Hejsan! Bor i en tvåplansvilla från sent 1800-tal. Har nyligen slagit ut två väggar på nedervåning varav en bärande och ersatt den med limträbalk och två pelare. Sedan en tid tillbaka har jag börjat höra dunsar från övervåning och ett ljud som jag bara kan beskriva som att någon släpar en stol på ett trägolv. Ljuden hörs främst under kvällstid.

På nedervåningen håller jag på med en del renoveringar i ett stort kök och har därför monterat ned 2 av 3 element om det är relevant i sammanhanget. Har sedan tidigare bekymmer med klickande elementrör men där vet jag källan från ljudet. Är det någon som har en aning var ljuden skulle kunna komma från eller om någon annan har liknande erfarenheter?
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
H Haien skrev:
Hejsan! Bor i en tvåplansvilla från sent 1800-tal. Har nyligen slagit ut två väggar på nedervåning varav en bärande och ersatt den med limträbalk och två pelare. Sedan en tid tillbaka har jag börjat höra dunsar från övervåning och ett ljud som jag bara kan beskriva som att någon släpar en stol på ett trägolv. Ljuden hörs främst under kvällstid.

På nedervåningen håller jag på med en del renoveringar i ett stort kök och har därför monterat ned 2 av 3 element om det är relevant i sammanhanget. Har sedan tidigare bekymmer med klickande elementrör men där vet jag källan från ljudet. Är det någon som har en aning var ljuden skulle kunna komma från eller om någon annan har liknande erfarenheter?
Vi bor i en villa byggd -76.
Vi kan också höra oförklarliga dunsar i huset.
Ljudet är dovt och låter väl typ som att någon tappar typ en säck potatis på golvet.
Ingen aning om vad ljudet kommer ifrån så bidrar väl inte med någon hjälp tyvärr.
Men du är åtminstone inte ensam om att höra dunsar i huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Haien
  • Laddar…
J Jimpa.a skrev:
Vi bor i en villa byggd -76.
Vi kan också höra oförklarliga dunsar i huset.
Ljudet är doft och låter väl typ som att någon tappar typ en säck potatis på golvet.
Ingen aning om vad ljudet kommer ifrån så bidrar väl inte med någon hjälp tyvärr.
Men du är åtminstone inte ensam om att höra dunsar i huset.
Huset var en gammal frikyrka tidigare så just nu har jag fullt upp med att försöka förklara för min fru att det inte är prästen som hemsöker oss :p

Det som stör mig är att ljuden har blivit märkbara under senare tid. Gamla hus låter, så är det. Speciellt om man fipplar med bärande väggar som jag har gjort eftersom det kan påverka spänningar osv (antar jag). Skulle också beskriva mitt ljud som dovt, en kraftig oregelbunden duns som du beskriver.
 
Klart det är prästen, enda rimliga förklaringen 🎃
 
  • Haha
Haien
  • Laddar…
Gamla hus knakar och låter, min fars gamla hus som va över 100 år lät det som det man aldrig var ensam hemma.
 
  • Gilla
Haien
  • Laddar…
Vårt hus knäpper och knakar av temperaturväxlingen på kvällen. Jag kan tänka mig att det kan låta lite extra speciellt medan huset sätter sig tillrätta efter att ni tog bort bärande vägg och ersatte med balk.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.