Henningelvis Henningelvis skrev:
Får jag fråga hur du ska flytta stugan? Kranbil? Är det inte viktigt att veta hur golvbjälklaget ser ut för att kunna flytta den på ett säkert sätt?
Lyftkran och låg trailer. Vi har varit i kontakt med åkeriet som flyttade stugan på plats på 70-talet. Tydligen ställde de huset direkt på en låg trailer och vi hoppas att de kan ordna frakten även denna gång.

Jo, jag håller med. Det är viktigt att veta hur golvbjälklaget ser ut. Jag ska åka till stugan och provborra i golvet och se om jag kan se något som kan hjälpa mig planera grunden.
 
Hur ska dom få dit lyftutrustningen under huset?
 
useless useless skrev:
Hur ska dom få dit lyftutrustningen under huset?
Jag hoppas att golvet står på reglar. Att man bara kan ta lös de nedersta panelbrädorna och sen skjuta under banden eller vad de nu använder för att lyfta huset. Om inte så kanske man får ta rejäla domkrafter på respektive sidor om huset och lyfta upp det lite. Jag vet inte. Jag hoppas att de som utför husflyttar vet. Det har ju bevisligen gått att flytta huset en gång i tiden.
 
Bifogar ett foto på vår flytt som inspiration, lycka till!
 
  • Rött trähus lyfts av kran på lastbil, flyttning av byggnad, arbetsmän och grävmaskiner på byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Jag hoppas att golvet står på reglar. Att man bara kan ta lös de nedersta panelbrädorna och sen skjuta under banden eller vad de nu använder för att lyfta huset. Om inte så kanske man får ta rejäla domkrafter på respektive sidor om huset och lyfta upp det lite. Jag vet inte. Jag hoppas att de som utför husflyttar vet. Det har ju bevisligen gått att flytta huset en gång i tiden.
För din egen själsfrids skull tycker jag att du bör ta reda på så mycket du bara kan. Riv bort några panelbräder, lyft lite golv i ett hörn och kolla. Ju mer info och bilder du kan ge husflyttarna, desto bättre. Trist om de kommer dit med all utrustning och först då fastställer att det behövs någon speciallösning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
För din egen själsfrids skull tycker jag att du bör ta reda på så mycket du bara kan. Riv bort några panelbräder, lyft lite golv i ett hörn och kolla. Ju mer info och bilder du kan ge husflyttarna, desto bättre. Trist om de kommer dit med all utrustning och först då fastställer att det behövs någon speciallösning.
Jo och det skulle vara ännu tristare om syllen visar sig vara genomrutten och utan bärighet så att huset kollapsar när man försöker lyfta det 😆

Men då hoppas jag att huset rasar när man försöker lyfta på det. Det skulle vara betydligt värre om huset rasar när man ska lyfta av det. Då får jag stå för transporten och dessutom får jag en hög rivningsvirke på tomten som jag måste ta hand om 😬😰
 
Här ska stugan (förhoppningsvis) stå. Jag funderar på vad jag ska ta mig till om provborrningen i stugan inte ger något. Om jag inte lyckas lista ut hur bjälklaget är uppbyggt. Kan man använda plintar som lecablock? Alltså att istället för en grusbädd, stenplatta och lecablock så får plintarna vila likt lecablock på stenplattor på grusbädden. Sedan får man justera efter hand om man ser att vissa delar av stugan sjunker och behöver ha fler lecablock/nedlagda plintar?
 
  • Solig trädgård, grönt gräs, träd, staket, lantligt, fridfullt, skuggor, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätband mäter höjden på en betongblock ute i gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller går det att gräva ner de här gamla stenbumlingarna och ha de som fundament till grunden? 😆
 
  • Stenar i en hög nära träd och gräs, sannolikt på sommaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först skall du ta reda på hur stugan är byggd.
Är syllen så grov att den tål att ställas på plintar i stä'llet för en kontinuerlig stenfot?
Är golvet byggt på plats efter flyttningen?

Vanligen brukar man riva ut golvet nr man flyttar hus.
Jag skulle gisa att du får lyfta upp litet i gången med domkraft och palla under för att få in balkar under och kunna flytta stugan.

Om konstruktionen är sådan att det fungerar med plintar skall du habetydligt kraftigare plintar än de där terassplintarna eller så skall du ha ganska stora stenar. Så stadiga plintar finns knappast att köpas utan du gjuter dem själv. till exempel 70x70 cm sula 20 cm tjock och ovanpå den en 50 cm hög konisk plint 30x30 cm i bottenmått. Skal du ha stenar måste du gräva ordentliga hål minst en meter djupt och packa dit småsten som underlag och så baxar du dit stenar som är utvalda så de har någorlunda flata ytor uppåt och neråt. Då talar vi om stenar på minst 600 kilo styck.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.