Hej!

Jag har haft en Roborock S5 Max i snart 3år och den har fram tills för några veckor sedan fungerat utmärkt.
Felet som uppstått är att den istället för att köra sitt vanliga mönster kör helt oregelbundet tills den efter några minuter säger att den är ”trapped” / fastnat.

Jag hade isär dammsugaren för invändig rengöring (vilket behövdes) och till en början såg det lovande ut vilket går att se på bild 4277. Men efter några minuter uppträdde samma fel igen…

Efter googlande hittade jag att många haft problem med att det ena hjulet kärvar, vilket kan göra att den rör sig konstigt. På filmerna har dock hjulen ofta varit helt fast och som ni kan se på videon går mina fortfarande relativt lätt, även om det vänstra (sett under ifrån) går lite trögare.
Jag skall testa att plocka isär det hjulet/motorn och se om det går att rengöra mer.

Har någon stött på detta problemet tidigare och hur avhjälpte ni det i så fall?
Har ni andra tankar / förslag på vad det kan tänkas bero på?

/Tobias
 
  • Appskärm visar robotdammsugares rengöringskarta; rengöring avbröts av användare, 11 kvadratmeter på 11 minuter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Appskärm för Roborock S5 Max visar rengöringskarta, batterinivå, fast robot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade liknande problem och då satt det typ plastfolie som hade åkt upp i hjulhuset. Syndes inte om man inte tryckte hjulet uppåt.
 
S Sackaros skrev:
Jag hade liknande problem och då satt det typ plastfolie som hade åkt upp i hjulhuset. Syndes inte om man inte tryckte hjulet uppåt.
👍 Det hade varit ett ”bra” fel.
Såg din karta liknade ut?
 
G GSB_ABL skrev:
👍 Det hade varit ett ”bra” fel.
Såg din karta liknade ut?
Ja. Har för mig att man kunde känna att det var något om man la den upp och ner och tryckte på hjulen och jämförde
 
  • Gilla
GSB_ABL
  • Laddar…
*Uppdatering*
Vid en första anblick efter demontering av motorn och hjulet gick det inte se något uppenbart som fastnat och kugghjulen var rena och gick lätt.
Vid återmonteringen upptäckte jag dock att en orange och röd kabel i kabelhärvan hade en skada. Kablaget sitter ganska ordentligt och det är inte omöjligt att jag själv orsakade felet 🤦🏼‍♂️
Hur som helt lödde jag om kablarna, värmde på krympslang och monterade tillbaka.

I samband med att hjulet var demonterat gjorde jag en grundlig rengöring av mönstringen. Och efter en kortare test pga batteriet behövde laddas fungerade den igen.

Det verkar som att dåligt fäste faktiskt kan vara en relativt vanlig felkälla, Youtube video om felet:

När batteriet har fått ladda blir det en ny utvärdering 🤞


Bilder på hjulet och var skadan var:
 
  • Nermonterad elektronisk anordning med synliga kugghjul och ett svart plastlock bredvid. Delvis synlig flagga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppen inre mekanism av leksak med kugghjul, kablar och en elektrisk motor; grön cirkel markerar specifik detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har dammsugaren laddat och jag har körde ett par tester.
Nu går S5:an som den ska och städar i systematisk ordning rummen. Som bonus är den även något snabbare än vad den var tidigare 👏🏻

Om detta beror på rengöring av hjulen, lagningen av kablage eller städningen är oklart. Men skulle det bara bero på dåligt fäste kan detta vara bra att börja med om liknande problem skulle uppstå för andra.

Ha en trevlig kväll!

Resultatet:
 
  • Appskärm för robotdammsugare med karta, rengöringsstatus, batterinivå och rumsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.