JDB83 Joakim Broman skrev:
Köpte hus för något år sedan och vid besiktningen flaggade firman för att fuktnivån i krypgrunden var något att hålla ett öga på, och eventuellt åtgärda med en trygghetsvakt. Trähus byggt -90 med krypgrund. På något ställe hade det varit början till påväxt som de behandlat bort (om jag minns rätt). Nu har jag haft en fuktmätare där i ungefär ett år och även om fuktnivån kryper över 75% ibland så har det oftast enstaka veckor och det har inte känts som en anledning till oro.

Men nu i sommar har det ju varit blött och då har fuktnivån legat mellan 80 och 90 procent ett antal veckor i sträck. Hur länge kan det vara så innan man behöver börja oroa sig? Var nere i grunden häromdagen och såg ingen påväxt, men gick inte igenom allt. Behöver jag sätta in en trygghetsvakt eller kan jag klara mig på att hålla koll ibland och göra behandling vid behov?
Det här diagrammet har figurerat på forumet i diverse trådar. Om du ser att fuktvärdena ligger snarare mot 85-90% i mer än en månad kan du börja fundera på åtgärder. Du skrev att föregående ägare hade sanerats "på något ställe", så det kanske kan finnas anledning till att sätta in avfuktare. Men det kan också ha berott på extraordinära omständigheter, för dina värden just nu ser ok ut. Håll koll och inspektera någon gång varje år.

Diagram visar mögelrisk vid olika temperaturer och relativ luftfuktighet (RH) över tid. Färgkodat för riskzoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JDB83
  • Laddar…
Kondensavfuktare brukar inte rekommenderas i utrymmen under 15 grader om jag minns rätt. De funkar väldigt dåligt då, medan soptionsavfuktare funkar bra i minusgrader.

Jag vet inte varför soptionsavfuktare skulle vara så mycket dyrare i drift. Får du inte bukt med fukten i utrymmet kommer båda gå konstant och dra ström. Det kommer variera över säsongen men om jag fattat det rätt måste du oavsett typ täta utrymmet så att inte luften utanför föder krypgrunden med fukt.
Plus också att kolla över dränering etc så du inte får in dagvatten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sorptionsavfuktare använder en annan teknik för avfuktning som drar betydligt mer energi än kondensavfuktare. Avfuktning behövs som mest i slutet på sommaren och början av hösten och då kan temperaturen i krypgrunden hunnit bli +15 °C så kondensavfuktare jobbar mycket effektivt och den klarar jobba i ner till +2 °C. Bor man i Norrland kanske man dock kan få kallare än så sin krypgrund.
 
  • Gilla
ab029 och 1 till
  • Laddar…
S
I min uteluftventilerade krypgrund kan jag ha 75-80% nästan hela våren och sommaren, min dotter är mögelallergiker och reagerar inte alls. Visst min trossbotten är lite missfärgad. Den är gjord av plankor och har hållit i ca 100år. Med det vill jag säga att man inte ska underskatta "vindens uttorkande egenskaper" även om det är hög fuktighet så betyder det inte per automatik att allt kommer att ruttna direkt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
E emjeysimone skrev:
Kondensavfuktare brukar inte rekommenderas i utrymmen under 15 grader om jag minns rätt. De funkar väldigt dåligt då, medan soptionsavfuktare funkar bra i minusgrader.

Jag vet inte varför soptionsavfuktare skulle vara så mycket dyrare i drift. Får du inte bukt med fukten i utrymmet kommer båda gå konstant och dra ström. Det kommer variera över säsongen men om jag fattat det rätt måste du oavsett typ täta utrymmet så att inte luften utanför föder krypgrunden med fukt.
Plus också att kolla över dränering etc så du inte får in dagvatten.
J Josth skrev:
Sorptionsavfuktare använder en annan teknik för avfuktning som drar betydligt mer energi än kondensavfuktare. Avfuktning behövs som mest i slutet på sommaren och början av hösten och då kan temperaturen i krypgrunden hunnit bli +15 °C så kondensavfuktare jobbar mycket effektivt och den klarar jobba i ner till +2 °C. Bor man i Norrland kanske man dock kan få kallare än så sin krypgrund.
Om jag ska gå på senaste årets fuktmätning så skulle jag gissa att det främst är sommar/tidig höst som kommer att vara problemet i min grund, och då känns en kondensavfuktare som en vettig lösning i alla fall tills jag har indikationer på att det blir problem även under vintern. Blir det för kallt kan jag helt enkelt plocka upp den. I så fall behöver jag bara lösa avrinningen. Jag vill inte gärna göra hål i plasten på marken för att få upp ett avrinningshål?

Det är för övrigt i Stockholmsområdet som huset finns.
 
JDB83 Joakim Broman skrev:
Om jag ska gå på senaste årets fuktmätning så skulle jag gissa att det främst är sommar/tidig höst som kommer att vara problemet i min grund, och då känns en kondensavfuktare som en vettig lösning i alla fall tills jag har indikationer på att det blir problem även under vintern. Blir det för kallt kan jag helt enkelt plocka upp den. I så fall behöver jag bara lösa avrinningen. Jag vill inte gärna göra hål i plasten på marken för att få upp ett avrinningshål?

Det är för övrigt i Stockholmsområdet som huset finns.
Det låter vettigt isf. Jag är norrlänning så jag räknar alltid med minusgrader och med att hus inte kostar mer än en miljon även om jag numera lever i exil söderut.

Du kan inte gräva ut ett dagvattenrör i nån liten stenkista eller grusbädd ? Borde ju inte vara så mycket vatten?
 
E emjeysimone skrev:
Det låter vettigt isf. Jag är norrlänning så jag räknar alltid med minusgrader och med att hus inte kostar mer än en miljon även om jag numera lever i exil söderut.

Du kan inte gräva ut ett dagvattenrör i nån liten stenkista eller grusbädd ? Borde ju inte vara så mycket vatten?
Jo, det kan säkert gå. Frun är lite nervös över att det är lerjord här och att det ska bli vatten ståendes? Nu när den inlånade avfuktaren har gått så har det handlat om kanske 12 liter per dygn.
 
J JockeHX skrev:
Det här diagrammet har figurerat på forumet i diverse trådar. Om du ser att fuktvärdena ligger snarare mot 85-90% i mer än en månad kan du börja fundera på åtgärder. Du skrev att föregående ägare hade sanerats "på något ställe", så det kanske kan finnas anledning till att sätta in avfuktare. Men det kan också ha berott på extraordinära omständigheter, för dina värden just nu ser ok ut. Håll koll och inspektera någon gång varje år.

[bild]
Tack, jag såg den där bilden i någon tråd. Det jag är lite nervös över är att fuktnivån gått över 85 och uppemot 90% senaste veckorna och då är jag rätt nära gränsvärdet för tillväxt efter fyra veckor.
 
JDB83 Joakim Broman skrev:
Jo, det kan säkert gå. Frun är lite nervös över att det är lerjord här och att det ska bli vatten ståendes? Nu när den inlånade avfuktaren har gått så har det handlat om kanske 12 liter per dygn.
Allt vårt dagvatten och dräneringen går ut i en stenkista innan ev överskott går ut i diket. Stenkistan ligger i lergjord men den vattnar ur finfint. Då jag tror att det borde funka med att vattna ut en avfuktare. Men “fallet” till stenkistan är viktigt.
 
  • Gilla
JDB83
  • Laddar…
E emjeysimone skrev:
Allt vårt dagvatten och dräneringen går ut i en stenkista innan ev överskott går ut i diket. Stenkistan ligger i lergjord men den vattnar ur finfint. Då jag tror att det borde funka med att vattna ut en avfuktare. Men “fallet” till stenkistan är viktigt.
Det låter ju tryggt. Ska se till att ordna ett bra fall. Hur stor behöver stenkistan vara tror du?
 
En uppdatering kring detta. Det verkar som att det finns en stenkista för dagvatten redan, så vi skaffade en avfuktare och ledde ner vattnet där, och så får vi se om vattnet rinner undan eller om jag behöver bättre dränering.

Har också kopplat avfuktaren till en Smart Plug som slår på maskinen när fuktnivån överstiger gränsvärdet i grafen som postades tidigare i tråden, och sedan slår av när den går under 70%.
 
  • Gilla
emjeysimone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.