Hej,

Hoppas tråden hamnat rätt och att någon kan hjälpa mig.

Köpte nyligen en borrhammare på Jula som visade sig vara defekt. Efter inlämning har jag nu fått ett tillgodokvitto på 799kr vilket var vad produkten kostade under kampanj.
Jag vill ha en likadan vara men den kostar nu 1300kr. Behöver jag då betala extra? Försökt kontakta Jula men inte fått svar än.
Bor en bit ifrån varuhuset men åker förbi idag så tänkte om någon vet.

Tack!

Mvh Andreas
 
Rickard.
*Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren (26 § konsumentköplagen). Detta betyder att säljaren som huvudregel måste kunna avhjälpa eller omleverera varan, men endast under förutsättning att det kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.*

Är det är exakt samma modell TYCKER JAG inte det är oskäligt och skulle stå på mig om det men jag har såklart ingen aning hur det ska tolkas egentligen.
 
Rickard. Rickard. skrev:
*Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren (26 § konsumentköplagen). Detta betyder att säljaren som huvudregel måste kunna avhjälpa eller omleverera varan, men endast under förutsättning att det kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.*

Är det är exakt samma modell TYCKER JAG inte det är oskäligt och skulle stå på mig om det men jag har såklart ingen aning hur det ska tolkas egentligen.
Tack! Ska åka förbi sen och se vad de säger. Lite dumt att lämna in den nu när jag bara hade ca 10 hål kvar att borra. Sen hade jag gärna tagit pengarna. Funkade men inte som den skulle.
 
Jag har fått ny vara trots högre pris än vid första köptillfälle.
 
P Prodigys skrev:
Jag har fått ny vara trots högre pris än vid första köptillfälle.
Stort tack!
 
Nej, har du accepterat att få låtsaspengar av dem istället för att de reparerat eller bytt ut varan har jag svårt att se att du skulle få handla för mer än låtsaspengarna anges vara värda.

Du har helt enkelt gått med på en sämre deal än du hade behövt. Det blir svårt att ändra efteråt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag köpte deras lilla kompressor nedsatt till 990 istället 1500. Öppnade paketet först efter ett par veckor och såg att den var trasig. Åkte tb och räknade med att få pengar tb eftersom kampanjen var slut men blev överraskad då de gav mig en ny trots ordinarie pris nu.
 
Ja, vad man betalade när msn köpte varan är oviktigt när man ska få den ersatt. Har de samma vara håller inte argumentet att den nu är dyrare.

TS problem är dock att han redan accepterat annan ersättning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Det är så Jula funkar har du köpt på kampanj så säg att du vill ha en ny så skriver de det på tillgodokvittot. Har du köp till fullpris, vänta med att reklamera tills det är kampanj på varan så tjänar du några kronor…
 
Jag har reklamerat kampanjprodukter efter kampanjen och aldrig haft några problem att få en ny pryl oavsett aktuellt pris.


Reklamera reklamationen!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag fick också tillgodokvitto, gick till butiken och inga problem alls om det var samma artikelnummer.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, vad man betalade när msn köpte varan är oviktigt när man ska få den ersatt. Har de samma vara håller inte argumentet att den nu är dyrare.

TS problem är dock att han redan accepterat annan ersättning.
Hej, nej jag har inte accepterat något utan när den varit på reparation får man automatiskt ett sms/mail med utfall. I detta fall var tillgodo bifogat. Eftersom jag köpte den online vände jag mig direkt med synpunkter till kundservice som inte svarat ännu.

Oavsett, jag var förbi butiken idag och fick varan utbytt mot en likadan trots högre pris.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Jag fick också tillgodokvitto, gick till butiken och inga problem alls om det var samma artikelnummer.
Precis, det löste sig trots nytt pris. Fick samma vara.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har reklamerat kampanjprodukter efter kampanjen och aldrig haft några problem att få en ny pryl oavsett aktuellt pris.


Reklamera reklamationen!
Hej, fick en ny produkt trots högre pris nu.
 
Rickard. Rickard. skrev:
*Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren (26 § konsumentköplagen). Detta betyder att säljaren som huvudregel måste kunna avhjälpa eller omleverera varan, men endast under förutsättning att det kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.*

Är det är exakt samma modell TYCKER JAG inte det är oskäligt och skulle stå på mig om det men jag har såklart ingen aning hur det ska tolkas egentlig
Rickard. Rickard. skrev:
*Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren (26 § konsumentköplagen). Detta betyder att säljaren som huvudregel måste kunna avhjälpa eller omleverera varan, men endast under förutsättning att det kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.*

Är det är exakt samma modell TYCKER JAG inte det är oskäligt och skulle stå på mig om det men jag har såklart ingen aning hur det ska tolkas egentligen.
Lagtexten är en sak, en annan sak som tas upp vid ev tvist är lagstiftarens mening. De finns i förarbeten till resp lag. När det gäller konsumentköplagen är den i fundament en "rimlighetslag", som köpare skall du rimligen kunna förvänta dig en produkt som fungerar enl beskrivning, och som säljare skall du rimligen inte få högre kostnader av en försäljning. Detta betyder att en köpare som får tillbaks allt denne gett går "skadefri" ekonomiskt. Säljaren går back om han inte prissatt för transporter, lagerkostnader osv.

Har säljaren samma kostnader för modellen är det rimligt att han ersätter den, har t ex inköpskostnaden ökat är det inte rimligt, Det samma gäller reparation, har säljaren ett avtal med leverantören om reparationer utan ökad kostnad för leverantören är det rimligt att produkten repareras, finns inget sådant avtal är det en orimlig kostnad för säljaren.

Väldigt många faktorer att väga in för att hitta balansen. Själv tycker jag att det enklaste är att jag tar tillbaks mina pengar och säljaren tar tillbaks den defekta produkten. Då är vi båda på noll s a s.

Intresserad av hur andra ser på det.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.