Hej

Jag går i tankarna att platsbygga ett eget badkar efter egen design. Tänkte helt enkelt formbygga i mdf och sedan kakla...

Någon som har erfarenhet av detta som kan dela med sig några tips? Jag kommer inte ha några bubbelmunstycken.

/Andreas
 
Att sätta plattor direkt på MDF är ingen bra idé. Inte heller att ha en träbaserad skiva i konstruktionen, om du ska följa branschreglerna.
Det enklaste alternativet är att bygga det i LUX-skivor.
 
Förvisso, men stommen kan väl vara av trä och sedan skivmaterial ovanpå. Precis som att man kan ha OSB först och sedan gips utanpå... MEN nu kan man ju inte ha våtrumsgips längre och det är därför jag är fundersam. Hade inte heller tänkt att ha kakel direkt på mdf utan något annat skivmaterial däremellan. Frågan är bara vad. Hur är LUX i jämförelse med andra skivmaterial?

Det andra alternativet är att köpa ett färdigt kar och bygga in på ett snyggt sätt med breda kanter och lite nischer och en uppbyggnad som allt står på.
 
Du får varken ha vanlig gips, OSB, plyfa, spån, MDF, HDF eller masonite i konstruktionen längre. Endast massivt trä och någon av de nya våtrumsskivorna.

http://www.luxelements.de/lux_sweden/
 
Även massivt trä (och alla andra organiska material) är uteslutet om man ska ha tätskikt på båda sidor. Jag vet dock inte om Lux klarar att fungera som badkar, men det kanske de gör. Annars kan man mura eller gjuta det på plats.
 
Jo, jag tänkte väl mer på väggkonstrutioner när goahead syftade på OSB+gips.

Vi har byggt ett badkar av LUX-skivor. Ett enkelt, ganska stort, fyrkantigt kar med infällda spotlights som kläddes med mosaik.

Här finns ett flertal exempel: http://www.luxelements.de/lux_sweden/programm/3.htm
 
Coolt. De är ganska fantastiska, de där skivorna. Enda felet är ju priset. :)

Hur gjorde ni med tätningen av karet, vanligt tätskikt på insidan?
 
Ja det gummades, men jag vet inte vad det var för tätskikt som användes.
Det stora problemet var att få det tätt runt dosan som spottarna var monterade i. Det krävdes att man borrade små hål varje centimeter runt kanten på dosan när den var monterad, och sedan pumpades det in silikon i hålen.
 
jon_h skrev:
Coolt. De är ganska fantastiska, de där skivorna. Enda felet är ju priset. :)
Ja, det är nog billigare att köpa ett färdigt badkar. Bara att bygga in ett vanligt kar med luxskivor är dyrt. Lite kul att se broschyrerna där man bygger hela badanläggningar i lux. Dyrare än knark.
 
Ja, fast kanske ett intressant alternativ om man ser till vad det skulle kosta att bygga på annat vis. Det blir en ganska stor tidsbesparing med LUX.
 
Mura i lättbetong?
 
Precis. Lättbetong, puts och kakel? Kan det vara något? Tack för tipsen med LUX-länken. Inspiration kan man aldrig få för mycket av.
 
Ett annat alternativ som ska funka är att använda markisolerskivor typ ecoprim, rätt vanligt innom båt och modellbyggeri då det är lättarbetat och hyfsat hållfast. när du väl fått till formen på badkaret ditt så är det bara att lägga ett lager glasfiber/epoxi för vattentäthet och hållfasthet sen kan du belägga den ytan med i stortsett vad du vill. ett stort plus med detta är att du dessutom får ett isolerat badkar.
 
Annars kan du ju snickra ihop ett badkar av lite skogspinnebitar..
 
  • laguna-pearl-bathtub.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • laguna-pearl-bath-tub.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ACME den vanligaste tillverkningsmetoden av träbadkar är som jag beskrev ovan bara att man belägger ytan med faner som genomdränks med epoxi/glasfiber och några lager klarlack, men det fins massiva träbadkar oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.