Hej!

Min fars husgrund (huset har källare) är nymålad med kallasfalt och över den har han strukit på sockelfärg då han inte var nöjd med kallasfaltens finish.

Var förbi han idag och såg att lite av sockelfärgen (den yttre färgen) hade släppt. Skulle dra bort det och fick med mig väldigt mycket sockelfärg. Mellan kallasfaltsfärgen och sockelfärgen var det väldigt blött. Troligtvis fukt?

Dock så förstår jag inte riktigt hur det kan bli så heller då både kallasfalt och sockelfärg är diffusionsöppna?

Kan tillägga att detta målades på i början av juli.

Kan det vara så att han har målat över kallasfalten för snabbt? Han strök över den med sockelfärg efter redan 1-2 dagar.

Tacksam för svar då det finns många kunniga här på forumet.
 
Hade samma på vårat förra hus. Men där möter sockelfärgen asfalten i marknivå. Verkar som din far gjort fel. Man målar aldrig med asfalt över mark, bara sockelfärg!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B Birger Jarl skrev:
Hade samma på vårat förra hus. Men där möter sockelfärgen asfalten i marknivå. Verkar som din far gjort fel. Man målar aldrig med asfalt över mark, bara sockelfärg!
Jaha okej?

Då är det väldigt dåligt att det står för hussocklar ovan och under mark?

Behöver han ta bort asfaltsfärgen helt? Utgör den skada eller kommer den bara släppa av sig själv för den inte fäster så bra?

Om man behöver ta bort den, tips på hur man enklast gör? Har försökt googla liten men hittar bara tips om vinkelslip och det känns ju sådär när färgen är mjuk.
 
Redigerat:
Tror inte att han ska måla över den! Är nog bäst att låta färgen släppa bara.
 
  • Gilla
Andreas9090
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.