Gjorde på skoj ett konferensbord i betong till tjejens kontor tidigare i år. Detta har väckt ett visst intresse och jag inser att jag skulle behöva ha en betongvibrator. Som det är nu får jag alldeles för "dåliga" gjutningar på så vis att det är väldigt mycket jobb för att få upp en bra yta.

Men har Panelen någon att rekommendera till vettigt pris? Jula har en för 4600,-. Någon som har erfarenhet av denna?

Andra förslag?

Drömmen skulle vara ett vibrerande bord...
 
Skulle de inte duga med en vagnsbult monterad i slagborren/Borrhammaren som du kör emot formen ?

S.
 
Jotack. Jag uppskattar verkligen förslag på sniklösningar då jag är av den typen själv. Byggt både en och annan variant på det temat. Och precis som Bosse Ringholm så är jag genuint snål.

Men vad det gäller borden så är det 200 kg betong som ska gås över, så att köra mot formen ger inte så mycket effekt kan jag säga (testat!). Dessutom är det kanske fråga om lite återkommande arbeten. Håller på med en beställning på köksbänkskivor just nu och detta görs inom ramen från den nyuttagna F-skattsedeln = så att lägga 5 papp på en vibbra är helt ok för min del. Vad jag är intresserad av i frågeställningen är främst vibrator/krona. För finns det bättre förslag så är jag väldigt nyfiken på dessa.
 
Du kan ju använda vibrationsfri betong. Så slipper du vibran helt.
 
Finns det så man kan blanda själv, trodde bara man kunde köpa det från fabrik?
 
andersmc skrev:
Du kan ju använda vibrationsfri betong. Så slipper du vibran helt.
Det låter ju alldeles underbart, men var hittar jag sådan? Letat runt utan resultet. Intresserad av hållfasthet osv.

Precis, hittar oxå bara som färdigbetong.
 
Skb betong är vanlig betong med tillsats medel som finns att köra på SIKA eller GRACE. Men det är lite half jobbigt att får det rätt utan riktig utrustning. Men jag hade köpt en 2 meters eller en 1m brygga istället för vibrostav. Om du ändå ska ha en vibrostav så är det wacker som gäller. Jula osv de har inte så långlivs längd
 
Jag var här om veckan med och vibrerade när det gjöts i 200 millimeters skalblock, där det var armering både på höjd och längsled kunde det ju vara svårt att få ner staven.
Dessutom skakade den ju något nöjävligt så jag kan tro att man nästan riskerar att skaka sönder form och rubba läget på armeringen om man ska använda en "full size stav" till så förhållandevis små och fina gjutningar som bord och bänkskivor.
jon_h och verktygsgurun´s förslag måtte väl vara tillräckliga ? .......Multimaster är ju dessutom väldigt "multipurpose" ;)

Hej förresten, finns det något nytt att inspektera på "örnnästet" ? :)
 
Är nu inne på att försöka bygga någon egen liten variant på vibratorbrygga då denna variant lockar mest. Hittade ingen på Blocket som var under 6 meter...

Något nytt att inspektera? Nja, fasen, vet knappt vad jag sysslar med längre i det fallet. Men det finns väl en ny altan som lirar i en hyfsad division i a f. Alltid nåt. Ska väl ta ett nappatag med huset fram på senvintern. Lite fullt upp fram tills dess med en massa andra projekt (bl a lite gjutningar osv).

Allt väl med Garagefetischisten?
 
Kolla på skb väst eller några av de andra återfösäljarna av betong maskiner. Vet att det finns för vi har bryggor från 500mm till 12000mm långa :)
 
Nu har tydligen Jula gått över till Tools Mec (Julas egna varumärke?) vibratorer i två utföranden:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=271001

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=271002

Vad tror ni om dem? Håller de såpass att de betalar sig gentemot hyrkostnaden? Det borde de väl i och för sig göra då man har garanti...

Det jag funderar på är hur den mindre av dem står sig. Varvtal 4000 varv/min (580 watt) gentemot den större 15 000 varv/min (1 300 watt).

Måtten är enligt följande:

Lilla versionen: 6,5 kg - längd 138 cm

Stora versionen: 7,8 kg - längd 340 cm

Tydligen kommer de in i April.

Annars verkar Makita ha batteridrivna betongvibratorer. Vad tror ni om dem?
 
Ingen som provat Makitas?
Jag skall själv köpa in en handvibb och är lite sugen på Makitas batterivariant..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.