1-fas pumpar och kompressorer måste ha en kondensator för att kunna starta och snurra, är den inte frisk så kan det bli som du uppfattar, vet du hur en sådan ser ut ? . Kostar inte många kronor att testa, stäng v VP , inte bra för kompressorns lindning, den kan brinna upp att belastas så.
 
J jonaserik skrev:
1-fas pumpar och kompressorer måste ha en kondensator för att kunna starta och snurra, är den inte frisk så kan det bli som du uppfattar, vet du hur en sådan ser ut ? . Kostar inte många kronor att testa, stäng v VP , inte bra för kompressorns lindning, den kan brinna upp att belastas så.
Det var ett bra tips! Ska leta reda på den och beställa en ny. Ska se om jag kan koppla ur kompressorn, för det går väl inte att stänga av den från manöverpanelen utan att även stänga av elpatronen?
 
Klart bra att koppla ur kompressorn elektriskt så är man säker. Men det går att ställa vredet på R så är allt bortkopplat utan VV
 
Muxuts Muxuts skrev:
Har du varit med om att kompressorn sitter fast vid start? Var och varannan gång min ska starta så burrar det som en motor som sitter fast samtidigt som effektmätaren visar 2,5 kW i kanske 5 sekunder. Sedan är det tyst i kanske en halv minut innan det blir samma sak igen. Kompressorlampan lyser hela tiden. Kan bli så ett par gånger innan den startar.

Jag tolkar det som att motorn inte orkar dra runt kompressorn och att det finns något motorskydd som återställer sig automatiskt. Tyder ju på rejält skadad kompressor i så fall.
Ja det sitter ett termiskt motorskydd på toppen av kompressorn. När kompressorn har havererat durrar det ganska högt bara ett par sekunder tills motorskyddet löser ut. Återställs som sagt automatiskt efter en liten stund. Har aldrig varit med om att kompressorn faktiskt startar efter att motorskyddet löst ut ett par gånger. Normalt stänger man av strömmen på väggbrytaren, fäller ner el-panelen och skruvar bort och viker undan kompressorkabeln från det stora reläkortetet position 1-3. Därefter fungerar allt som vanligt fast man måste låta el-patronerna stå för all uppvärmningen tills man byter kompressor eller byter till en ny värmepanna.
 
J Josth skrev:
Ja det sitter ett termiskt motorskydd på toppen av kompressorn. När kompressorn har havererat durrar det ganska högt bara ett par sekunder tills motorskyddet löser ut. Återställs som sagt automatiskt efter en liten stund. Har aldrig varit med om att kompressorn faktiskt startar efter att motorskyddet löst ut ett par gånger. Normalt stänger man av strömmen på väggbrytaren, fäller ner el-panelen och skruvar bort och viker undan kompressorkabeln från det stora reläkortetet position 1-3. Därefter fungerar allt som vanligt fast man måste låta el-patronerna stå för all uppvärmningen tills man byter kompressor eller byter till en ny värmepanna.
Precis så ja. Men den startar varje gång. Ibland löser motorskyddet 3 gånger först. Andra gånger inte alls.

Antar att man kan räkna med att kompressorn är körd ändå?
 
Mystiskt, men jag skulle säga att kompressorn är körd. När kompressorn stått stilla ett tag och tryckutjämnat ska den vara lättstartad om den är frisk.
 
J Josth skrev:
Mystiskt, men jag skulle säga att kompressorn är körd. När kompressorn stått stilla ett tag och tryckutjämnat ska den vara lättstartad om den är frisk.
Nu har kompressorn nypt. Försöker starta en gång i kvarten och är stekhet. Så jag drog bort kablarna från kretskortet för att inte riskera brand (kanske ingen fara, men det känns inte bra).

Pumpen är tydligen från 2007 och kompressorn från 2018. Tror det blir en F370. Den är lite för gammal för att vara värd ännu en ny kompressor för 25 000 kr. Andra saker kan ju också gå sönder..
 
Som tidigare skrivet, se till att byta slangarna oxå.
Fick min 310 utbytt nyligen mot en 370, montören sa att de bytte slangar för de gamla ruttnar invändigt, som både gör att de får sämre flöde och släpper skräp ut i systemet.
Kompressorn verkar vara ett lotteri, min gick till skroten med fungerande originalkompressor, de vi bytt kompressor på höll ca 5 år efter bytet (Vi är en BR förening med 30 pannor)
 
  • Gilla
Muxuts
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Som tidigare skrivet, se till att byta slangarna oxå.
Fick min 310 utbytt nyligen mot en 370, montören sa att de bytte slangar för de gamla ruttnar invändigt, som både gör att de får sämre flöde och släpper skräp ut i systemet.
Kompressorn verkar vara ett lotteri, min gick till skroten med fungerande originalkompressor, de vi bytt kompressor på höll ca 5 år efter bytet (Vi är en BR förening med 30 pannor)
Bra idé!

Ska se vad jag kan få för offerter. Men det lutar åt att montera en F370 själv. De verkar finnas i lager på flera ställen.
 
Muxuts Muxuts skrev:
Bra idé!

Ska se vad jag kan få för offerter. Men det lutar åt att montera en F370 själv. De verkar finnas i lager på flera ställen.
Jo, de verkar dykt upp nu, det var brist i vintras. De skulle byta 2 per månad här då tillgången var dålig, jag var sist på listan och skulle få min bytt i november, men de kom i början på juli.
 
hade jag en 310 idag, så inte skulle jag ersätta den med 370, är ju typ samma skit, gå på 730 eller 735 om du ska ha kvar flvp, annars skulle jag sätta lvvp
 
DonPablo DonPablo skrev:
hade jag en 310 idag, så inte skulle jag ersätta den med 370, är ju typ samma skit, gå på 730 eller 735 om du ska ha kvar flvp, annars skulle jag sätta lvvp
Både en 735 och en LVVP lär landa på 150 000 kr+. En 735 kräver ombyggnad av ventilationen. En LVVP kräver en frånluftsmodul.

Kom fram till att det är svårt att motivera. Jag beställde precis en Bosch 3800i EW för 59 500 Kr och räknar med att kunna byta själv.

Kalla mig gärna dum, men 90 000 kr är bra mycket pengar. Går inte att tjäna in inom rimlig tid i ett så litet och energisnålt hus.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.