Badrumsväggen består av
95mm regel
15mm plyfa + 13mm gips + 10mm kakel&fog mot badrum,
11mm osb + 13 mm gips mot andra rummet.
Totalt ca 157mm bred.

Är det rimligt då att välja en dörrkarm som är 147mm?
Tex denna
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...dorr/innerdorrskarm-swedoor-pluskarm/p-340276

Sen liva den mot ytterväggen.

Det jag försöker komma fram till är var jag ska lägga regeln som ska agera dörrlist imorgon när dom kommer och flytspaklar.
Ska jag tänka 147mm från ytterväggen då? Vilken exakt blir liv med innervägg nu innan kaklet är på plats.
 
BirgitS
147 mm verkar väl stämma med väggens tjocklek.

Det står i branschreglerna från BKR något om att karmen och väggen på insidan av badrummet ska vara i liv med varandra. Där står även om var tröskeln ska vara placerad. Jag föreslår att du läser och kollar bilderna där.

Ber om ursäkt om jag har missförstått för jag har lite svårt att förstå vad du menar med yttervägg och dörrlist i det här sammanhanget.
 
Tack för ditt svar. Då jag aldrig monterat en dörrkarm i mitt liv förut blir jag lite osäker på allt detta.

Med yttervägg menade jag väggen på utsidan av toarummet, dvs i vardagsrummet i detta fall.
Jag har kollat branchregelerna för dörr i våtrum men i zon2 (som detta kommer bli) så verkar inte inte vara krav på mer än på tröskeln. Dock kanske det svarar på min fråga om var jag ska ställa "blindtröskeln" som dom kallar det.

https://www.gvk.se/branschregler/go...gande-av-kravet-for-dorroppning-i-vatutrymme/

Förövrigt tycker jag alltid dom här branchreglerna är skrivna så intressant. Det står "tröskeln måste vara monterad innan tätskikt" sen står det att i vissa fall, tex nybyggnation, så kan man använda blindtröskel. Då tolkar jag som det som att det inte alls är något "måste" på att tröskeln ska vara monterad innan tätskikt.

En annan intressant sak tycker jag är att dom har ett speciellt kapitel för dörrar med "extra tjock väggtjocklek, >100mm". Men är det så tjockt då? Enligt säkervatten måste regeln vara minst 75mm, plyga 15 och gips 13. Sen på andra sidan har man ju som minst en gips på 13. Det blir ju då en vägg på 116mm om jag kör absolut minsta tillåtna dimensionerna på regel enligt säkervatten.
 
BirgitS
R riktigadavid skrev:
En annan intressant sak tycker jag är att dom har ett speciellt kapitel för dörrar med "extra tjock väggtjocklek, >100mm". Men är det så tjockt då? Enligt säkervatten måste regeln vara minst 75mm, plyga 15 och gips 13. Sen på andra sidan har man ju som minst en gips på 13. Det blir ju då en vägg på 116mm om jag kör absolut minsta tillåtna dimensionerna på regel enligt säkervatten.
Om det gäller sidan du länkade till så handlar det om en dörrsmyg (liten bit vägg bort till dörren) som är större än 100 mm, se bilderna.

Tänk på att GVK i grunden är skriven för våtrumsmatta medan BKR är för plattsättning.
 
Funkar bra att göra som du tänker, blindtröskeln (regelbiten du skall såga till) kan skall enligt reglerna ligga jäms med gipsen i badrummet för att det skall bli en rak linje för tätskiktet!
Viktigt då att plattsättaren är noga så han kommer väldigt nära denna , ju längre ifrån ju blaffigare silikon.

Jag hade flyttat in regelstumpen 3 mm innanför gipsen för trösklarna kan vara något mindre än karmen
100 mm är minsta smygmått, har man detta eller mer kan tätskiktshörnor monteras enligt riktlinjer och du kan då välja en smalare karm ( inte aktuellt för dig)

Höjden på den blir snyggast om det är samma höjd som golvet utanför badrummet tröskeln kommer då att slicka parketten på utsidan, detta bygger dock på att du har minst 2 cm från tätskiktets uppvik till brunnens fläns
 
Tack för era svar.
Nu är det flytspacklat iallafall. Men tänkte nästan försöka få dit karmen innan dom lägger tätskikt så dom kan göra uppviket mot tröskeln korrekt.
Det jag fortfarande inte förstår är varför det knappt går att hitta någon 147mm karm enligt länken i mitt första inlägg. Den jag länkade till är typ den enda jag hittat och det är beställningsvara och 6v leveranstid. Hur gör alla andra? 118mm dörrkarm verkar vanligt men det blir väl inge bra med en sån för mig?
 
BirgitS
Det går att "sala" på en karm med extra lister om den är för tunn.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R riktigadavid skrev:
Tack för era svar.
Nu är det flytspacklat iallafall. Men tänkte nästan försöka få dit karmen innan dom lägger tätskikt så dom kan göra uppviket mot tröskeln korrekt.
Det jag fortfarande inte förstår är varför det knappt går att hitta någon 147mm karm enligt länken i mitt första inlägg. Den jag länkade till är typ den enda jag hittat och det är beställningsvara och 6v leveranstid. Hur gör alla andra? 118mm dörrkarm verkar vanligt men det blir väl inge bra med en sån för mig?
Se här:
 
Skit också, insåg precis att jag gjort en tankevurpa. Har byggt dörröppningen höjd från golvspånet och inte från färdigt golv. Men karmen ska ju stå på färdigt golv. Så nu har jag för liten öppning i höjdled. Blir till att sätta sågen i väggen och såga bort 15mm i överkant.
Några tips där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.