Hej!

Jag bor i en äldre villa, byggd 1909 enl papper men säkerligen tidigare då det började bokföras det året.

I våras vart det en översvämning då dräneringspumpen utanför slutade fungera. Den byttes ut och man installerade även en brunn inne i källaren ifall att, dock hade jag i veckan elavbrott (pumpen är ju beroende av el) varav jag noterade att det började läcka igenom vatten i källaren igen. Under våren har avfuktaren varit påslagen där kontinuerligt.

Källaren har sedan översvämningen enbart använts som förvaring, dock lite segt att man med så mycket utrymme inte kan förvara organisk material där (tex resväskor med kläder). Hade vi haft ekonomin skulle vi också velat göra om det till tvättstuga…

Det luktar lite fuktigt där nere så det är knappt något som lagras idag.

Andra problem: Jag behöver installera en radonåtgärd i krypgrunden (kostnad 30k) då det under vinterhalvåret uppmättes ca 250bq i de beboeliga utrymmena.

Ska dem också gräva upp all jord och grus utanför vore det väl lika bra att konvertera till fjärrvärme då det finns på gatan och resten av området (vi har direktEL + luftvärmepump) så slipper man gräva upp flera gånger, detta lär väl gå på en kostnad cirkus 150-200k.

Då vi flyttade in i vintras så har vi helt enkelt inte råd med något av detta idag, med dagens räntekostnader osv utan det blir inom ca 2 år..🧐

Önskar tips för åtgärder, om det överhuvudtaget är värt att dränera äldre hus eller inte.

Mvh
 
Nej, ett hus med källare som är byggt före 1909* är inte avsett att ha källaren som något annat än sval förvaring av t ex potatis, eller kanske pannrum eller dylikt. Kläder förvarades på kattvindarna eller tredje vind (om sådan finns).
Jag själv har, och har haft, några 18- och 1900-talshus med källare, och har inte dränerat något av dem. Och potatisen och de andra rotfrukterna (samt mina kära pelargoner och dahliaknölar) har trivts utmärkt!

Vad gäller att dra in fjärrvärme låter det som en bra idé om det går att räkna hem kontra en värmepump. Går det att söka det nya bidraget för energieffektivisering av småhus, eller uppfyller ditt hus inte kraven?

*Du känner till det där med 'byggår 1909', va?
 
Det jobbigaste är ju att försöka samplanera allt detta arbete mellan olika företag så att det sker under en och samma period…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, ett hus med källare som är byggt före 1909* är inte avsett att ha källaren som något annat än sval förvaring av t ex potatis, eller kanske pannrum eller dylikt. Kläder förvarades på kattvindarna eller tredje vind (om sådan finns).
Jag själv har, och har haft, några 18- och 1900-talshus med källare, och har inte dränerat något av dem. Och potatisen och de andra rotfrukterna (samt mina kära pelargoner och dahliaknölar) har trivts utmärkt!

Vad gäller att dra in fjärrvärme låter det som en bra idé om det går att räkna hem kontra en värmepump. Går det att söka det nya bidraget för energieffektivisering av småhus, eller uppfyller ditt hus inte kraven?

*Du känner till det där med 'byggår 1909', va?
Jo takvind har vi men liten lucka upp dit:)

Får kolla upp det där nya bidraget tack för tips!!

Nej berätta gärna det där sistnämnda.

Mvh
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det verkar som du ändå har koll på att 1909 var det år man införde ett centralt byggnadsregister i Sverige, och alla hus som redan var byggda då fick 'byggår 1909'. Om du vill veta mer exakt när ditt hus byggdes kan du kolla på Lantmäteriets e-tjänst Min fastighet, där finns avstyckningshandlingar (oftast), de är daterade. Ibland finns ritningar i kommunens arkiv, ibland även digitaliserade sådana.
 
  • Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det verkar som du ändå har koll på att 1909 var det år man införde ett centralt byggnadsregister i Sverige, och alla hus som redan var byggda då fick 'byggår 1909'. Om du vill veta mer exakt när ditt hus byggdes kan du kolla på Lantmäteriets e-tjänst Min fastighet, där finns avstyckningshandlingar (oftast), de är daterade. Ibland finns ritningar i kommunens arkiv, ibland även digitaliserade sådana.
Uppskattar att du tog dig tiden & svara👍🏽
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vad som är billigare är att se till att så lite vatten som möjligt kommer fram till huset.
Kolla att vatten från stuprören leds bort och ordna ytlig dränering i trädgården.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.