sysmali sysmali skrev:
@Robert-san01 förslag om att skapa wifi-gästnät på din nya router med samma namn och lösenord som du hade tidigare borde vara en tillfällig lösning. Vilken modell på router har du nu?
Fel tråd…?
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de vara separerade i mark? I byggnader vill man ha det på grund av brandrisken, men det finns ju inte i mark.
Störningar EMC, det bör man även tänka på tak . Mao var/hur du lägger kablaget.
Att lägga dem i samma rör kan du få stora problem med supptratroner i anläggningen och dess närhet.
Speciellt om man har Värmepumpar.
 
Hej Dag,
Order "supptratroner " är nytt för mig, jag tror att du har stavat fel eller kanske menar något annat?
Förklara gärna!

Angående EMC, kablar som inte är skyddade med tex. en skärmstrumpa och/eller har tvinnade ledare (tänk signalkabel såsom Cat 5, Cat 6) och som förläggs parallellt i längre sträckor kan riskera att påverkas av EMC induktivt. Denna typ av EMC störning kan komma från en frekvensomriktare, de finns numera i många olika maskiner och apparater i våra hem, inklusive i systemets växelriktare.

En kortare parallell förläggning i ett solpanelssytem mellan till exempel en villa och dess garage ska inte behöva ha separerade likströmskablar.
 
D Dag Sundberg skrev:
Störningar EMC, det bör man även tänka på tak . Mao var/hur du lägger kablaget.
Att lägga dem i samma rör kan du få stora problem med supptratroner i anläggningen och dess närhet.
Speciellt om man har Värmepumpar.
Tvärtom, du får mindre störningar om de ligger nära varandra.

Jag gissar att han menar supratoner. En benämning som av någon anledning används för störningar i ljudfrekvenser. Det är ett område som ligger lägre i frekvens än de man brukar prata om när det gäller EMC problem.
 
G Gillar att bygga skrev:
Hej Dag,
Order "supptratroner " är nytt för mig, jag tror att du har stavat fel eller kanske menar något annat?
Förklara gärna!
Hej Gillar att bygga

Det engelska ordet ”Supraharmonics” kan översättas med orden ”ovanför övertonerna” och beskriver ett frekvensområde mellan 2–150 kHz i elnätet.

På svenska brukar ordet supratoner användas.

Övertonerna finns i frekvensområdet 50–2000 Hz.

I frekvensområdet 2–150 kHz i elnätet, finns förutom viss kommunikation t.ex. för styrning av motorvärmare även restprodukter (switchbrus) från t.ex. alla de kraftelektronikbaserade nätdelar som numera helt dominerar i elnäten.

Då vi fortfarande (efter mer än 30 år) ännu inte har några normer för att begränsa tillkomsten av switchbrus i elnäten riskerar vi att få en ökande problematik med switchbrus framöver.

Mätning av switchbrus kräver god kunskap hur man gör och de fåtal olika instrument som äntligen verkar komma för mätning av switchbrus verkar samtidigt kostsamma.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.