Du som haft elbil i mer än ett år, hur ofta snabbladdar du?

  • Antal röster
    116
Chargefinder har blivit ännu bättre – nu med roamingpriser

Jag har tidigare poängterat nyttan med Chargefinder, men nu har de alltså sen någon månad blivit ännu bättre. Detta då de utöver respektive bolags egna pris nu också visar vilka andra betalsätt som accepteras och priset för dessa.

Jag lånar ordet roaming från mobiltelefonin; det kanske finns en bättre term, men jag tror alla förstår vad jag menar och fler verkar använda termen.

Några exempel från Varberg:
Skärmbild av app visar elbilsladdningsalternativ och priser på IONITY-station i Varberg, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av app som visar olika laddningsalternativ och priser för elbil i Varberg, varningsmeddelande längst ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man inget avtal visar sig alltså Fortum vara billigast hos Ionity, medan Eon/Virta sladdar in på slutet med ett europris som kan översättas till drygt tio spänn! 25 % dyrare typ, eller mer. Gott om roamingavtal hur som helst, så lätt att betala även om man inte har en nyckelring full med blippar eller telefonen full med appar.


Appskärm med elbilsladdningsstationer, priser och status för Circle K Varberg Nord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Circle K är lite oginare mot andra. Bara Mer av de relativt vanliga bolagen och Elton, som jag tror är en ren roamingapp.

Skärm med elbilsladdningsalternativ, priser per kWh, betalningsmetoder och företagslogotyper, notis om prisuppdateringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av app för elbilsladdning, visar olika tjänsteleverantörers priser i SEK och DKK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eon är lika generösa som Ionity med roamingavtalen, men man ska tydligen skta sig för att betala via Shell – 70 % påslag!

Skärmklipp av Tesla Supercharger-laddningspriser och tillgänglighet i Varberg, olika tider och medlemskap, i SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sist men inte minst, Tesla. Elbilsvärlden Apple. Ingen roaming, föga förvånande. Men även för oss med andra bilmärken (utom de som av oklara skäl är inkompatibla med Tesla) finns det goda skäl att ha just den appen oavsett.

Edit: Det framgår för övrigt även vilka som tar vanlig kortbetalning, vilket än så länge är rätt ovanligt och saknades bland mina Varbergsexempel. Nedan exemplifierat med Allego Halmstad.
Mobilskärmdump visar elbilsladdningsalternativ med priser i SEK, inställningar, och betalningsmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Det är ju rätt tydligt att det sedan början av sommaren inte funnits någon anledning att ladda någon annan stanns än hos Tesla. Iaf om man laddar 50+kWh/månad. Tesla är ju rent av billigare än 22kW AC destinationsladdning på de flesta håll.

Jag åkte elbil till Toscana och tillbaka. 90% på nerresan laddat hos Tesla. På plats i Italien var det faktiskt billigaste att förköpa 320kWh roaming (bla ionity) än att ladda hos Tesla.

Milkostnad Italien ToR för energin blev 9:50kr/mil med farthållaren på max 137km/h. Total omväg för att ladda (billigt) blev nog 20mil (5%) på hela resan.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är ju rätt tydligt att det sedan början av sommaren inte funnits någon anledning att ladda någon annan stanns än hos Tesla.
Jag håller generellt sett med, men det finns fortfarande enstaka längre sträckor, som Norrköping–Uppsala, där det inte finns några open-for-all-ställen. Och så har vi ju de kinesiska bilarna, varav flera inte kan ladda hos Tesla alls. Emellanåt får ju också annat än laddpriset styra, som vad/var man vill äta medan bilen laddar.

Men ser man bara till laddningen håller jag med, man sparar nog minst en hundring per 50 kWh laddning på att välja Tesla just nu.
 
Attitudeswe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller generellt sett med, men det finns fortfarande enstaka längre sträckor, som Norrköping–Uppsala, där det inte finns några open-for-all-ställen. Och så har vi ju de kinesiska bilarna, varav flera inte kan ladda hos Tesla alls. Emellanåt får ju också annat än laddpriset styra, som vad/var man vill äta medan bilen laddar.

Men ser man bara till laddningen håller jag med, man sparar nog minst en hundring per 50 kWh laddning på att välja Tesla just nu.
Norrköping-Uppsala har var sin öppen SuC. I Uppsala kan man ladda för 3:05 och i Norrköping för 3:20. Det är 22 mil mellan dessa städer. Det fixar väl alla moderna elbilar (80->10% med 2kWh/mil i förbrukning ger att 63kWh batteri behövs). Då man kör genom Stockholm (lägre hastighet) så går det väl till och med fint på Vintern om man laddar till 95%.
 
Min poäng var mest att även om man kör längs E4:an kan det finnas hål som gör att Tesla inte är ett uppenbart val. Kör man exempelvis mellan Jönköping och Gävle (50 mil) klarar man sig nog ofta med ett laddstopp, men kanske inte hos Tesla.

Men ta det för vad det är, ett sökt exempel som visar att det kan finnas skäl att välja andra laddare. I stort håller jag som sagt med dig.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Just sträckan Norrköping-Uppsala brukar jag köra via Katrineholm-Strängnäs-Enköping men där är det verkligen ont om laddare 50kW+.
 
engs
Hittade en laddstation där jag ofta står ganska kort tid, kanske 60-90min. Det är gratis 1h och sedan 1:-/min. 11kW. Aldrig sett någon ladda där.

60/11 ⁓5,5:- /kWh (om man få ut fulla 11 kW).

Står man där 90 min så borde det alltså kosta runt 3,60 för 16,5 kWh?

Eller räknar jag galet?

Edit: Klar jag räknar galet, det kostar givetvis 30sek. för 16,5, vet inte vad jag tänkte på, lämnar det ovan utan edit för att skämmas lite lagom... 😆

Det blir väl då 1,8:- / kWh.
 
Redigerat:
  • Haha
nerdybynature
  • Laddar…
Inte ofta det är fullt hos Tesla, men gratis är tydligen gott!
Skärmdump från app; Nacka Supercharger; Tesla laddningspriser; gratistillfälle; svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
engs
Sitter och planerar en körning, såg att E.on hade laddstation som kanske skulle passa.
Tänkte jag laddar ner appen och reggar så det är klart om det behövs.

De vill dra först 200:- direkt och sen toppar upp och dra 200:- igen från reggat kort så snart det går under 100:-…. Vad de ska strula till det. Gör ju bara att man kommer undvika dessa, bara laddar där om det absolut inte finns alternativ eller verkligen laddar där rutinmässigt. Inga stora pengar men man vill inte uppmuntra sådana avarter.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Sitter och planerar en körning, såg att E.on hade laddstation som kanske skulle passa.
Tänkte jag laddar ner appen och reggar så det är klart om det behövs.

De vill dra först 200:- direkt och sen toppar upp och dra 200:- igen från reggat kort så snart det går under 100:-…. Vad de ska strula till det. Gör ju bara att man kommer undvika dessa, bara laddar där om det absolut inte finns alternativ eller verkligen laddar där rutinmässigt. Inga stora pengar men man vill inte uppmuntra sådana avarter.
Men alla laddstationer stödjer väl kortbetalning på plats numera?
 
engs
pacman42 pacman42 skrev:
Men alla laddstationer stödjer väl kortbetalning på plats numera?
Alla har jag svårt att tro, menar du alla e.on? Kanske, hade inte en tanke på att kolla upp det.
 
Det är ett EU krav med kortbetalning på plats. Sedan hur de löst det är en annan fråga.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
engs
R Robert-san01 skrev:
Det är ett EU krav med kortbetalning på plats. Sedan hur de löst det är en annan fråga.
Inte med krav på kortterminal då antar jag? Utan det är ok med kortbetalning genom app? Tänker på Tesla t.ex.
 
engs
Nu ser jag det ska gå att ladda på E.ON med OKQ8s app. Stationen ligger lite fel i OKQ8s app samt på annan gata än i Chargefinder. Av bilderna i Chargefinder att dömma så stämmer ChargeFinder.

Man allt annat är identiskt, antal stationer och typer. Så det borde vara samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.