Hej!

Jag köpte ny ytterdörr förra året och nu har det börjat krypa fram kvistar som syns igenom färgen...

Frågan är igentligen enkel: blir det så "naturligt" eller kan detta vara ett garantiärende? Oavsett är det inte snyggt...
 
  • Vit dörrpost med smutsfläckar och skavanker, utsikt mot bostadsområde, gräsmatta och mönstrad gardin synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrkarm med smutsfläckar och suddigt fokus, detaljer i grå och vit nyans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörr med karm, gångjärn, vita väggar, blommigt golv, taklist, CE-märkning, skruvar, trä och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Christian Bäckström skrev:
Hej!

Jag köpte ny ytterdörr förra året och nu har det börjat krypa fram kvistar som syns igenom färgen...

Frågan är igentligen enkel: blir det så "naturligt" eller kan detta vara ett garantiärende? Oavsett är det inte snyggt...
Borde absolut inte blir så.
Vad är det för fabrikat på dörren?
 
C Christian Bäckström skrev:
Hej!

Jag köpte ny ytterdörr förra året och nu har det börjat krypa fram kvistar som syns igenom färgen...

Frågan är igentligen enkel: blir det så "naturligt" eller kan detta vara ett garantiärende? Oavsett är det inte snyggt...
Helt naturligt. Man får betala extra för kvistfri karm. Spärra och måla karmen gäller för dig om du vill ha bort de
 
L Lechuza skrev:
Helt naturligt. Man får betala extra för kvistfri karm. Spärra och måla karmen gäller för dig om du vill ha bort de
Har du kvistgenomslag på fönster och dörrar, eller har du betalt extra för att slippa det?

Jag har inte betalt extra och har inga genomslag. 🤷
 
Rimligt att förutsätta att tillverkaren har målat karmen enligt föreskrifter om spärrfärg där det ar aktuellt. Reklamera.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
T
Skulle säga att det är okunskap av köparen (jag skulle göra samma misstag). Det är tydligen så att standard "billigare" karmar kan man inte förutsätta att dom inte är kvistfri och behandlade som man önskar. Utan vill man ha det så ska man köpa dom som heter "kvistfri" för att få just kvistfria.
 
Kvistar kan leva sitt eget liv och ibland syns det igenom även om man grundat med Shellack/kvistlack eller spärrgrund mm.
Om du upplever det som problematiskt eller estetiskt störande så bör du kontakta den du köpt dörren av.
 
1 123abc skrev:
Om du upplever det som problematiskt eller estetiskt störande så bör du kontakta den du köpt dörren av.
Alternativt stänga dörren
 
T TechChad skrev:
Skulle säga att det är okunskap av köparen (jag skulle göra samma misstag). Det är tydligen så att standard "billigare" karmar kan man inte förutsätta att dom inte är kvistfri och behandlade som man önskar. Utan vill man ha det så ska man köpa dom som heter "kvistfri" för att få just kvistfria.
I det här fallet rör sig det sig om en ytterdörr som jag antar kommer komplett med karm.

Och visst i slutändan får man väl betalar för, men det är knappast realistiskt att man ska behöva spärrmåla/kvistlacka en från fabrik målad karm.

Säljs det omålat fine, men inte målat.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Skulle säga att det är okunskap av köparen (jag skulle göra samma misstag). Det är tydligen så att standard "billigare" karmar kan man inte förutsätta att dom inte är kvistfri och behandlade som man önskar. Utan vill man ha det så ska man köpa dom som heter "kvistfri" för att få just kvistfria.
Här har vi nog kommit iland. Ärligt, visste jag inte om detta. Det är en billig dörr så man kanske inte ska förvänta sig mer.. jag vet inte.

https://www.bauhaus.se/ytterdorr-solid-elements-kalmar-10x21-vanster-vit#go-to-description
 
C Christian Bäckström skrev:
Här har vi nog kommit iland. Ärligt, visste jag inte om detta. Det är en billig dörr så man kanske inte ska förvänta sig mer.. jag vet inte.
reklamera
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C Christian Bäckström skrev:
Ja man kan ju ge det ett försök iallafall!
ja stå på dig vela inte
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Åsa Lund
Virket behöver inte vara kvistfritt om kvistarna shellackas före målning. Rätt dåligt att det inte gjorts tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.