Finns det någon som har nån erfarenhet av Faluhus?
 
Vi är på gång att bygga vårt andra Faluhus. Det är ett utmärk hus både ur kvalitetssynpunkt och energisynpunkt.
Man behöver inte välja hus ur deras katalog utan kan även göra egna ändringar eller helt egna planlösningar. Det är fritt att både välja bort och göra tillval. Skulle det bli något strul i leveranserna så ordnar de med det omedelbums (åtminstone vad det gällde våra råspontluckor som åkt till fel bygge...).

Vi är mycket nöjda hittills och är övertygade om att vi kommer att bli det med det här bygget också!
 
A
Var i Uppland bygger ni? Hur ligger dom i pris etc. Har inte hittat så mkt info om dom.
 
Vi bygger strax utanför Enköping.
Prismässigt ligger de någonstans i mitten.
Det som är mycket positivt för oss är den höga kvalitén samt samarbetsvilligheten i att man kan välja hur mycket man vill göra själv, samt vad man vill välja bort och köpa någon annanstans ífrån. Det är inga 'löjliga' prisavdrag som vi har fått av andra firmor, utan mycket realistiska.
I samma koncern ingår Forsgrens Timmerhus och Lima Trähus (eller något liknande).
 
Jag kommer inte ihåg alla detaljer om Faluhus konstruktionssätt, men när jag tittade på det för ett antal månader sedan fick jag uppfattningen av att det var gedigna hus.
 
Bara bra här också. Vi byggde vid Arlanda och flyttade in för ett drygt år sedan. Visst händer alltid lite småsaker men inget att anmärka på. Vi valde bort det mesta av kök, badrum osv för vi hade egna bra kontakter på de områdena.
 
Någon mer som har erfarenheter av Faluhus? Jag hittar inga nyare trådar om dem här på forumet. Det jag läst hittills verkar ju positivt. För er som byggt med dem, hur har det här med delad entreprenad funkat?
 
Flyttade in i ett Faluhus i maj i år. Jag anlitade även de hantverkare som de rekommenderade och det har i stort sett fungerat väldigt bra. Är det något särskilt ni undrar?
Åsa
 
xhr skrev:
Flyttade in i ett Faluhus i maj i år. Jag anlitade även de hantverkare som de rekommenderade och det har i stort sett fungerat väldigt bra. Är det något särskilt ni undrar?
Åsa
Vad roligt! Trivs ni? Vilken husmodell valde ni?

Stämde priset på hantverkarna överens men det ni fick i kalkylen från Faluhus?
 
Hej igen
Faluhus utgick från sina moduler och gjorde ett hus utifrån mina önskemål om planlösning mm. Lite likt och samma stil som "Frösön", men helt annan planlösning, ingång på ena kortsidan och en stor veranda med plats för matbord mm.
Jag fick hjälp av Faluhus säljare att upphandla hantverkare så kalkylerna stämde väldigt bra. Det som kostade extra var de extra tillval jag gjorde senare t ex lite dyrare tapeter, fler eluttag, spottar och dimmers. Men det var helt rimliga tilläggskostnader. Så här i efterhand kan jag se att bra relationer med hussäljaren och snickarfirman har varit avgörande. Så tänk på att välja folk som ni har lätt att kommunicera med och som verkligen visar att de lyssnar. Under byggperioden ringde snickar´n ofta och frågade hur jag ville ha det med olika saker - jättebra, även om jag ofta frågade vad han trodde var bäst. Har haft lite strul med en hantverkare och det är just en person som aldrig hörde av sig och talade om vad han gjort/inte gjort och varför.
Jag trivs jättebra i mitt hus. Det känns som att jag har fått ett hus av bra kvalitet.
Åsa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.