Hej
Har haft solceller nåt halvår och lossade fronten på elcentral för solceller för att kolla själva inkopplingen då jag i framtiden kanske behöver använda denna central för utökning av befintlig el i källaren där den sitter,såg då att JB N är inkopplad mellan 0 skenan och VR N ....( brukar inte JB vara ansluten mellan N och SJ? ), sen är det ju lite intressant varför man har satt dit två HB i serie....är tanken kanske att det kan vara bra att kunna bryta solceller och ändå ha ström till elcentralens eventuella utbyggnad?
 
  • Inuti elektriskt skåp med jordfelsbrytare, säkringar och kabelanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med jordfelsbrytare och märkningar för anslutningar, "går till 0 skenan" och "går till VR".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara solcellerna som idagsläget är ansluten till centralen?
 
H HSP skrev:
Är det bara solcellerna som idagsläget är ansluten till centralen?
Yes...
 
Du har fem ledare in (=TN-S på elspråk)
Din installation korrekt N skena till JFB.

Skulle jag bygga ut den centralen med mera grupper då skulle jag sätta i en till JFB och koppla den direkt efter "första" brytaren så den brytaren blir centralens huvudströmbrytare den "andra" brytaren blir då enbart till solceller.
 
Redigerat:
H HSP skrev:
Du har fem ledare in (=TN-S på elspråk)
Din installation korrekt N skena till JFB.
Ok då är det som det ska med kopplingen av JFB 👍 allså N skena - JFB - VR solceller...((så länge det enbart är för solceller och det inte byggs vidare i centralen ?))
Men då behövs det tex ytterligare en JFB om man ska bygga ut centralen i framtiden?
 
Eller så delar man på befintliga N-skenan så den lilla delen blir inkommande N. Och den bredare utgående N för nya grupper. Men då måste man koppla N ut från JFB till den bredare delen.
Samt ta faserna från JFBs utgående.

Jag skulle valt en till JFB som jag skrev tidigare om jag kompletterar den centralen men det är inget krav.
 
H HSP skrev:
Eller så delar man på befintliga N-skenan så den lilla delen blir inkommande N. Och den bredare utgående N för nya grupper. Men då måste man koppla N ut från JFB till den bredare delen.
Samt ta faserna från JFBs utgående.

Jag skulle valt en till JFB som jag skrev tidigare om jag kompletterar den centralen men det är inget krav.
Ok tack för inp
H HSP skrev:
Eller så delar man på befintliga N-skenan så den lilla delen blir inkommande N. Och den bredare utgående N för nya grupper. Men då måste man koppla N ut från JFB till den bredare delen.
Samt ta faserna från JFBs utgående.

Jag skulle valt en till JFB som jag skrev tidigare om jag kompletterar den centralen men det är inget krav.
Tack för infon, låter som sagt vettigast att komplettera med en JFB till vid eventuell utbyggnad 👍
 
Här ser det ut som det varit en duktig o h noggrann elektriker. Han har varit noga med sätta/krympa på hylsor (?) på utgående fasledare på nedre HB.
 
Behövs verkligen växelriktaren vara skyddad av en jordfelsbrytare? Det brukar man väl inte göra i Sverige?
Växelriktaren har ju egen jordfelsmätning och ytterligare en jordfelsmätare i form av en jordfelsbrytare ska väl inte behövas.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Behövs verkligen växelriktaren vara skyddad av en jordfelsbrytare? Det brukar man väl inte göra i Sverige?
Växelriktaren har ju egen jordfelsmätning och ytterligare en jordfelsmätare i form av en jordfelsbrytare ska väl inte behövas.
Nej så är det ju med de flesta normala grejer. Jag tror många elektriker sätter dit dessa jfb utan större eftertanke.

Min egen växelriktare Huawei behöver verkligen inte detta extraskydd. Avsäkring är det som behövs.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H HSP skrev:
Är det bara solcellerna som idagsläget är ansluten till centralen?
Tanken är nog att kunna separera din fasta anläggning mot solceller
Så att du ej kan få bakspänning
 
TS kan ju flytta upp och använda sin JFB till delen som ska byggas vidare som central så blir det nytta av delarna som redan finns där.

AC-brytare och säkring för omformaren kvar på rad två och sen huvudbrytaren och JFB till vidare grupper på rad ett. Som Elajomannen skriver görs nog mycket i de här fallen utan större eller närmare eftertanke.
 
K
Om du kollar på kåpan du plockade bort framgår nog brytarnas funktion av dyno-märkningen. Den ena bryter centralen och den andra är säkerhetsbrytaren till växelriktaren tänker jag. Men det blir lite lustigt när du inte har några mer grupper ut från centralen
 
GK100 GK100 skrev:
TS kan ju flytta upp och använda sin JFB till delen som ska byggas vidare som central så blir det nytta av delarna som redan finns där.

AC-brytare och säkring för omformaren kvar på rad två och sen huvudbrytaren och JFB till vidare grupper på rad ett. Som Elajomannen skriver görs nog mycket i de här fallen utan större eller närmare eftertanke.
Bra tanke för framtida utbyggnad
K knightjocke skrev:
Om du kollar på kåpan du plockade bort framgår nog brytarnas funktion av dyno-märkningen. Den ena bryter centralen och den andra är säkerhetsbrytaren till växelriktaren tänker jag. Men det blir lite lustigt när du inte har några mer grupper ut från centralen
Stämmer ju bra men jag har även en säkerhetsbrytare monterad mellan central och VR... kännes lite som att det är skärp och hängslen både brytar mässigt och JFB alltså 😁
D Dag Sundberg skrev:
Tanken är nog att kunna separera din fasta anläggning mot solceller
Så att du ej kan få bakspänning
Japp så blir det ju den dagen en utbyggnad blir och det är ju bra...
A Arnodt skrev:
Behövs verkligen växelriktaren vara skyddad av en jordfelsbrytare? Det brukar man väl inte göra i Sverige?
Växelriktaren har ju egen jordfelsmätning och ytterligare en jordfelsmätare i form av en jordfelsbrytare ska väl inte behövas.
Jaha hade jag ingen aning om..
 
K
T T7 skrev:
Stämmer ju bra men jag har även en säkerhetsbrytare monterad mellan central och VR... kännes lite som att det är skärp och hängslen både brytar mässigt och JFB alltså 😁
Ja då känns den brytaren overkill. Vill man bryta i centralen finns ju dvärgbrytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.