Hej,
Jag har dragit in vatten i garaget och vill sätta in en tvättbänk. Se bild på inkommande kall och varm. Tanken är att återanvända en gammal blandare som monteras på vägg. Kan jag dra en flexslang själv och fästa upp med väggklämmor? Inte snyggt men jag lättare än att bocka rör om jag gör det själv. Vad behöver jag för kopplingar till inkommande? Verktyg för att lossa pluggen på kulventilen?
 
  • Mätmått mäter diameter på en mässingsventil med röda handtag. Vägg och golv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad köksblandare på en rostfri diskho, reflektion, lite smutsigt, avstängd, två avtappningar för diskmaskin/vattenfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att lossa blindpluggarna används två skiftnycklar, en håller mot ventilen och en skruvar pluggen.

Här har du en gängguide,
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
Skulle tippa på att det är R20 invändig gänga i ventilen.

Anslutningen på blandarfästet är tänkt att vara med planpackning eller med halvkoppling, troligen R15 gänga.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Har du koll på vilken inkommande som är kall resp varm? Antar att den svarta grövre slangen är kall.
 
Normalt kallvatten till höger.
PEMslang är klassad för max 60⁰, det gör också mer troligt att kallvattnet är till höger.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Hemmalösning:
2 st rsk 5060930
2st 1985498 eller 1985522
Lina kopplingen mellan ventil och nippel.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Rickard.
Hur långt ska du dra?
Är det bara 30-50cm så funkar såklart flexslang men börjar det bli meter så tycker jag alupex är mycket bättre. Formas/bockas för hand med lite försiktighet, klamras i vanliga klammer och kräver inga specialverktyg eller nått sånt. Finns att köpa i 10m rullar så det blir inte särskilt dyrt heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.