Hej.

Jag har nylig köpt mitt/mina första hus. Det är alltså ett original hus ifrån omkring 1890 där man byggt ihopa med en annan byggnad/hus omkring 1978. Båda är behov av total renovering och byggnaden byggt 1978 är i katastrof skick. Jag har dock redan börjat renovera.

Jag har rivit ut gamla badrummet i 1978 huset som låg vägg mot original 1890 huset och öppnat upp mot hela fasaden eller vad man ska säga och är osäker på hur jag bör stänga igen på bästa sätt för undvika framtida fukt skador etc.

När jag rev ut väggen så bestod den av MDF|isolering|nån-tunn-skiva(för hålla isolering på plats) och några gamla soffkuddar....
Jag rev ut allt detta p.g.a fuktskador som verkar endast ha kommit inifrån p.g.a saknad tätskikt. Iallfall det ser för jävligt ut och jag undrar nu hur jag bör bygga ihopa detta igen på lämpligaste sättet.

man kanske skulla fylla igen hålrummet med fogskum?

Bifogar bild.

Tack!
 
  • Renovering pågår, väggar och isolering borttagen, bar trädstomme, nedrivet tillstånd, fönster, byggarbetsplats inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska du ha badrum där igen eller annat rum? Är det tätt och fräscht i mellanrummet idag ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska du ha badrum där igen eller annat rum? Är det tätt och fräscht i mellanrummet idag ?
Ja det blir badrum där igen, så det blir gipsskivor med tätskikt inne i rummet. Jag är dock osäker på hur jag bör lämna/isolera spalten mellan husen så att säga.
 
Vad finns på andra sidan väggen? Jag ser plast i den väggen och man bör inte bygga igen en vägg med både plast och tätskikt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns på andra sidan väggen? Jag ser plast i den väggen och man bör inte bygga igen en vägg med både plast och tätskikt.
Morning.

Bakom plasten finns där bara en fasadplåt och sen utomhus.
 
D danielH88 skrev:
Morning.

Bakom plasten finns där bara en fasadplåt och sen utomhus.
Oj, ovanlig lösning som jag aldrig råkat ut för. Jag vågar inte ge dig råd om detta.
 
Är det ett uppvärmt rum på andra sidan om den gamla gaveln? I så fall måste inte den biten isoleras. Men det kanske är smidigt att fylla i samma isolering på hela väggen.

Det brukar sägas att om man skall ha en plastfilm i väggen så skall den vara på den varma sidan. Alltså invändigt. Men om det är en fasadplåt blir det knappast speciellt mycket ventilation även utan plasten. Det skall vara ett badrum och därmed tätskikt. Jag tror att betydelsen av eventuell plast i väggen saknar betydelse så länge du inte river en mycket större del av väggen än det som finns i badrummet.

Eftersom det är delvis yttervägg måste det givetvis isoleras. Spontant skulle jag använda skivor av isolering. Det finns skivor av organiskt som byggnadsvårdare gärna använder till gamla hus eftersom dessa fungerar bättre om man inte helt kan hindra fukt från att ta sig in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.