Vi kan ha möjlighet att stycka en större tomt och sälja..men..den kommer vara utan detaljplan..
Tjänar jag på att fixa detaljplan eller ska jag sälja utan detaljplan ?
Vem ska man prata med ? Vem vet hur /vad vilket sätt är bäst..
Mvh
 
Nja, du kan inte fixa en detaljplan själv. I så fall får du begära att kommunen upprättar en fastighetsplan (om området är stort nog). Det du kan göra eftersom det är utom plan idag är att fixa ett förhandsbesked för byggnation från din kommun. De vill se tänkta tomtgränser och placering av hus. En förutsättning för ett positivt besked är att väg och V/A kan lösas så det hjälper att beskriva hur detta ska lösas.
Har fått igenom ett par såna över åren och min erfarenhet är att allt som medför att kommunen slipper tänka - och framför allt åtgärda något är till fördel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jobbar som planarkitekt, både på kommun och som egen konsult. Jag skulle säga att det beror helt och hållet på hur många fastigheter du vill bilda och hur omgivningarna ser ut. Vid ett eventuellt förhandsbesked kan kommunen kräva att en detaljplan tas fram, innan bygglov kan medges. I plan- och bygglagen finns ett plankrav som kickar in när en tänkt utbyggnad kommer innebära en ny sammanhållen bebyggelse med ett behov av samordning (och / eller om planläggningen innebär en större omgivningspåverkan).

Definitionen av sammanhållen bebyggelse är:
  • Bebyggelsen ska bestå av minst 3 byggnader
  • Byggnaderna ska vara placerade på minst 2 tomter
  • Tomterna ska gränsa till varandra eller skiljas åt endast av en väg, gata eller parkmark
Min erfarenhet är dock att vissa kommuner gör avsteg från detta om behovet av samordning, eller om omgivningspåverkan är mycket låg. Men den slutsatsen man kan dra är att detaljplanekravet kickar in även vid mindre utbyggnader.

Att komma ihåg är att kommunen bestämmer om en detaljplan kommer tas fram eller inte. Däremot kan en detaljplan initieras av privata fastighetsägare genom att begära planbesked. Kommunen har sen fyra månader på sig att lämna ett besked huruvida en detaljplaneprocess ska inledas eller inte (positivt / negativt planbesked). Ett sådant besked kan inte överklagas. Det är därför viktigt att en ansökan görs tillräckligt omfattande och tydlig för att öka sannolikheten att kommunen lämnar ett positivt planbesked.

Fördelen med att sälja fastigheter med en detaljplan är att många frågor rörande utbyggnaden är lösta och att det finns en garanterad rätt att bygga, något man inte har utan detaljplan. Kommunen kan alltså inte neka ett bygglov om bygglovet följer detaljplanen.

/ DBSP
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
SarB
O ohadsan skrev:
Vi kan ha möjlighet att stycka en större tomt och sälja..men..den kommer vara utan detaljplan..
Tjänar jag på att fixa detaljplan eller ska jag sälja utan detaljplan ?
Vem ska man prata med ? Vem vet hur /vad vilket sätt är bäst..
Mvh
Det tar tid och kostar pengar att upprätta detaljplan, men fastigheten lär ju vara betydligt mer attraktiv på marknaden om det finns.
I vilket fall behöver man ha i åtanke att det kan krävas ett i vart fall positivt planbesked från kommunen för att du ens ska få stycka av den, så det kan vara så att du egentligen inte har något val.
Det beror på fall till fall, hur stor fastighet du tänkt stycka, vad som finns på den. hur stamfastigheten ser ut osvosv. Men är planen att stycka av en större fastighet i syfte att upprätta flera bostadshus på måste du ju visa att det faktiskt också är tillåtet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.