B bobbisen77 skrev:
Alltså älskar Bygga Hus forumen 🤣🤣🤣 VM i drygast attityd i trådarna 🤣🤣 🍿
Skapligt dryg kommentar där :) och långsökt jämförelse dessutom
 
S
U Uffe A skrev:
Rut och rot är inget hantverkaren eller utföraren tjänar på.
Det är kunden som får det avdraget.
Hantverkaren får från skatteverket det belopp som kunden slipper betala.
Rut och rot är något som gynnar de som har råd att ta in utförare för hantverks och hushållsnära tjänster.
Alltså ett stöd som riktar sig till de som har råd att hyra in tjänster.
Jag för min del hade aldrig hyrt in någon för att städa hos mig eller sköta om min trädgård.
Tas det inte ut någon resekostnad eller körersättning från utförarens sida så nekar Skv avdraget, eftersom de anser att den är inbakad i timpriset.
Jag fick backning på ett jobb jag utförde på vägen hem från mitt ordinarie jobb.
Det var en gammal, trogen kund så jag tog inte ut någoon avgift för körning eftersom det låg på vägen hem.
Som tur var så var handläggaren resonabel och avdraget blev godkänt den gången.
Det är ju det som är hela grejen!!!
Allt som går på RUT och ROT kan man ju göra själv utan konstigheter.
Men varför skall EN bransch ha de fördelen???
Särskilt då med tanke på att vem som helst kan ju göra det (Inga certifikat ellet så).

Varför har inte typ Åkerier samma skattelättnad?
Och den skattelättnaden kör de ut direkt hade de varit smarta hade de ju inte maxat allt direkt.
Alltså allt jag tagit på ROT kunde jag gjort själv.

VARFÖR har inte alla denna lättnad mot privatpersoner???
ALLA företag borde ha det men jag tror det beror på att snickra brädor, dra lite el eller måla kan ju vilken idiot som helst göra om man vill...
Så man är lite "rädd om dessa efterblivna som gör det och tror de kan fakturera som någon som har en faktisk eller dokumenterad kompetens"

Stäng RUT och ROT och gör det NU!!!!!
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
S Seaknight skrev:
Det är ju det som är hela grejen!!!
Allt som går på RUT och ROT kan man ju göra själv utan konstigheter.
Men varför skall EN bransch ha de fördelen???
Särskilt då med tanke på att vem som helst kan ju göra det (Inga certifikat ellet så).

Varför har inte typ Åkerier samma skattelättnad?
Och den skattelättnaden kör de ut direkt hade de varit smarta hade de ju inte maxat allt direkt.
Alltså allt jag tagit på ROT kunde jag gjort själv.

VARFÖR har inte alla denna lättnad mot privatpersoner???
ALLA företag borde ha det men jag tror det beror på att snickra brädor, dra lite el eller måla kan ju vilken idiot som helst göra om man vill...
Så man är lite "rädd om dessa efterblivna som gör det och tror de kan fakturera som någon som har en faktisk eller dokumenterad kompetens"

Stäng RUT och ROT och gör det NU!!!!!
Inte branschen som har fördelar utan den som köper tjänsten.
Det som är bra med det är att det minskar svartjobben
 
S Seaknight skrev:
Bara ta bort skiten med RUT och ROT avdrag, det riktar ju sig mot en bransch där ALL prissättning är HELT fel..... Vem som helst kan göra dessa jobb.
Och då skall man lätta på skatten???

Varför alltså VARFÖR har tex. inte åkerier sanna lättnad?
JO för där behövs det kompetens!!!
Vet inte om du förstår men kort, du måste ha trafiktillstånd, chauffören måste ha YKB (Yrkes Kompetens Bevis) Du måste påvisa en hållbar affärsmodell för myndigheter och så vidare.

Skall man snickra eller gjuta eller dra på lite färg och så vidare kan vilken idiot som helst göra det, men priserna stiger för de vet att kunden får avdrag får dessa efterblivna tjänster.

Stäng RUT och ROT som man gjorde med bonus på elbilar.

Och gör det NU!!!
SÅ lågt att en del kan "leka lågt pris" sjukt är ordet... Kolla med grannen han kan nog göra det för halva priset oavsett...

Men men även efterblivna skall väl få leka "Företagare"....

Det hade varit bra med en ränta på 8-10 % (som inflationen) så hantverkare/byggjobare kunde få jobba lite på samma villkor som övrig marknad.

Men jag ser ljuset i tunneln, har inte startas några nya projekt här sen april och det glädjer mig, glädjer mig oerhört mycket :) :) :)

Tror det snart tar lite stop i byggsvängen och det är BRA!!!
Tycker det är väldigt låg nivå på dina inlägg här.
Medför inget till tråden så lägg ner.
Kommer inte att svara mer på dina inlägg
 
  • Gilla
Mrmasab och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Inte branschen som har fördelar utan den som köper tjänsten.
Det som är bra med det är att det minskar svartjobben
Jag hade offerter ute när ROT infördes några hade kommit in en del inte ALLA höjdes med samma summa som ROT skulle ge.
Man beräknar nu att i byggbranschen så har det aldrig varit så mycket brottslighet och svart arbetskraft och utländska slavar som nu.
Det är lika dant med RUT.
Det är Ekobrottsmyndigheten som sajt det.
Men på marginalen så har kanske svartjobben minskat för att överklassen nu slipper ta ut kontanter när de städar o renoverar på Östermalm o sådana ställen.
 
S Seaknight skrev:
Bara ta bort skiten med RUT och ROT avdrag, det riktar ju sig mot en bransch där ALL prissättning är HELT fel..... Vem som helst kan göra dessa jobb.
Och då skall man lätta på skatten???

Varför alltså VARFÖR har tex. inte åkerier sanna lättnad?
JO för där behövs det kompetens!!!
Vet inte om du förstår men kort, du måste ha trafiktillstånd, chauffören måste ha YKB (Yrkes Kompetens Bevis) Du måste påvisa en hållbar affärsmodell för myndigheter och så vidare.

Skall man snickra eller gjuta eller dra på lite färg och så vidare kan vilken idiot som helst göra det, men priserna stiger för de vet att kunden får avdrag får dessa efterblivna tjänster.

Stäng RUT och ROT som man gjorde med bonus på elbilar.

Och gör det NU!!!
SÅ lågt att en del kan "leka lågt pris" sjukt är ordet... Kolla med grannen han kan nog göra det för halva priset oavsett...

Men men även efterblivna skall väl få leka "Företagare"....

Det hade varit bra med en ränta på 8-10 % (som inflationen) så hantverkare/byggjobare kunde få jobba lite på samma villkor som övrig marknad.

Men jag ser ljuset i tunneln, har inte startas några nya projekt här sen april och det glädjer mig, glädjer mig oerhört mycket :) :) :)

Tror det snart tar lite stop i byggsvängen och det är BRA!!!
Inser du hur många mer yrkesgrupper som indirekt påverkas om alla byggare skulle sluta?
Typ alla åkare som du verkar gilla?
 
U Uffe A skrev:
Inte branschen som har fördelar utan den som köper tjänsten.
Det som är bra med det är att det minskar svartjobben
Det där är ju väldigt enögt.

ROT kom ju till när lågkonjunkturen stod för dörren i byggbranschen och det var ju knappast för att folk skulle få fint hemma. 😆
 
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
ROT kom väl till för att stävja svartjobben.
När kunden får skatteavdrag så vill man ju ha kvitto...och när hantverkaren dessutom ska anmäla till skatteverket för att få ut beloppet blir det ju svårt att fuska..
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S Seaknight skrev:
Bara ta bort skiten med RUT och ROT avdrag, det riktar ju sig mot en bransch där ALL prissättning är HELT fel..... Vem som helst kan göra dessa jobb.
Och då skall man lätta på skatten???

Varför alltså VARFÖR har tex. inte åkerier sanna lättnad?
JO för där behövs det kompetens!!!
Vet inte om du förstår men kort, du måste ha trafiktillstånd, chauffören måste ha YKB (Yrkes Kompetens Bevis) Du måste påvisa en hållbar affärsmodell för myndigheter och så vidare.

Skall man snickra eller gjuta eller dra på lite färg och så vidare kan vilken idiot som helst göra det, men priserna stiger för de vet att kunden får avdrag får dessa efterblivna tjänster.

Stäng RUT och ROT som man gjorde med bonus på elbilar.

Och gör det NU!!!
SÅ lågt att en del kan "leka lågt pris" sjukt är ordet... Kolla med grannen han kan nog göra det för halva priset oavsett...

Men men även efterblivna skall väl få leka "Företagare"....

Det hade varit bra med en ränta på 8-10 % (som inflationen) så hantverkare/byggjobare kunde få jobba lite på samma villkor som övrig marknad.

Men jag ser ljuset i tunneln, har inte startas några nya projekt här sen april och det glädjer mig, glädjer mig oerhört mycket :) :) :)

Tror det snart tar lite stop i byggsvängen och det är BRA!!!
Precis som Du skriver, grannen gör jobbet för halva pengen, han betalar förstås skatt på den pengen, knappast !! Det är det som kallas svartjobb. RUT å ROT gör ju så att svartjobben minskar men det verkar inte Du förstå. Rut och Rot tillför ingenting till hantverkaren bara ökad administration. Krävs kompetens för att förstå.
 
Demmpa Demmpa skrev:
TS har begärt att bli "Anonymiserad", därför ser man inte hur många inlägg TS har skrivit.
Jag vet att TS har skapat några trådar.
Är det så det fungerar? Jag trodde de bara inte ville "vara medlemmar längre" (av olika skäl). Men man kan alltså också be om att få vara anonym?
 
Claes Sörmland
V Villaägarenr1 skrev:
Har stora kunder som jag sköter själv, företag o föreningar. Så slicka röv för en konsument som tjafsar över minutrar skiter man i.

Jobbar åt kunder som värdesätter kvalitet att man håller deras anläggning i drift!
Ja konsumentmarknaden kan inte vara munter, där håller kunderna hårt i kronorna.

Bättre att jobba för större företag, det offentliga, BRFer o s v där fakturan betalas av någon som i grund och botten inte bryr sig om kostnaden. Och dessutom betalas det med oskattade pengarså pengarna är påtagligt billigare än för konsument.
 
Snigla Snigla skrev:
Är det så det fungerar? Jag trodde de bara inte ville "vara medlemmar längre" (av olika skäl). Men man kan alltså också be om att få vara anonym?
Ett "Anonymiserad" konto kan inte göra några inlägg, har ingen koll på om det är "pausat"/"raderat"/etc.
Vet inte om någon annan kan välja det "Anonymiserad"e namnet.
 
S Seaknight skrev:
Det är ju det som är hela grejen!!!
Allt som går på RUT och ROT kan man ju göra själv utan konstigheter.
Men varför skall EN bransch ha de fördelen???
Särskilt då med tanke på att vem som helst kan ju göra det (Inga certifikat ellet så).

Varför har inte typ Åkerier samma skattelättnad?
Och den skattelättnaden kör de ut direkt hade de varit smarta hade de ju inte maxat allt direkt.
Alltså allt jag tagit på ROT kunde jag gjort själv.

VARFÖR har inte alla denna lättnad mot privatpersoner???
ALLA företag borde ha det men jag tror det beror på att snickra brädor, dra lite el eller måla kan ju vilken idiot som helst göra om man vill...
Så man är lite "rädd om dessa efterblivna som gör det och tror de kan fakturera som någon som har en faktisk eller dokumenterad kompetens"

Stäng RUT och ROT och gör det NU!!!!!
Jag tycker du skall starta Byggfirma , eftersom vilket idiot som helst kan snickra , måla och dra el enligt egen utsago. Kan du leverera allt det på samma person kommer du bli rik snabbt .
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Jag tycker du skall starta Byggfirma , eftersom vilket idiot som helst kan snickra , måla och dra el enligt egen utsago. Kan du leverera allt det på samma person kommer du bli rik snabbt .
Glöm inte plåtslagare, rörmontör å ev och så kan han köpa en borrigg å börja borra för vatten å bergvärme också 😄
 
V VolvoT5 skrev:
Vi vet inte hur allt gått till. Varför ingen åtgärd t.ex.? Om inget var fel borde hantverkaren kanske ha förstått det på frågan från kunden? Kanske informera att "Det är normalt att det droppar vatten utomhus". Men rent allmänt skulle jag inte anlita en firma igen som debiterar 1100 för fem minuter. Då har de mist en kund, plus alla jag berättar det för. Gör de samma vid besök till Elsa 85 år? Jag tror att hantverkare ibland blir fartblinda och debiterar bara för att det går. Vill ni hantverkare betala för en timme på Volvo om de hjälper er med en snabb sak? Jag fick hjälp med en innerbackspegel som lossnat. Det tog två minuter. De debiterade inget för det. Jag hade kunnat betala ett par hundra men inte för en timme som ni är inne på här på forumet. Ibland måste man ha lite känsla. En kompis till mig kontaktade en takfirma som åkte hem till honom för att de ville ta en titt (för att kunna ge en offert trodde min kompis). Två hantverkare var där i tio minuter och tittade. För det tog de bilkostnad plus kostnad för två hantverkare. Som ni förstår anlitade han en annan firma.
Senast jag lämnade in bilen för felsökning bad jag om att endast få felkoderna avlästa. Det kostade 1400:- och det var 2016. Jag misstänker att det är betydligt dyrare nu.
Som du förstår anlitar jag aldrig dem igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.