Är där några som har skaffat riktigt AC i lgh men att göra hål osv ut till balkongen? Hur har ni fått lov. Finns där några av är som sker i den uråldriga förening styrelsen och satte ditt ändå.

Själv sitter jag i en sits där jag försöker hålla lugnet nere oh gå med på deras villkor men snart pallar man inte. Dem har sagt nej till flera saker inklusive ac med fläkt på balkongen.

En liten backstory jag gör en total renovering alltså allt i lgh har redan fräst flera spår för el dragning och dragit ut el till balkongen väggen mellan balkongen och vardagsrummet är lättbetong så seriöst hur pass mycket skada kan jag göra med ett hål på 70mm?? Balkongen är dessutom hel inglasad där nedre delen täckt med vita paneler och man ser inget, har väl sagt lite för mycket om mina planer till föreningen så jag tänkte att man hade kunnat göra ett hål och sätta alla slangar till ac in i väggar direkt och ha förberett så om dem kollar ser dem inget sen sätter man ditt ac nästa sommar xd.


Någon som har suttit i samma sits? Vad gjorde ni?
 
Du gör då åverkan på föreningens fastighet.

Hur motiverar de ett avslag?

Jag kan tänka mig flera skäl att vara tveksam över en sådan installation.

Buller, risk för bullerstörningar mot andra balkonger. Ev. även vibrationer.
Den dag den demonteras kommer det att vara ett stort fult hål i fasaden. Underhållsansvaret för det ligger på föreningen, som alltså får bekosta reparation av fasaden.

Om du gör det här ändå, utan tillstånd så riskerar du i förlängningen att bostadsrätten förverkas (tvångsförsäljning).

OM de godkänner en installation, och ngn klagar över buller så finns risk att föreningen måste ordna bullerisolering/dämpning.

Vad är det mer de nekat?
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
instämmer i svaret ovan. TS skriver inte vem det är som ställt krav för eventuell installation, men troligen ligger detta inte inom styrelsens befogenhet. Det är en sådan förändring som normalt kräver godkännande av föreningsstämma. Det kan tas upp vid årsmötet och om det är lång tid dit kan man begära en extra stämma. Om det tillåts så är det föreningen som tar ansvar för kommande underhåll av fasaden och AC inklusive eventuella problem om grannar störs av buller. Många AC har låg bullernivå om de installeras korrekt, men efter några års slitage kan det ge betydande buller.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi hade en medlem som gjorde åverkan i fasaden och installerade en AC. Han vägrade montera ner och återställa. Han blev stämd av föreningen. Han förlorade i tingsrätten. Han förlorade i hovrätten. Högsta Domstolen tog inte upp överklagande. I slutändan blev alla förlorade. Föreningen stod för massa advokat kostnader i slutet. Rättegångskostnaderna var bara en bråkdel som medlem fick betala och sina egna advokat kostnader.
 
Claes Sörmland
Jag är också skeptisk till enskilda bostadrättshavares initiativ med AC. Behövs det i husen så är det bättre att föreningen tar det, blir tydligare med ansvaret och underhåll framgent. Och sen kanske bygglov mpåste sökas också för fasadändring, beror på var man sätter utedelarna på fasaden.
 
RoTe
Har du träkarm till balkongdörren? En vän till mig gjorde en urkapning ur karmen med en tunn japansåg för att få igenom slangarna. Detta återställdes sedan vid avflytt genom att den urkapade delen limmades dit igen.
 
Ska du ha utedelen på en inglasad balkong?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.