R Robert-san01 skrev:
En SolarEdge är inte hela världen att konfigurera om WiFi på. Det kan vilken firma som helst som jobbar med SolarEdge lösa enkelt.

En annan variant är att skapa ett separat SSID på den nya routern med samma namn och lösenord som det gamla hade. Då behöver man inte byta nät och lösen i växelriktaren.

I vilken del av landet finns växelriktaren?
Hej! Låter intressant, växelriktarn befinner sig i Uppland. Och inte allt för otillgänglig del av landskapet!
 
R Rättochfel skrev:
Hej! Låter intressant, växelriktarn befinner sig i Uppland. Och inte allt för otillgänglig del av landskapet!
Hur hittar jag firmorna? Har ringt några men inte lyckats hitta någon? Finns de undr en ”särskild” kategori i gula sidorna eller
 
R Rättochfel skrev:
Hur hittar jag firmorna? Har ringt några men inte lyckats hitta någon? Finns de undr en ”särskild” kategori i gula sidorna eller
kan man fråga en vanlig dataformat om sådant?
 
R Rättochfel skrev:
kan man fråga en vanlig dataformat om sådant?
Oj, ni gick det iväg lite snabbt😀, skulle vara en fråga och inte dataformat utan datafirma/ nätverksfirma?
 
R Rättochfel skrev:
kan man fråga en vanlig dataformat om sådant?
Tyvärr måste man ha lite koll på SolarEdge för att konfigurera dem.

För att göra dubbla nät mm kan en vanlig datakunnug hjälp dig.

Du har fått PM med länk till en tekniker i Uppsala jag tror kan hjälpa dig.
 
@Rättochfel Ett billigt och enkelt alternativ kan vara att använda sig av Homeplug likt denna nedan. Då använder du elnätet hemma som kabel. Jag har inte koll på detaljerna om det krävs att bägge eluttaget som dessa ansluts till måste tillhöra samma elcentral. Jag är själv ingen "fan" av dessa men fungerar i nödfall.
Att öppna Solaredge växelriktare för att ansluta RJ45 nätverkskabel tror jag alla kan göra om man först bara stänger ner växelriktaren på kvällen på bägge hållen så kondingarna töms över natten.
Troligen behöver du inte ens ändra nätverkstyp från trådlös till fast i växelriktaren utan troligen går den över med automatik till fast nätverk från din homeplug när du anslutit kabeln (någon som har koll på SE växelriktare får bekräfta, kanske @Arnodt )

https://www.kjell.com/se/produkter/...CyuWaE4nqas_vuW7uIee3j6Eh3HKOjmEaAqJBEALw_wcB
 
R Rättochfel skrev:
Efter mycket tjat så programmerades Gateway om men man ”missade” att installera en ny Gateway! Fick räkningen på tjänsten och betalade den och gav upp det där!
Du får väl reklamera tjänsten om den inte fungerade efter de försökte fixa den.
Hota med att reklamera växelriktaren också om de inte får produkten att fungera med produktens egna app.
Det är ju löjligt. Hur svårt får det vara att byta passord?

Förstår om du tröttnat efter att ha lagt så mycket tid på support som inte löser problemet.
Inte ska du behöva gräva av gårdsplanen när det finns/fanns en fungerande Wi-Fi lösning.

1) Mitt spontana förslag skulle varit köp en billig repeater/extender och låt extenderns nätverksnamn vara samma som den gamla routerns, så slipper du ändra i inverterns Wi-Fi inställningar.

2) Ytterligare ett alternativ utan att gräva sönder asfalten är att ansluta en kort nätverkskabel mellan en repeater och invertern.

Men så googlade jag på SolarEdge gateway.

Har du deras gateway ansluts den med nätverkskabel till din router.
Inget Wi-Fi/lösenord till din router behövs.
Gatewayen behöver ”bara” konfigureras ihop med din inverter.
Sen är det bara att trycka i nätverkskabeln.

Har du en sådan här?
En trådlös gateway för kommunikation mellan växelriktare och övervakning, enkel konfiguration, inget hemnätverkslösenord ändras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från tillverkaren låten det ju hur bra som helst.

Produktpresentation för SolarEdge Wireless Gateway med antenn och strömkontakt mot mörkblå bakgrund med rött klotter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.solaredge.com/swe/produ...eway?msclkid=39a8275cb56c11ecbc55753128af4a17
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Du får väl reklamera tjänsten om den inte fungerade efter de försökte fixa den.
Hota med att reklamera växelriktaren också om de inte får produkten att fungera med produktens egna app.
Det är ju löjligt. Hur svårt får det vara att byta passord?

Förstår om du tröttnat efter att ha lagt så mycket tid på support som inte löser problemet.
Inte ska du behöva gräva av gårdsplanen när det finns/fanns en fungerande Wi-Fi lösning.

1) Mitt spontana förslag skulle varit köp en billig repeater/extender och låt extenderns nätverksnamn vara samma som den gamla routerns, så slipper du ändra i inverterns Wi-Fi inställningar.

2) Ytterligare ett alternativ utan att gräva sönder asfalten är att ansluta en kort nätverkskabel mellan en repeater och invertern.

Men så googlade jag på SolarEdge gateway.

Har du deras gateway ansluts den med nätverkskabel till din router.
Inget Wi-Fi/lösenord till din router behövs.
Gatewayen behöver ”bara” konfigureras ihop med din inverter.
Sen är det bara att trycka i nätverkskabeln.

Har du en sådan här?
[bild]

Från tillverkaren låten det ju hur bra som helst.

[bild]

[länk]
Den funkar inte med modellen som har display, bara med "SetApp" serien.

Det finns några äldre modeller som går att bygga om till SetApp så de funkar med WG, men det innebär ett nytt moderkort för typ 6000kr plus arbete.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Den funkar inte med modellen som har display, bara med "SetApp" serien.

Det finns några äldre modeller som går att bygga om till SetApp så de funkar med WG, men det innebär ett nytt moderkort för typ 6000kr plus arbete.
Så hur ansluter man sig då, på de gamla?
Wi-Fi?
Rj45?

Eller kräver mobilAppen gatewayen?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Så hur ansluter man sig då, på de gamla?
Wi-Fi?
Rj45?

Eller kräver mobilAppen gatewayen?
WiFi eller kabel. Denna är en variant av Zigbee.
 
R Robert-san01 skrev:
Den funkar inte med modellen som har display, bara med "SetApp" serien.

Det finns några äldre modeller som går att bygga om till SetApp så de funkar med WG, men det innebär ett nytt moderkort för typ 6000kr plus arbete.
Beträffande reklamation så är det nog så att jag betalade räkningen förra gången (mer än två år sedan) och därmed accepterades tjänsten! Invertern och hela anläggningen införskaffades för över fyra år sedan, om man vill hävda reklamation så är det nog bara två år som gäller enligt dåvarande regler! Även den har betalats och därmed accepterats!
Sedan är det dessutom nog lite svajigt när det gäller lagrum! Man är enligt Skatteverket är man microproducent och skatt/momsskyldig dvs kanske att betraktas som näringsidkare och då faller hela konsumentskyddet!

Problemet är nog att det råder lite guldgrävar mentalitet i branschen! Dels är installations företagen intresserade av maxa intäkter vilket är naturligt, dvs sälja nyinstallationer! Dels verkar det finnas ett dåligt utbyggd servicenätverk! Anläggningarna ska ju fungera utan större service under lång tid! Svårt att knyta kunder till sig! Men det är klart att det alltid finns sevicebehov om anläggningen ska leva i 30 år!! Allt kommer inte att hålla 30 år! Kanske en viktig parameter att ha med när man köper anläggningen!
Sedan verkar det också oreglerat, dvs elköparen (elleverantören) registrerar när en anläggningen inte levererar (så var det hos mig när det vart ett fel och de kom ut och åtgärdade felet samtidigt som jag hade noterat att den inte funkade) men numera så verkar det inte åtgärdas! Vems är ansvaret?

Sedan kan jag tycka att det är bristfälligt från lagstiftning att man subventionerar det hela men hjälper inte till med ordningsregler (det finns inga krav att installationsfirman ska ha service eller tillhandahålla via tredje part vad gäller reservdelar och service-ska ju hålla länge 10 år och mycket mera för vissa komponenter) men man har nog betalat skatt för värre saker. Också att det blir oklart om man är konsument eller ”näringsidkare”! Garantier på tillgängliga reservdelar tror jag inte heller är något gångbart i branschen, grejor ska hålla eller så får man köpa nytt! Men så är det med en ny bransch-guldgrävaranda😀
 
RättochFel,
Om du har din växelriktare SolarEdge sedan 4 år, köpte du den 2019.
Den har display antar jag? Elnätsbolagen som kränger solcellsanläggningar till inte ont anande privatpersoner har ofta inget eget kunnande och inga egna tekniker, utan använder externa firmor, som prispressas av elnätsjättarna och tjänar dåligt, och då blir service därefter. Externa firman får säkert inget betalt av elnätsjätte om de åker ut till kunden och konfigurera om eller rättar till ev. fel.
Har du WiFi-satsen till den, den heter SOLAREDGE SE1000-WIFI01, dvs en lös antenn som man fäster på kylflänsen och WiFi-kort som monteras inne i växelriktaren på kommunikationskortet?
Då kan växelriktaren direkt snacka med en internet-router och komma ut på internet.

Vi har SolarEdge-växelriktare och har sådan lös antenn och WiFi-kort. När vi bytte internet-router och vart nytt WiFi-nätsnamn och lösenord på routern, då förlorade växelriktaren kontakten med internet. Växelriktaren sökte förgäves den gamla internet-routern.
Då behöver man skruva av kåpan på växelriktaren och knappa på småknappar och ändra lösenord, väldigt pilligt.
Men det finns ett trix att göra det galant med liten arbetsinsats, se bifogad bild.
 
  • Instruktionsguide för Wi-Fi-anslutning till en solenergiinverterare med tillhörande diagram och kontaktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
K
Om du har display på den. Den knappen i botten kan du använda. Med långa och korta tryck. Om din router har WPS-knapp. Då parar man ihop dem utan att öppna eller skriva något lösenord.

Öppnar man den kommer man åt mera knappar. Då kan man skriva lösenordet, men lite bökigt det också. Plus att man får hålla fingrarna i styr för man kan komma åt högspänningsgrejorna.

Även så att nätverksuttaget sitter inne i. Men för att ansluta den behöver anläggningen inte vara igång, så som den måste vara när man programmerar. Slå av brytarna, vänta 5 minuter. Sedan genom kabelgenomföringen i botten för in kabeln och se till att den blir tätt.

Vet inte vad reglerna säger om att man som lekman får öppna, men har man kännedom ser jag det som ok. Se till att inte vara ensam ifall något händer.

Manualen: Connecting Wi-Fi Using WPS – for Home Owners - Knowledge Center https://knowledge-center.solaredge...._wifi_communication_homeowner_quick_guide.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.