K
jon_h skrev:
Sedan finns det ju tillsatser till både betong och bruk som gör att det går att jobba trots kyla. Såg någon bruktillsats i handeln som tillåter murning ner till -10 grader.
Den förhindrar bara att det inte bildas is i bruket så att det fryser sönder, men hållfasthetstillväxten stannar av vid +5 grader. Frostskydd är inte ett substitut till vinteråtgärder (intäckning, tillförsell av värme) utan ett komplement.
 
Jo, jag vet. Men acceleratorn hjälper väl lite i och med att man får en snabbare hållfasthetstillväxt innan bruket blivit för kallt?
 
K
Kikade på Sika's som du nämner ovan. Jag skulle inte välja den till nåt annat än för tätning vid ev. vattenläckage. Eftersom de inte rekommenderar den tillsammans med armering så är man ju rökt hur man än gör :)
 
Fast om man murar och inte behöver armering i sina fogar, kanske? :)
 
K
Nja... jag köper inte det :) Ytterst få murningar som görs oarmerade och om man ska flumma vidare så kan man säga att, ok... du vill använda den. Då antar jag att du tänker mura utomhus och då tänker jag direkt, aha... en fasad kanske? En trädgårdsmur? Inget av det skulle iallafall jag mura utan armering, men ok ;) och hur ofta gjuter man betong utan järn i?.... hmmm... inga plintar, inga plattor, inga inget... hehe... Rökt eller inte... you tell me ;)
 
Tråden handlar ju om att stapla ihop några lecablock som en plintgrund till en bod, det är väl den användningen vi diskuterar i huvudsak. Där finns det knappast något skäl att armera, man skulle i princip kunna skippa bruket helt och hållet.
 
K
ConstructionWorker skrev:
Vad är billigare - att beställa färdig betong eller blanda själv? Om det handlar om 30 kvm platta?
Säg att du gjuter 10 cm tjockt. Då behöver du 3 m³ betong vilket motsvarar ca 231 säckar. Köpa material, in i blandaren, skotta i plattan osv. Låter som en ryggknäckare. Ibland är det verkligen värt pengarna om det nu skulle bli lite dyrare med färdig betong.
 
Jo, men samt om man gör det under en helg så tror jag knappt att det finns någon färdig betong till hands.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.