E emma_saltakatten skrev:
och jag kan se hur elen är dragen.
Det är möjligt, men se det första svaret.

E emma_saltakatten skrev:
Min fråga för alltså inte om detta är en elkabel eller inte,
Nej. Men det är som sagt---av bra skäl---vår första fråga. Först när det är avgjort så kan man komma till svaren.

E emma_saltakatten skrev:
utan huruvida jag kan plantera vinbärsbuskar här eller om det riskerar störa kabeln på något vis (som ligger inuti ett plaströr).
Jag skulle inte planterat vinbärsbuskar där som det ser ut i nuläget. Du måste gräva, rotsystemet kommer att utvecklas och det kan trycka undan kabeln eller vi vilket fall trassla in den så att det blir omöjligt att både göra eventuellt underhåll på kabeln eller ta bort bärbuskarna utan att få kabeln med sig när det lider.

Jag skulle istället faktiskt dragit om den på ett bättre djup. Det är mycket enklare att göra nu än när allt är planterat.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Håller med senaste inlägget här, om du ändå gräver för att sätta buskar, gräv djupare så att du kan dra om kabeln på ett djupare djup och lägga ett markeringsband över. Plattorna ser ju inte heller ut att ligga bättre än att de är direkt på marken så det gör nog inte något om du behöver lyfta några av dem för att börja få ner kabeln lite innan (annars blir den nog för kort för att få ner djupare).
 
  • Gilla
emma_saltakatten
  • Laddar…
E emma_saltakatten skrev:
Det var min plan b :) men blir lite tajt utanför stugan då så föredrar att försöka få ner dom vid kabeln om det inte är farligt men verkar ju okej så länge jag förhåller mig till kabeln och är försiktig när jag gräver. Tack ☺️
Ska du verkligen ha busken så nära grannen?Det tar ju inte mer än ett år så kommer den att inkräkta på granntomten, och då med en grann fejd på köpet.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ska du verkligen ha busken så nära grannen?Det tar ju inte mer än ett år så kommer den att inkräkta på granntomten, och då med en grann fejd på köpet.
Grannen har flera bärbuskar längre ner på tomten som går in till oss så är inte så linjalpetig stämning.
 
B
Med tanke på att man aldrig vet vad man får för granne i framtiden, så hade jag planterat dem kanske 50cm från tomtgräns, så huvuddelen är på egen tomt.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
E emma_saltakatten skrev:
Grannen har flera bärbuskar längre ner på tomten som går in till oss så är inte så linjalpetig stämning.
Det finns flera trådar på forumet som handlar om nyinflyttade grannen klagar på "TS" gamla träd/buskar tränger in på grannens fastighet.

Samt ett antal trådar om typ "hur får jag bort grannens buskar som tränger in på vår nya fastighet?".

Även "nya grannen har klippt ner vår häck från x meter till 1 meter".
 
Många här som inte har koll på hur det funkar i kolonistugeområden. Inte direkt så att man betalar stora pengar för att lantmäteriet ska komma ut och sätta nya gränspinnar för fastigheter eller tomter, eller att man tar ut en grävmaskin för att lägga ner en kabel "rätt", eller ber kronofogden om handräckning när någon ställt sin skottkärra på fel sida om grusgången.

För en gångs skull. Krångla inte till det så mycket, utan lita bara på TS och svara på frågorna.
 
  • Gilla
emma_saltakatten och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, rötterna är inte problem för ledningen.

Förläggningsdjup. På privat mark kan man lägga en ledning i princip hur grunt som helst. men man skall ta risk för skador i beaktande. Så ligger den ex. under cementplattor kan den ligga direkt under plattorma. i en gräsmatta kan de också ligga grunt i en rabatt är det ju lämpigt att den ligger minst ett spadtag djupt osv.

Så buskar är väl tom. lämpligt. När vinbärsbusken väl är på plats, så kommer du ju inte att plantera några andra växter över kabeln just där, och ogräsrensning brukar vara rätt ytligt.
 
H hempularen skrev:
Så buskar är väl tom. lämpligt. När vinbärsbusken väl är på plats, så kommer du ju inte att plantera några andra växter över kabeln just där, och ogräsrensning brukar vara rätt ytligt.
Tills någon bestämmer sig för att plantera något annat... Vilket händer även där man satt bärbuskar.

Men touchar man bara upp bladet med en fil eller sten så det är tillräckligt vasst så brukar man kunna ta sig igenom en ytlig kabel utan några större problem. ;)

Så mitt tips kvarstår: Dra om kabeln. Nu är rätt tillfälle.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.