Negativa elpriser? Vart finns dessa någonstans?
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff
D Bubblebubb skrev:
Visa grannen denna tråd, blir säkert en bra relation efter det.
Äh, sluta din tönt. Hjälp TS istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Äh, sluta din tönt. Hjälp TS istället.
Tänk de va länge sedan jag läste ett sådant uttryck.
Jag själv tycker inte det är så där jätte trevligt när man kallar folk tönt. Tycker du hjälper ts genom att kalla folk tönt?

Du får gärna kalla mig tönt eller andra ord roliga ord. Om du tycker det känns bättre. Men vi tar det via pm istället. så Slipper vi förstöra tråden ännu mer.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D
J Jenna92bengtsson skrev:
Människor som du är ju anledningen till att människor som jag inte orkar ta tag i problemen. Tråkig inställning att vara besvär och tråkig i ton istället för att faktiskt bidra med något positivt.
Jag håller inte med men det kanske inte är så konstigt. Faktum är att om grannen ser denna tråd kommer du garanterat ha dålig stämning och grannsämja.
Bättre att ta problemet med grannen än att skriva om det på ett forum först och posta en film på dennes skorsten.

Jag hade inte uppskattat att bli forum för diskussion på nätet innan man pratar med mig.
 
D Bubblebubb skrev:
Visa grannen denna tråd, blir säkert en bra relation efter det.
Vad har hon skrivit i denna tråden som grannen borde bli så sur över?
 
  • Gilla
Davidbagare och 6 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Negativa elpriser? Vart finns dessa någonstans?
Det uppstår gärna när det blåser mycket ... Här ser du dessutom en hel dag som var negativ...
Men de kräver rörligt elpris för att "märkas"
 
  • Webbsida visar linjediagram över dagliga elspotpriser i SE4, Sverige, för de senaste 30 dagarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Jimpa.a skrev:
Med bra ved och rätt inställning på kaminen så ska det inte ryka så där mycket när kaminen och skorsten blivit varma. Som andra redan skrivit så kanske skorstenen kan förlängas.
Till de flesta badtunnor finns även elpatron som tillval. Då kan de hålla en grundvärme med elpatron och minska antalet timmar som behövs för att värma upp, när den väl är varm borde det inte behöva eldas så hårt.
Prata med dem, men utan skälla på dem. Beskriv erat problem med en vänlig ton.
Kaminen på badtunnor är ju ofta av väldigt enkel modell i princip en plåtlåda med skorsten. Tror knappast grannen är intresserad av att eluppvärma en oisolerad badtunna. Dessutom krävs rening på en helt annan nivå om man håller vattnet varmt
A Alexn72 skrev:
Det uppstår gärna när det blåser mycket ... Här ser du dessutom en hel dag som var negativ...
Men de kräver rörligt elpris för att "märkas"
Lägg till nätavgifterna skatter och övriga kostnader så är det inte så lönsamt längre…
 
  • Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
J Jenna92bengtsson skrev:
Problemet om du läst inlägget, handlar det inte OM jag ska kontakta grannarna eller inte, utan HUR jag på bästa sätt kan föra diskussionen?! Jag ville höra hur folk hade lyft frågan för att få bästa resultat.
Anledningen är för de 3 platser jag bott på tidigare har det lett till katastrofrelation till grannarna bara av att nämna ett problem. Jag ville undvika det denna gång då det är här vi planerar att bo i många år framöver.
Till skillnad från vad du antyder vill jag inte riskera att skapa en dålig situation och
därefter be om råd hur jag löser det. Jag som person gör hellre rätt från början.
Men ni har ju dragit på detta i ett år? Således har det ju hänt ett antal gånger.

Det finns ju ingen här som kan veta hur grannen kommer att reagera. Men desto längre tiden går desto mindre förståelse hade jag haft för ditt bekymmer. Är det en oangelägemhet så måste man ju hantera detta.

Och det är detta jag menar med att faktiskt ganska många söker svar på alla andra ställen förutom där man kan få det rätta svaret.

Om jag hade eldat i tunnan i ett helt år och någon sedan kommer och knackar på så hade jag nog blivit irriterad för att man inte sagt något tidigare. Och därefter hade man fått se vilken lösning man kunde kommit fram till, såklart.

Men om ingen säger något så kan man inget veta..
 
Redigerat:
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Düsseldorff
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänk de va länge sedan jag läste ett sådant uttryck.
Jag själv tycker inte det är så där jätte trevligt när man kallar folk tönt. Tycker du hjälper ts genom att kalla folk tönt?

Du får gärna kalla mig tönt eller andra ord roliga ord. Om du tycker det känns bättre. Men vi tar det via pm istället. så Slipper vi förstöra tråden ännu mer.
Det var nog att ta i från min sida. Ber om ursäkt för det.
 
L Liljeros skrev:
Lägg till nätavgifterna skatter och övriga kostnader så är det inte så lönsamt längre…
För att värma 1kwh så ser det ut såhär
Elpris 0, energiskatt 45öre, elöverföring 20öre och sen moms på de= 82öre per kwh. 100% verkninggrad ger en värmekostad på 82öre per kwh.

Om vi utgår från 2,5kwh per liter ved och 30% verkningsgrad i kaminen.
Det kommer krävas ca 3kwh dvs runt 1,2 liter ved.
1,2liter motsvarande elkostnader blir då 98öre per liter.
Vilket då motsvarar 980kr per kubik.


https://www.byggahus.se/varme/pris-ved
Här har du en lista på vedpriser....
Med andra ord om grannen köper veden på krauta så är det 4 gånger dyrare än att köra elpatron....
Är veden gratis är det 98öre per kwh dyrare med el....
 
  • Gilla
mcj och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Jag håller inte med men det kanske inte är så konstigt. Faktum är att om grannen ser denna tråd kommer du garanterat ha dålig stämning och grannsämja.
Bättre att ta problemet med grannen än att skriva om det på ett forum först och posta en film på dennes skorsten.

Jag hade inte uppskattat att bli forum för diskussion på nätet innan man pratar med mig.
1. Inget vet vems skorsten det är. Möjligtvis grannen kanske skulle kunna känna igen min garage dörr, men ingen annan… Inga namn nämns och det finns inte någon som kan peka ut någon. Mitt namn syns klart och tydligt men det finns gott om människor i Sverige med samma namn? Så vem ska dra en slutsats om vem min granne är mer än jag och min granne då?
2. Om man läser artikeln ser man också att jag rådfrågar om hur jag på bästa sätt kan prata med en om detta för jag vill hålla god stämning med dem. Inte idiotförklara dem.
3. Och åter igen, varför skulle det vara en dålig sak att jag ber någon om hjälp att behålla grannsämjan?
 
  • Gilla
WaldenWoods och 13 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Vad har hon skrivit i denna tråden som grannen borde bli så sur över?
Det undrar jag med. Har inte nämnt några namn, filmat något hus förutom mitt eget garage och en skorsten som nog inte är unik. Allt jag bett om är råd att sköta detta snyggt. Jag hade själv inte tagit illa av mig om jag läst detta, och det stått rakt ut att det handlade
D Dr Benz skrev:
Men ni har ju dragit på detta i ett år? Således har det ju hänt ett antal gånger.

Det finns ju ingen här som kan veta hur grannen kommer att reagera. Men desto längre tiden går desto mindre förståelse hade jag haft för ditt bekymmer. Är det en oangelägemhet så måste man ju hantera detta.

Och det är detta jag menar med att faktiskt ganska många söker svar på alla andra ställen förutom där man kan få det rätta svaret.

Om jag hade eldat i tunnan i ett helt år och någon sedan kommer och knackar på så hade jag nog blivit irriterad för att man inte sagt något tidigare. Och därefter hade man fått se vilken lösning man kunde kommit fram till, såklart.

Men om ingen säger något så kan man inget veta..
men samtidigt…
för ett år sedan var det bara att det ”luktade illa” nu är det både att det luktar illa och är dåligt för mina sons astma. Det var det inte då. Skulle jag klaga på deras badtunna bara för att…? Nej.
Situationen här hemma har förändrats och nu kan vi inte längre ”leva med det” det kunde vi då.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det uppstår gärna när det blåser mycket ... Här ser du dessutom en hel dag som var negativ...
Men de kräver rörligt elpris för att "märkas"
Okej. under ett dygn har man snittat på en minus kostnad. Med största sannolikhet har det blåst väldigt mycket på natten när efterfrågan är som minst. Då blir och priset lägst.
De som har störst chans att spara är de som har timdebitering.Förutsatt att de har valt att flytta sin förbrukning. Rörlig kostnad påverkas. inte
då deras pris är ett medelpris under den månaden
Nu vet bara att kostnaden vat på minus en någon timme det dygnet.
Sen får vi inte glömma att elbolaget tar betalt. Så nån minus post får du inte se.
 
Jag förstår inte riktigt varför det är så vanligt att forumtrådar ofta slutar så här!

När frågan antingen är avslutad och ämnet avklarat eller diskussionen inte kommer längre så övergår det ofta till någon form av irrelevant diskussion som med lite tur åtminstone angränsar till ämnet.

Det ena inlägget mer irriterande och otrevligare än det andra osv.

En generellt trevligare ton mot varandra hade gjort världen till en trevligare plats.
 
  • Gilla
kapima och 10 till
  • Laddar…
För många människor är eldning av ved något mycket naturligt , man reflekterar inte ens över att det skulle vara ett problem. Därför är det viktigt att prata om det om man upplever problem.
Jag är själv uppväxt med tex grillning över öppen eld och tyckte det var märkligt hur vissa reagerade på röken som man drar i sig och som sätter sig i kläderna.
Jag tycker nog fortfarande att det är den naturligaste saken i världen men har fått lite mer respekt för rökens skadliga egenskaper.
Det är inte ens en halv mansålder sedan många föräldrar rökte cigaretter och pipa inomhus...
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.