maskeradeproggaren
Ni som har stora bolån och som är under 50% belåningsgrad. Kör ni på med samma amorteringsgrad som innan, dragit eller eller till och med inte amorterar alls nu när räntan gått upp så mycket under kort tid?
 
Mats-S
Skuldfri sedan 1995, skön känsla när alla pratar om höga räntor och höga lån ;-)
 
  • Gilla
Auson och 4 till
  • Laddar…
Slutade amortera för 2 år sen.
Lackade ur när jag i år fick 6 brev att fylla i för att förlänga lånen.
Det hade räckt med ett samtal från banken med ett bra förslag, men nääää.....
Nån jävla robot pytsade ut 6 brev, så jag meddelade banken att lösa alla lån direkt.
Någon undrar säkert, ja ett rejält 6siffrigt belopp.
Rätt skönt :cool:
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Auson och 3 till
  • Laddar…
Till skillnad från tidigare viktigpettrar i tråden, så har jag som TS efterfrågar ganska stora lån ( ca 5 miljoner), under 50% belåning och har inte amorterat på 15 år.

Realräntan är rejält negativ nu.
 
  • Gilla
Auson och 4 till
  • Laddar…
Jag önskar att jag hade mer lån just nu, med låneränta på ca 4% och inflationen på 6% så amorterar man ju automatiskt 2% på årsbasis. Men då gäller det att lönen går upp med minst 6% för att de skall vara kul.
 
  • Gilla
Auson och 1 till
  • Laddar…
Härligt med alla som inte svarar på frågan men ändå känner sig "tvingade" att berätta att de inte har några lån 😉

Vi har ett lån ca 3,5 mkr med under 50% belåningsgrad och amorterar 1%/år. Räntan är 1,29% i drygt fyra år till och efter det tänker vi sluta amortera då vi räknar med betydligt högre ränta.

/Krille
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
Krilleman
När jag hade bolån amorterade jag hårt på detta fram till tidigt 2021, när vi av helt andra orsaker än ekonomiska aspekter sålde huset.

Mitt stora mål var att vara skuldfri långt innan pensionen. Således ökade jag även på amorteringen därefter. Bank-kontakten som jag ökade på amoteringen med i telefonen (2017/2018) mumlade: "Men det är det ju absolut ingen som gör...."

Där är experterna oense!

Men numera är huset sålt sen länge och familjen har mellanlandat i en nyrenoverad hyresrätt på annan ort.

Jag kan inte på något sätt påstå att vi "visste" att marknaden skulle stendö halvåret senare efter husförsäljningen. Det vara bara tur oavsett vad andra i släkten påstår.

Skuldfri kom som ett brev på posten, i och med den tur jag hade med tiden för husförsäljningen.

Hade jag vetat facit redan innan, hade jag hållit ut ett halvår till för att maximera försäljningspriset innan raset började. För det steg en bra bit till innan det dalade.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Ni som har stora bolån och som är under 50% belåningsgrad. Kör ni på med samma amorteringsgrad som innan, dragit eller eller till och med inte amorterar alls nu när räntan gått upp så mycket under kort tid?
Eftersom vi har amorterat så mycket det bara har gått så funkade det ju givetvis inte att fortsätta i samma takt när kostnaderna för ränta, el , bränsle, mat osv har stigit med över 5000kr per månad.
Vi har tillfälligt stoppat helt då vi renoverat lite, men kommer snart att börja ingen på en något lägre nivå.
 
K Krille4 skrev:
Härligt med alla som inte svarar på frågan men ändå känner sig "tvingade" att berätta att de inte har några lån 😉

Vi har ett lån ca 3,5 mkr med under 50% belåningsgrad och amorterar 1%/år. Räntan är 1,29% i drygt fyra år till och efter det tänker vi sluta amortera då vi räknar med betydligt högre ränta.

/Krille
Ja, det är tråkigt men ännu värre i olika facebook grupper. Frågar TS en specifik fråga så borde man ju kunna hålla sig till att svara på den. Rör inte frågan personen alls så behöver man ju inte skriva överhuvud taget.
 
J j-o75 skrev:
Ja, det är tråkigt men ännu värre i olika facebook grupper. Frågar TS en specifik fråga så borde man ju kunna hålla sig till att svara på den. Rör inte frågan personen alls så behöver man ju inte skriva överhuvud taget.
Precis. ☝️
😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.