Nr1 De borde endast elda runt 1h innan de ska bada( vilket iförsig kan vara flera gånger om dagen)
Nr2 Om de skaffar ett lock (vanlig byggfrigolit) gör stor skillnad.
Nr3 Med negativa elpriser så är det inte omöjligt att det är billigare att värma med el.
 
  • Gilla
StefanL64 och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju även kolla upp vad de eldar med för något. Kör man med torr björkved så blir röken i det närmaste osynlig och inte sådär mörk.
Dom kanske eldar upp allt som brinner bara för att hålla tunnan igång och bli av med spillvirke och annat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
J Jenna92bengtsson skrev:
Det har de redan…
Föreslå att dom förlänger den ytterligare med ett rör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nr1 De borde endast elda runt 1h innan de ska bada( vilket iförsig kan vara flera gånger om dagen)
Nr2 Om de skaffar ett lock (vanlig byggfrigolit) gör stor skillnad.
Nr3 Med negativa elpriser så är det inte omöjligt att det är billigare att värma med el.
När jag hyrde ett hus med badtunna behövde jag börja elda för fullt vid lunch om vi skulle bada på kvällen.
 
O oddan skrev:
När jag hyrde ett hus med badtunna behövde jag börja elda för fullt vid lunch om vi skulle bada på kvällen.
Skillnad på om man eldar varje dag eller ska värma från start...
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
J Jenna92bengtsson skrev:
Vill inte bli osams då vi inte bara bor intill varandra och ska göra i många år, utan jag arbetar i byns livsmedelsbutik och ska träffa de dagligen. Det blir dålig stämning om man inte är sams…
Som det är nu är dom ju troligtvis helt ovetandes om att ni drabbas av deras eldande. Merparten av befolkningen skulle normalt reagera ursäktande om man fick informationen till sig och kanske vilja försöka lösa det. Läser man på detta forum kan man lätt få en annan bild men det är inte representativt för befolkningen i stort.

Flertalet möjliga lösningar har ju nämnts redan men det kan ju vara bra att jobba runt dom, tex:
-Elda med bättre ved
-förlänga skorsten
-Elda med bättre förbränning
-kanske ha vindriktningen men även vädret i åtanke.

Värt ha med sig är att dom har inte på något sätt rätt att elda i sin badtunna, innebär det oangelägenhet för grannar kan dom beläggas med eldningsförbud från kommunen så det bör ligga i deras intresse att sköta det på bra sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sommarsurr och 4 till
  • Laddar…
P
Kanske värt att tänka på att badtunnan är ny och att folk har en tendens att använda den mest första året/åren och att det blir mer och mer sällan
 
  • Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Med bra ved och rätt inställning på kaminen så ska det inte ryka så där mycket när kaminen och skorsten blivit varma. Som andra redan skrivit så kanske skorstenen kan förlängas.
Till de flesta badtunnor finns även elpatron som tillval. Då kan de hålla en grundvärme med elpatron och minska antalet timmar som behövs för att värma upp, när den väl är varm borde det inte behöva eldas så hårt.
Prata med dem, men utan skälla på dem. Beskriv erat problem med en vänlig ton.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering: jag har pratat lite med grannen och de tog det väldigt bra. Som sagt, var de inte medvetna om ”problemet” då ingen nämnt något för dem. De ska göra sitt bästa för att hitta en lösning på problemet och fortsätta hålla samtal.
 
  • Gilla
  • Älska
jliljeha och 75 till
  • Laddar…
J Jenna92bengtsson skrev:
Uppdatering: jag har pratat lite med grannen och de tog det väldigt bra. Som sagt, var de inte medvetna om ”problemet” då ingen nämnt något för dem. De ska göra sitt bästa för att hitta en lösning på problemet och fortsätta hålla samtal.
Snyggt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Jenna92bengtsson skrev:
Uppdatering: jag har pratat lite med grannen och de tog det väldigt bra. Som sagt, var de inte medvetna om ”problemet” då ingen nämnt något för dem. De ska göra sitt bästa för att hitta en lösning på problemet och fortsätta hålla samtal.
😝😝😝Blir då att samarbete lite och samtidigt öka på den sociala gemenskapen. Gott.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det jag finner märkligt är att man måste kontakta ett forum innan man förstår att man skall prata med vederbörande om sitt problem först. Och om DET inte bär frukt så kan man få tips i rätt riktning. Men generellt så är många så fruktansvärt konflikträdda att dom anser att det är en konflikt innan det ens är det.

Det gäller inte bara denna tråden utan många andra här på forumet…
 
  • Gilla
  • Arg
Box of rain och 7 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det jag finner märkligt är att man måste kontakta ett forum innan man förstår att man skall prata med vederbörande om sitt problem först. Och om DET inte bär frukt så kan man få tips i rätt riktning. Men generellt så är många så fruktansvärt konflikträdda att dom anser att det är en konflikt innan det ens är det.

Det gäller inte bara denna tråden utan många andra här på forumet…
Problemet om du läst inlägget, handlar det inte OM jag ska kontakta grannarna eller inte, utan HUR jag på bästa sätt kan föra diskussionen?! Jag ville höra hur folk hade lyft frågan för att få bästa resultat.
Anledningen är för de 3 platser jag bott på tidigare har det lett till katastrofrelation till grannarna bara av att nämna ett problem. Jag ville undvika det denna gång då det är här vi planerar att bo i många år framöver.
Till skillnad från vad du antyder vill jag inte riskera att skapa en dålig situation och
därefter be om råd hur jag löser det. Jag som person gör hellre rätt från början.
 
  • Gilla
  • Älska
WaldenWoods och 41 till
  • Laddar…
D
J Jenna92bengtsson skrev:
Problemet om du läst inlägget, handlar det inte OM jag ska kontakta grannarna eller inte, utan HUR jag på bästa sätt kan föra diskussionen?! Jag ville höra hur folk hade lyft frågan för att få bästa resultat.
Anledningen är för de 3 platser jag bott på tidigare har det lett till katastrofrelation till grannarna bara av att nämna ett problem. Jag ville undvika det denna gång då det är här vi planerar att bo i många år framöver.
Till skillnad från vad du antyder vill jag inte riskera att skapa en dålig situation och
därefter be om råd hur jag löser det. Jag som person gör hellre rätt från början.
Visa grannen denna tråd, blir säkert en bra relation efter det.
 
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Visa grannen denna tråd, blir säkert en bra relation efter det.
Människor som du är ju anledningen till att människor som jag inte orkar ta tag i problemen. Tråkig inställning att vara besvär och tråkig i ton istället för att faktiskt bidra med något positivt.
 
  • Gilla
  • Älska
WaldenWoods och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.