Hej!
Installerade för fyra år sedan en solcellsanläggning. Den har fungerat så som den ska. Den har ju en tänkt livslängd på minst tio år. I installationen ingick det även en app där man kan se den momentana förbrukningen.
För två år sedan uppgraderade jag min router. Då visade det sig att Gatewayn i anläggningen inte kunde programmeras om utan krävdes en insats av en tekniker (trots att det borde gå att göra av slutanvändare enligt manualen men min inverter var en tidigare version). Det var under pågående Covid och svårt att få ut en tekniker överhuvudtaget. Jag beställde att man skulle göra inprogrammeringen samt byta mot en annan Gateway som går att programmera om!
Efter mycket tjat så programmerades Gateway om men man ”missade” att installera en ny Gateway! Fick räkningen på tjänsten och betalade den och gav upp det där!
Bytte i år igen router och anmälde i mars första gången att jag vill ha det inprogrammerat och en ny Gateway som jag kan programmera om själv i framtiden vid router byte! Hände ingenting!
Ringe och mejlade flera gånger!
Invertertillverkaren säger att det inte ska vara något konstigt men de hjälper inte slutanvändare!
I Juni hörde sig en tekniker av från bolaget som installerade anläggningen och tillika är elleverantören! Då ville han ha en problem beskrivning och när han hade fått det skulle han återkomma! I augusti såg jag på min elfaktura att produktionen hade varit noll under juli pga att en säkring hade löst ut! Eftersom jag inte går och kollar anläggningen med jämna mellanrum.
Har fortfarande inte fått felet åtgärdat (dvs omprogrammerad Gateway och en framtidssäkert gateway) Har säkert ringt tio gånger till deras kundtjänst och suttit totalt 15 timmar i deras telefonkö för att hamna hos deras kundtjänst med svaret vi återkommer!
Har även mejlat många gånger via deras hemsida. Men då har man ingen kopia på skickad mejl!
Har nu tänkt byta elleverantör till en som säger att man via deras app kan se både den momentana förbrukningen och leveransen!
Löser inte riktigt mitt problem men jag kommer i varje fall se om anläggningen är i drift!
1.) Var hittar man en firma som är villig att hantera ett sådant ärende? 2.) Har elleverantörern ett ansvar när de ser att en anläggningen inte levererar? 3.)Och hur vanligt är det att det saknas support för installerade anläggningar?
Installerade för fyra år sedan en solcellsanläggning. Den har fungerat så som den ska. Den har ju en tänkt livslängd på minst tio år. I installationen ingick det även en app där man kan se den momentana förbrukningen.
För två år sedan uppgraderade jag min router. Då visade det sig att Gatewayn i anläggningen inte kunde programmeras om utan krävdes en insats av en tekniker (trots att det borde gå att göra av slutanvändare enligt manualen men min inverter var en tidigare version). Det var under pågående Covid och svårt att få ut en tekniker överhuvudtaget. Jag beställde att man skulle göra inprogrammeringen samt byta mot en annan Gateway som går att programmera om!
Efter mycket tjat så programmerades Gateway om men man ”missade” att installera en ny Gateway! Fick räkningen på tjänsten och betalade den och gav upp det där!
Bytte i år igen router och anmälde i mars första gången att jag vill ha det inprogrammerat och en ny Gateway som jag kan programmera om själv i framtiden vid router byte! Hände ingenting!
Ringe och mejlade flera gånger!
Invertertillverkaren säger att det inte ska vara något konstigt men de hjälper inte slutanvändare!
I Juni hörde sig en tekniker av från bolaget som installerade anläggningen och tillika är elleverantören! Då ville han ha en problem beskrivning och när han hade fått det skulle han återkomma! I augusti såg jag på min elfaktura att produktionen hade varit noll under juli pga att en säkring hade löst ut! Eftersom jag inte går och kollar anläggningen med jämna mellanrum.
Har fortfarande inte fått felet åtgärdat (dvs omprogrammerad Gateway och en framtidssäkert gateway) Har säkert ringt tio gånger till deras kundtjänst och suttit totalt 15 timmar i deras telefonkö för att hamna hos deras kundtjänst med svaret vi återkommer!
Har även mejlat många gånger via deras hemsida. Men då har man ingen kopia på skickad mejl!
Har nu tänkt byta elleverantör till en som säger att man via deras app kan se både den momentana förbrukningen och leveransen!
Löser inte riktigt mitt problem men jag kommer i varje fall se om anläggningen är i drift!
1.) Var hittar man en firma som är villig att hantera ett sådant ärende? 2.) Har elleverantörern ett ansvar när de ser att en anläggningen inte levererar? 3.)Och hur vanligt är det att det saknas support för installerade anläggningar?
Hade rekommenderat att man i första hand drar kabel. Då slipper man problem med byte av namn och lösenord på wifit med mera.
Vad har du för fabrikat? Kanske är någon annan här som har samma och kan ge dig tips.
Lite märkligt om du vill köpa nya grejor och de inte vill sälja. Kanske de inte kan med att byta?
Vad har du för fabrikat? Kanske är någon annan här som har samma och kan ge dig tips.
Lite märkligt om du vill köpa nya grejor och de inte vill sälja. Kanske de inte kan med att byta?
Ja det kan vara en lösning men ganska dyr sådan, ska över halva tomten och sedan över hela gårdsplan! Men sedan ska det ändån till en behörig tekniker misstänker jag, en som får öppna skalet på invertera! Och den var ju svår att hitta!M mortimer skrev:
Kan du lägga in en bild på din tomt här där man ser placering växelriktare och nätverk och avstånd ? Vad har du för växelriktare?R Rättochfel skrev:
Ja, det är nog skralt med kunskaperna framförallt med ”gamla” grejor. Det är en Solaredge och vad jag kan förstå är det ett vanligt förekommande märke som har funnits tidigt på marknaden ( dvs väletablerade). Solaredge säger att det inte ska vara något problem att köpa och installera/ uppgradera anläggningen. Problemet med att köpa tjänst/ service verkar hänga ihop med att det är små summor som inte är intressanta utan firmorna jag har hittat vill bara ge offerter på nya anläggningar. Även de som Solaredge hänvisade till!K knightjocke skrev:Hade rekommenderat att man i första hand drar kabel. Då slipper man problem med byte av namn och lösenord på wifit med mera.
Vad har du för fabrikat? Kanske är någon annan här som har samma och kan ge dig tips.
Lite märkligt om du vill köpa nya grejor och de inte vill sälja. Kanske de inte kan med att byta?
Och befintlig elleverantör och tillika säljare av anläggningen är ovillig, inkompetent eller saknar service funktion i organisationen!
Är inte intressant med kabel! Ska ha ut en grävare för att korsa 45 m gårdsplan som ska skäras upp! Plus att gårdsplanen inte är tillgänglig under tiden! Det är inte en rimlig väg till lösning! Trådlöst har fungerat och ska fungera!M mortimer skrev:
Är det 45m gräsmatta så tar det inte många timmar att få ner markör att lägga nätverkskabel i. Jag och frugan petade ner ca 250m kabel till roboten med spade på typ 4-6h. Behövs ingen grävare.R Rättochfel skrev:
Få hjälp från någon nu i högtryck av installationer för såpass låg kostnad är liten chans. Kanske lättare till vintern när snön har kommit och inga installationer görs.
Tack för tipset men det är fortfarande inte aktuellt med gräva! Asfalt gräver du inte upp utan skär man upp. Sedan ska det återfyllas! Sedan är det inte det som frågorna gäller !M mortimer skrev:Är det 45m gräsmatta så tar det inte många timmar att få ner markör att lägga nätverkskabel i. Jag och frugan petade ner ca 250m kabel till roboten med spade på typ 4-6h. Behövs ingen grävare.
Få hjälp från någon nu i högtryck av installationer för såpass låg kostnad är liten chans. Kanske lättare till vintern när snön har kommit och inga installationer görs.
Att du hade asfalt framgick inte i informationen före svaret här! Tror du har svårt för att få vettiga svar här av någon när du har den tonen härinne och bara är negativ till alla tips och råd du får!R Rättochfel skrev:
Håller helt med dig, det här är inget forum för nättroll och det ska inte heller bli det! Ber om ursäkt om du uppfattade det så!
Titta i spegeln. Att öppna upp delarna för att komma åt rj45-porten är vanligt handhavande.R Rättochfel skrev:
Iaf så verkar det som att du fått ett problem som ingen vill ta tag i att lösa. Så mitt förslag är att inte lösa det problemet utan ett annat.
Köp en enhet som du kopplar in i HAN-porten på elmätaren. Det finns olika produkter i handeln. Det kostar runt 1000kr men det kanske det är värt istället för att lägga tid på annat.
Det låter intressant, men är helt nytt för mig! Vad gör en sådan produkt? Får man koppla in det själv? Vad heter en sådan produkt (om jag frågar i butik vad frågar jag efter?) och går den att koppla till Wi-Fi?M merbanan skrev:Titta i spegeln. Att öppna upp delarna för att komma åt rj45-porten är vanligt handhavande.
Iaf så verkar det som att du fått ett problem som ingen vill ta tag i att lösa. Så mitt förslag är att inte lösa det problemet utan ett annat.
Köp en enhet som du kopplar in i HAN-porten på elmätaren. Det finns olika produkter i handeln. Det kostar runt 1000kr men det kanske det är värt istället för att lägga tid på annat.
en smartmätare, och ja går att koppla till Wifi, typ
Tibber Pulse eller HomeWizard P1-mätare, där ser man allt som händer
Tibber Pulse eller HomeWizard P1-mätare, där ser man allt som händer
Självbyggare
· Stockholm
· 9 827 inlägg
En SolarEdge är inte hela världen att konfigurera om WiFi på. Det kan vilken firma som helst som jobbar med SolarEdge lösa enkelt.
En annan variant är att skapa ett separat SSID på den nya routern med samma namn och lösenord som det gamla hade. Då behöver man inte byta nät och lösen i växelriktaren.
I vilken del av landet finns växelriktaren?
En annan variant är att skapa ett separat SSID på den nya routern med samma namn och lösenord som det gamla hade. Då behöver man inte byta nät och lösen i växelriktaren.
I vilken del av landet finns växelriktaren?