F
R Robert-san01 skrev:
Just nu skulle jag säga att Sungrow tillhör de bättre, men inte de bästa.
Saknar lite grejer man skulle vilja ha i ett nordiskt klimat, tex värmare.

Vilket skulle vara bättre än Sungrow till det priset?
 
F fsn skrev:
Saknar lite grejer man skulle vilja ha i ett nordiskt klimat, tex värmare.

Vilket skulle vara bättre än Sungrow till det priset?
Huawei har värme, individuella BMS, brandskydd och peak shaving. Dock inte stöd för FSR-D (än). Har likt Sungrow även laddbox som går att integrera.

Growatt har individuella BMS i sina nya och stöd för FSR-D. Har även släppt en Full-backup och upp till 30kW hybrid växelriktare. Laddboxen kräver egen SmartMeeter.

Alla 3 är likvärdiga skulle jag säga till pris/prestanda. Sedan skiljer det lite på utförande och funktioner. Som alltid är det lite av "man får vad man betalar för".
 
Kan tillägga att det är på gång flera nya och intressanta system till den Svenska marknaden.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Huawei har värme, individuella BMS, brandskydd och peak shaving. Dock inte stöd för FSR-D (än). Har likt Sungrow även laddbox som går att integrera.

Growatt har individuella BMS i sina nya och stöd för FSR-D. Har även släppt en Full-backup och upp till 30kW växelriktare. Laddboxen kräver egen SmartMeeter.

Alla 3 är likvärdiga skulle jag säga till pris/prestanda. Sedan skiljer det lite på utförande och funktioner. Som alltid är det lite av "man får vad man betalar för".
Jag går inte gärna nära Huawei faktiskt. Jag är Ericsson-skadad och så har jag hört att det är ett jäkla krångel med administratörsrättigheter för slutanvändaren.
 
F fsn skrev:
Jag går inte gärna nära Huawei faktiskt. Jag är Ericsson-skadad och så har jag hört att det är ett jäkla krångel med administratörsrättigheter för slutanvändaren.
Det är än värre med de andra...
 
R Robert-san01 skrev:
Det är än värre med de andra...
Vad menar du? Jag har sungrow och vill att du tydliggör vad det är du menar att jag inte kan göra
 
T t3o skrev:
Vad menar du? Jag har sungrow och vill att du tydliggör vad det är du menar att jag inte kan göra
Hur enkelt det är att skapa installatörskonton, få support och hur väl appar/portal funkar.
 
R Robert-san01 skrev:
Hur enkelt det är att skapa installatörskonton, få support och hur väl appar/portal funkar.
Har man väl fått Invertern konfigurerad och igångkörd så kör den även om kontot hos sungrow tas bort. Det fick vi veta då någon raderade vårt konto förra året. Nu har jag egen integration mot invertern så jag får ut data oavsett samt kan konfigurera den via websocket/modbus så det ska de ha cred för att de inte låser ner den.

Men du har rätt i att supporten är icke existerande. Har försökt kontakta flera olika länder för support utan att de återkommer åt en väns räkning då vi inte kommer åt den via websockets. Bådar inte gott om något går sönder ur garantisynpunkt.
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Batterier är bara dyrt i mina ögon å gör ingen stor nytta för mig iaf .. 5kwh är inte mycket lagring på alla dina paneler..

Alla är olika men jag gör av med nästan allt själv och säljer resten för vinterhalvåret
Finns den dealen fortfarande, att sälja på sommaren och bygga upp en effektpott som man tar av på vintern? Eller menar du att du lägger undan pengarna som du sålt el för?
 
S Sir Duke skrev:
Finns den dealen fortfarande, att sälja på sommaren och bygga upp en effektpott som man tar av på vintern? Eller menar du att du lägger undan pengarna som du sålt el för?
Jag vet inte om man fortfarandekan göra så , jag vet att jag spar inför vintern eftersom det är noll just nu
 
Ja en annan tanke är att man även tänker på det befintliga taket! Om du installerar solceller så blir det svårt/ extremt dyrt att tilläggsisolera under solcellernas livslängd. Om den tanken skulle komma! Takbeläggning, vad är livslängden på den? Ska det hålla 30 år till dvs solcellernas livstid?
Om det blir något fel på taket, typ takpannor fryser sönder, hur bra/lätt går det att komma åt taket?
Om takets livslängd är mycket längre än solcellernas, går det återanvända infästningar för nästa/ersättnings installation?
Och vem kan laga anläggningen om det behövs, tex en solcell behöver bytas? Finns ju fler frågor! Tyvärr, pris och effekt är bara en del i det hela men visst viktiga!
 
R Rättochfel skrev:
Ja en annan tanke är att man även tänker på det befintliga taket! Om du installerar solceller så blir det svårt/ extremt dyrt att tilläggsisolera under solcellernas livslängd. Om den tanken skulle komma! Takbeläggning, vad är livslängden på den? Ska det hålla 30 år till dvs solcellernas livstid?
Om det blir något fel på taket, typ takpannor fryser sönder, hur bra/lätt går det att komma åt taket?
Om takets livslängd är mycket längre än solcellernas, går det återanvända infästningar för nästa/ersättnings installation?
Och vem kan laga anläggningen om det behövs, tex en solcell behöver bytas? Finns ju fler frågor! Tyvärr, pris och effekt är bara en del i det hela men visst viktiga!
Man kan väl tilläggsisolera på insidan oavsett eventuella solceller ovanpå taket?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Man kan väl tilläggsisolera på insidan oavsett eventuella solceller ovanpå taket?
Min tanke också. Man tiiläggsisolerar ju vinden och inte mellan takpanna och råspont/masonit.
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Fast egentligen är det väl bättre att isolera taket utvändigt om det går, kommer "själv" göra det på en sidobyggnad i samband med ett byte till plåttak istället för papp
 
K
R Rättochfel skrev:
Ja en annan tanke är att man även tänker på det befintliga taket! Om du installerar solceller så blir det svårt/ extremt dyrt att tilläggsisolera under solcellernas livslängd. Om den tanken skulle komma! Takbeläggning, vad är livslängden på den? Ska det hålla 30 år till dvs solcellernas livstid?
Om det blir något fel på taket, typ takpannor fryser sönder, hur bra/lätt går det att komma åt taket?
Om takets livslängd är mycket längre än solcellernas, går det återanvända infästningar för nästa/ersättnings installation?
Och vem kan laga anläggningen om det behövs, tex en solcell behöver bytas? Finns ju fler frågor! Tyvärr, pris och effekt är bara en del i det hela men visst viktiga!
Det är en viktig sak med att kolla upp takets livslängd. Installatörens säljare vill bara sälja. Lätt att glömma i all hast när man istället fokuserar på att jämföra offerter.
M mortimer skrev:
Min tanke också. Man tiiläggsisolerar ju vinden och inte mellan takpanna och råspont/masonit.
Jag tänker att man sprutar in lösull när man tilläggsisolerar vinden. Men har man ingen vind och istället en övervåning så får man göra så som jag såg på ett hus för några veckor sedan, bygga på utsidan. Så då får man ställa sig frågan om man vill göra det innan. Med risk för att man får en annan syn på saken i framtiden, mycket som händer på 30 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.