Vill behålla den gamla utelampan från 1950 på fritidshuset efter fasadbyte, men den ska målas om och tänkte då att det kanske är ide att byta innanmätet samtidigt, finns det något att byta mot, är det ens nödvändigt?
 
  • Gamla elkomponenter, grön skållampa, trasig elsladd, keramiksocklar, på ett svart bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal telefon, separata delar, grön, sladdar, bakelitkontakt, mekanisk, åldrad, demonterad, historisk kommunikationsteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en keramisk eluttagsbas mot oskarpt bakgrund med elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vit keramisk glödlampssockel med elektriska ledningar och skrivna bokstäver.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en vit glödlampsockel av keramik med märkningar, på en mörk arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte byta något i den armaturen , allt ser bra ut, byt bara ledningarna. Normalt till sorten är en öppen kåpa i plast eller glas, men går bra med en s.k toa-armaturers glasglob.
 
  • Gilla
mattias1343
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du behöver inte byta något i den armaturen , allt ser bra ut, byt bara ledningarna. Normalt till sorten är en öppen kåpa i plast eller glas, men går bra med en s.k toa-armaturers glasglob.
Toppen, då ska jag åka till elaffären och köpa kabel.

Vi har glasgloben, en vit, som suttit på sen ny kvar, den lämnade jag vid huset då den är hel, ingen ide att flytta runt den.

Tack för snabb hjälp!
 
Jag hade putsat av alla jordanslutningar.
Ser ut att vara en jordanslutning längst ut på armen också, för att vara på den säkra sidan så hade jag troligen dragit en jordtråd mellan bägge jordanslutningarna.
Jag hade troligen valt en kabel ut i armen än bara trådar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade putsat av alla jordanslutningar.
Ser ut att vara en jordanslutning längst ut på armen också, för att vara på den säkra sidan så hade jag troligen dragit en jordtråd mellan bägge jordanslutningarna.
Jag hade troligen valt en kabel ut i armen än bara trådar.
Dra en kabel ? I orginal så är det 1 m2 RK som är monterat och det blir nog lite svårt att ansluta på plinten. Då den är lite skör för brytningar, samt att den ska kopplas först och sedan fästa den på sockeln. Vad blir det med kabel då, stora spänningar på plinten med risk att den spricker.
 
Planen är att bygga som det var, jordkabel, varför? Finns ingen ut från huset iaf.

All el i huset är original från 1950 med utanpåliggande kulon varav den till denna lampa kommer inifrån köket rakt ut igenom knutbrädan.
 
Hur sitter den på själva knuten med en plåtkonsoll eller mot knutbrädan direkt. Hur högt sitter den från marken. I gamla tider så sattes ytterarmaturer ca 2 - 2,5 meter över mark och då behövdes ingen jord, eller så var det en porlinsarmatur, det finns likadana ( nästan ) som du har i plast och dom finns ingen jordskruv i. Då togs spänningen ut direkt från någon dosa och det var för det mesta ojordat i hela huset, utom i köket. Därav ingen jord till ytterarmaturerna. Vi kallade dom en gröning.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Hur sitter den på själva knuten med en plåtkonsoll eller mot knutbrädan direkt. Hur högt sitter den från marken. I gamla tider så sattes ytterarmaturer ca 2 - 2,5 meter över mark och då behövdes ingen jord, eller så var det en porlinsarmatur, det finns likadana ( nästan ) som du har i plast och dom finns ingen jordskruv i. Då togs spänningen ut direkt från någon dosa och det var för det mesta ojordat i hela huset, utom i köket. Därav ingen jord till ytterarmaturerna. Vi kallade dom en gröning.
Lådan på bild är gjord för att sitta på hörnet på knuten och omsluta den, syns på bilden, kabeln från huset går in i botten på den till plinten via en gummitätad genomföring som skruvas in i dosan, där skruvas kablarna fast tillsammans med de ut till lampan.

Från mark ca 3m upp, krävs stege för att nå den och i köket kan kabeln ej nås heller utan att ha trappstege.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.