Hej,

Jag ska måla om ett rum i den nya lägenheten vi har köpt och började med att dra ned några fastlimmade träramar. Med följde en massa färg, även lager under det senast målade lagret. Försöker få bort allt löst för att kunna spackla, men det tar aldrig slut när jag drar bort det. Ska tilläggas att jag är nybörjare på detta..

Någon som har tips på bästa lösningen? Måste väggen bredspacklas?

Mvh
 
  • En vägg med avskalad tapet och skadad puts, bredvid en hopfällbar stege, under renovering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Även om du bredspacklar behöver du nog få bort lös tapet. Om du ångar/blöter tapeten kan det vara lättare att få bort den. Om det är gipsväggar så får du inte blöta så mycket att du riskerar att skada gipsen.

Renoveringsgips är ett alternativ till att få bort lös tapet.

Underarbetet tar mest tid och är det som påverkar slutresultatet mest.
 
R RasmusK90 skrev:
Hej,

Jag ska måla om ett rum i den nya lägenheten vi har köpt och började med att dra ned några fastlimmade träramar. Med följde en massa färg, även lager under det senast målade lagret. Försöker få bort allt löst för att kunna spackla, men det tar aldrig slut när jag drar bort det. Ska tilläggas att jag är nybörjare på detta..

Någon som har tips på bästa lösningen? Måste väggen bredspacklas?

Mvh
Gah! Jobbigt läge. Bästa och enklaste är att limma/skruva upp renoveringsgips
 
Tack för era svar. Då sätter man renoveringsgips bara på den väggen och låter resten i samma rum vara? Tror ni det kommer se ok ut om den delen av väggen buktar ut mer än de andra?
 
BirgitS
Ja, det kan man göra.
Jag tror inte att det är något man kommer att notera.
 
Tack Birgit. Ni tror inte det hade funkat att spackla bara där det är ojämna ytor? Eller måste man ta hela väggen?
 
BirgitS
Jovisst, men det verkar ju vara så stor del av väggen att det kan vara enklare och bli bättre att bredspackla med rullspackel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jovisst, men det verkar ju vara så stor del av väggen att det kan vara enklare och bli bättre att bredspackla med rullspackel.
Aldrig bredapackla som nybörjare, skitsvårt.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig bredapackla som nybörjare, skitsvårt.
Även med rullspackel?
Vad tror du om rullspackel + renoveringstapet?

Jag skrev ju om renoveringsgips tidigare men eftersom TS frågade så.
 
A
... men alla är nybörjare på bredspackling någon gång, även världens främsta bredspacklare.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även med rullspackel?
Vad tror du om rullspackel + renoveringstapet?

Jag skrev ju om renoveringsgips tidigare men eftersom TS frågade så.
Jag utgår från mig själv, jag var kass och är fortfarande halvkass efter en del praktik ;)
 
Nja, jag är lite motvalls här. Renoveringsgips i all ära, det är kanon, men det där hade jag nog satsat på att spackla upp. Tror det blir mindre med jobb för att få det bra.

Rullspackel och en stor bred spackelspade är en bra hjälp för att få till den sista finishen.
 
Ett tipps om ni bestämmer er för att spackla är använda microlit och spackla in. Binder och armerar över de skadade partierna.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.