Hur tätt brukar man lägga distanserna för armeringen? Jag tänker mig distanser som lyfter 30mm?
 
En meter i mellan brukar vara lagom.
 
Min betongare tyckte jag skulle sätta med en halvmeter emellan för att kunna gå på armeringsmattan när jag skulle lägga ut golvvärmeslang.
 
Ok. En meter.

Jag antar att man antingen sätter så tätt att distanserna bär även när man går på armeringen, eller så sätter man så glest att armeringen tar i underlaget när man gliver mellan två distanser.

Angående golvvärmen så tänkte jag naja fast slangen INNAN jag lägger upp armeringen på distanserna, just för att slippa klafsa runt i onödan.
 
  • Gilla
Håkan Sveman
  • Laddar…
Ok, tack för bilderna. Gjutsnubbarna kommer hit i veckan för en inspektion så dom får väl helt enkelt bestämma själva hur många distanser dom vill ha.
 
Skall skälv snart gjuta mitt källargolv och tänkte lägga ut det helt. Har inte hittat så många som gör det, de flesta verkar bara leverera betongen.

Har du fått några priser?

Känner du till någon som gör det i Stockholmstrakten?
 
IngeSnickare skrev:
Skall skälv snart gjuta mitt källargolv och tänkte lägga ut det helt. Har inte hittat så många som gör det, de flesta verkar bara leverera betongen.

Har du fått några priser?

Känner du till någon som gör det i Stockholmstrakten?
Svaret på dina frågor är ja. Det kommer ett PM till dig senare idag.
 
ByggaNytt skrev:
Tätt, skall det vara! 4-5 / m2 om några "tunga" betongare skall upp och trampa, gjuter du själv så kan du självklart minska lite
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Tätt blev det. Nu ligger dom så tätt så att det är naturligt att kliva på distanserna när man klafsar runt. 155st gick det åt på 37kvm.
 
155/37 ~ 4,2 / m2
Perfekt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.