På Jem og fix har de betydligt större utbud, men även där mycket ojordatr och avarter som grenkontakter med ojordad stickpropp och uttag med hål för jordstiftet.
https://www.jemogfix.dk/stikdaaser/160203/

Etablerat begrepp för detta är tydligen "... runde udtag er med blindhul og i hvid"
 
Mikael_L
Jag är huselektriker i en skola, som är rätt nyligen ombyggd för detta ändamål, helt ny el, helt ny styr osv.

Nu har jag märkt att en massa uttag har för kort avisolering, rätt ofta har överfallet klämt på isolering också, särskilt skyddsjorden.

Det kan vara 100-tals uttag, omöjligt att börja gå genom allt, jag har fixat till det just där jag är och grejat.
Avskalade elektriska kablar och tumstock på ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Antar att man gått från luftledning till nedgrävd matning, men känns som man skalat lite väl långt och dragavlastningen kanske sådär
Bild nr 2 är en typisk anslutning av en äldre luftledning som återanvänts, den ska sitta så högt att det inte föreligger någon risk för beröring samt biten genom väggen är ett porslinsrör som slutar inne i en kapsling.
Bild nr ett är typiskt för att man inte gjort en "kringla/slack" i marken utan dragit kabeln rakt fra och upp till dosan. När sedan jorden i kabeldiket har satt sig så har kabeln ryckts ut ur dosan. Ett typiskt amatör/nybörjarfel
 
Gick igenom elcentralen i mitt spanska hus och dokumenterade säkringarna.
Kul med uttag avsäkrade med 20A.
1 40A Jfb
2 25A spis
3 20 Uttag altan + köksvägg, köksfläkt, uttag toalett + hall + sovrum 1+2
4 20A Altanbelysning, mediauttag, uttag + takbelysning vid soffa
5 16A Takbelysning kök, v-rum, wc 1+2, sovrum 1+2, hall
6 20A Uttag köksbänk, vägglampa tvättstuga, vvb, tvättmaskin.

Tvättmaskin och vvb anslutna via schuko, det sitter 3 vägguttag utomhus, under tak.
Spisen är en Ikea Udden (7,8kW) där de 3 fasledarna är sammankopplade med fasledaren i väggen.

/Höghus
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Plötsligt slutade den långa skarvsladden för trädgårdsarbete att fungera.
Efter några sekunder med att mäta insåg jag att det är bara att öppna.

Tusan vilken epig konstruktion det var här.
En öppen elkontakt till en skarvsladd med synliga kablar i brunt, blått och grönt/gult, avslöjande en enkel konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
”Tur” ändå att det bara var nollan som lossnat. Man verkar ju inte direkt ha följt den där rekommendationen att jorden ska vara längst så att den dras ur sist
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.