Hej!
Jag skall fylla ut med grus runtom vårat nybyggda hus här om någon vecka. Då kom jag på att eventuellt köpa cellplast och lägga randisolering runt huset..... s.k. randisolering.
Finns det några nackdelar med att lägga randisolering ? Det borde väl bara vara bra att extraisolera ?
Cellplast kostar visserligen några kronor, men även utfyllnadsgrus kostar....
Jag funderar på att införskaffa cellplasten på typ beijerbygg, k-rauta, byggmax eller liknande billig stormarknad.

Någon som har tips på vilket cellplast jag skall använda ? Fabrikat ? Hållfasthet ? Tjocklek osv ?
Någon som gjort randisolering utanför sina kantelement som har tips att ge ? Vad bör jag tänka på ?

/V
 
I
Eftersom du ska randisolera utanför husgrunden i mark i samband med tillfyllnaden, spelar det i stort sett ingen roll vilken hållf./kvalitet cellplasten har. Den utsätts inte för någon större belastning. Enda undantaget är mittför garageinfart och entré. Där bör du välja en kvalitet med hög tryckhållfasthet för att slippa sättningar i beläggningen.

Det är oxå viktigt att du lägger isoleringen på minst ett spadsticks djup m.h.t. risken för att skada den med grepen/spaden om du gräver rabatter längs husväggarna (vilket inte är bra alls ur andra synvinklar: inget regn/självbevattning p.g.a. takutsprånget, dränering under som drar ur vattnet från växterna, risk för skada på fasaderna av stormpiskande kvistar och grenar från buskar, svårt att komma åt att underhålla fasaden, osv.)

Speciellt viktigt är att du lägger isolering runt hushörnen där infrysning sker från två håll.

Randisolering tjänar två syften, men ett av dem kan vara överspelat med ny grundläggning där platta på mark är helisolerad med cellplast på backen. Värmeläckaget blir då mindre än vid torpargrund.

Det första är att 'flytta ut' isotermerna från husgrunden för att hindra tjällyft. Det andra är att hindra värme från att läcka ut (som alltså kan vara överspelat).
_________________
Byggaren
 
Hur bred bör randisoleringen vara och behöver man den även om man bara har sand i backen?
 
I
Man brukar räkna en meter ut från utsida husgrund.

Sand/grus är inte lika tjälfarligt som lera och expanderar därför ej på samma sätt och lyfter i grunden. Så det beror helt och hållet på vad som finns under sand/grus-lagret. Är det berg är det stabilt. Är det lera o dyl. lyfter det lika bra som om det varit lera ända upp och under förutsättning att leran ligger högre upp än det tjälfria djupet som varierar med läget i landet. Skåne cirka 0,5-1 m. Norrland upp till 3 meter. Sand/grus i sänkor, där vattnet inte kan rinna undan, är lika tjälfarligt som lera.
__________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.