Läser överallt här när man diskuterar garage att varmgarage rostar sönder bilen. Ok… hur överdrivet är inte det med ett garage som är 15-17grader på vintern?

Vi bodde i stan förut och som merparten av alla andra hade vi vår bil i föreningens varmgarage. Inga problem. Vad är det med just småhusgarage som gör att bilen rostar?
 
Det viktiga är att när man väl kör in en blöt och snöig bil i ett varmgarage så ska den stå tillräckligt många timmar i garaget för att helt torka ur innan man använder den igen. Är den fortfarande blöt när man kör ut och det är kallt på vintern kommer vatten som trängt in i svetsfogar och likande att frysa och spränga fogarna så där börjar rosta. Bland det sämsta är nog om bilen står ute hemma men man använder den i jobbet och där bara finns ett halvdant ventilerat fuktigt varmgarage som man kör ut och in i ett par gånger per dag på vintrarna.
 
Bor man söder om Uppsala så saltas det rätt bra och då när saltet kommer till en viss temp, gnager det hemskt på plåten. Oavsett det så är saltet en stor bov i att bilarna rostar upp. Bäst är att låta allt vara fruset, Nu är det de så att saltet har ingen funktion när tempen går under minus 6 - 7 C, men kommer bilen i värmen så aktiveras det med fart och allt börjar rosta innan det torkat upp och det kan ta lång tid.
 
Därför byggdes mitt garage med golvvärme, brunn under varje bil och ventilation kopplad till frånluftsvärmepumpen.
Snustorrt på nån timme:)
 
A Argastesnickaren skrev:
Därför byggdes mitt garage med golvvärme, brunn under varje bil och ventilation kopplad till frånluftsvärmepumpen.
Snustorrt på nån timme:)
Låter som Snatteri
 
Mats-S
Har typ 3-5 grader i mitt garage på vintrarna.
Under 20 års tid med arbetsresor varje dag (Stockholmsområdet) och varierande bilmodeller (typ Volvo, VW, BMW, Merc) har jag aldrig haft några rostproblem. Så förmodligen har jag kört "rätt" bilmodeller då ?
 
Gäller ju att byta bil innan rosten börjar synas men numera ska man ju behålla bilen allt längre perioder innan leasingkontrakten är slut.
 
B Bond Vagabond skrev:
Läser överallt här när man diskuterar garage att varmgarage rostar sönder bilen. Ok… hur överdrivet är inte det med ett garage som är 15-17grader på vintern?

Vi bodde i stan förut och som merparten av alla andra hade vi vår bil i föreningens varmgarage. Inga problem. Vad är det med just småhusgarage som gör att bilen rostar?
De bilar jag har haft i garage har rostat mindre än de som alltid stått utomhus. Så jag säger att det är en myt.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Jag tror bilen mår bra av att få stå i värmen, inredning och allt får torka.
 
Har diskuterats så länge jag haft bil och senast med varmgarage -82.
Finns så många olika förutsättningar att det är svårt att jämföra.
 
Tomture61
Ett varmgarage måste ha en mekanisk ventilation för att ventilera ut fukten .
Möjligt att det kan funka med självdrag .
Bara det är en tillräckligt stor temp skillnad .
Kanske en avfuktare + koll på RH med en mätare .
Naturligtvis golvbrunn .
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.