Hej!

Tacksam för synpunkter på bifogad skiss. Ska fungera som fritidshus som man kan vara i året runt och i förlängningen även bo i stadigvarande. Grundtankar som är viktiga är mycket fönster åt sjösidan, enkel kontakt ute-inne och avdelat mellan sällskapsutrymmen och sovdel. Stort trädäck utanför kök/matplats i "innergården" är tanken. Det som inte framgår riktigt av modellen är att vardagsrummet ligger ett par trappsteg lägre. Huset pekar i nordvästlig riktning.
Tror jag kommer byta dörren ut från kök till större skjutdörr.
 
  • skiss_9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT6155_comp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevlig planlösning, men tänk på att det kan vara svårt att möblera trädäcket om det finns många dörrar att ta hänsyn till. Behövs till exempel dörren från vardagsrummet och ut, går det inte enkelt att ta sig ut på trädäcket från köksdörren? Stora skjutdörrar låter mkt bra.
 
Forts..
Dörren ut från vardagsrummet kanske kan flyttas till gaveln istället? Kan vara skönt att komma ut på tomten utan att behöva trixa sig igenom trädäcket och fikaborden.

//Karolin
 
Hej!

Tack för synpunkterna, du har en poäng då utrymmet mellan huskropparna inte är så stort. Funderar på att skippa dörren från sovrumshallen och låta den nichen bli en liten arbetsplats istället. Skulle nog hellre ha en dörr direkt från stora sovrummet om alls i den delen av huset. Ursprungligen var det tänkt som skjutdörr i gaveln men tanken är att den binder ihop ytorna bättre som den är nu och ger en snabbare kontakt. Kanske är lite krystad motivering, ska fundera på det ett varv till. Om den leder ut på gaveln kommer den ut på en nivå som är lägre än däcket mellan huskropparna. Det är alltså en liten trappa upp vid dörren ut från vardagsrummet där förlängningen av trappan är en bänk. Har också övervägt att inte ha någon dörr alls från vardagsrummet. Huvuddelen av "springet" in och ut vill jag nog styra till köksdörren då det ligger klinker där och antagligen trägolv i vardagsrummet.
 
Många olika taknivåer (skarvar) innebär större risk för läckage och mer underhåll.
Kan du inte göra ett helt tak?
 
Jag tycker det ser lite trist ut att knappt ha några fönster ut mot gatan.
 
Hallen är på tok för liten. Var är tvättstugan? Ingen groventré? Ska alla tak luta in mot innergården? Det blir mycket snö där då (om det snöar vill säga :D) Sedan skulle jag skippa det nedsänkta vardagsrummet. Ett enplanshus är ju designat just för att slippa dessa trappsteg. Och dessutom blir det konstigt med tanke på innergården utanför. Ni kommer nästan att sitta och titta under möblerna som står utanför.
 
En sak som jag är lite allergisk mot är att ha toalett i direkt anslutning till hallen - det betyder att den som går in och ut där gärna drar med sig en hel del grus och smuts från hallen till resten av huset. En annan sak är det lilla lilla sovrummet - är det tänkt som gästrum så ok, men om man en vacker dag ska sälja huset så tål det att tänkas igenom - många familjer har två barn som vill ha varsitt rum - det kommer att bli slagsmål om mellansovrummet...

Annars gillar jag att ha sovrumsdelen avskiljd från resten av huset - det gäster behöver se är kök, matplats och vardagsrum - annat är privat! :)
 
I
En oekonomisk (för mycket yttervägg i förhållande till ytan innanför ytterväggarna = större byggkostnad än nödvändigt och för stor värmeavgivande yta = slöseri med energi) och svårmöblerbar huskropp (för mycket dö'yta som inte går att möblera). Dessutom i etage.
___________________
Byggaren
 
Ett annat tips är att ha någon lämplig plats ute med rejält tak. Jag har inte studerat din ritning ingående utan bara observerat att det inte tycks finnas något 'utetak'. Det är väldigt skönt att kunna ha utemöbler med ev dynor stående ute även när det regnar - inte minst om sommaren då ni kanske inte är där varje dag. Det kan också vara mysigt att sitta ute vid varmt sommarregn.
 
Det känns spontant som om ni tagit ett antal friggebodar och spikat ihop dem till något slags stor koja. Massor med vinklar och vrår som gör att det känns trångt. Transportsträckorna är många och långa. T.ex. är köket den stora knytpunkten i huset. Vart man än skall så måste man gå igenom där. Sovrummet längst ut på flygeln gör att det blir rätt många kvadratmeter gång dit, som inte kommer att användas till något annat än att gå till och från det rummet. Dessutom blir det dyrt att bygga detta hus med alla vinklar, och dyrt att underhålla och drifta med så mycket yttervägg.

Den lilla innergården kommer troligen att vara i skugga mestadelen av dagen, för det är bara någon eller några timmar som solen kommer att vara mitt för den. Skorstenen kommer dessutom att skymma en del ljus, och att spisen är mot en yttervägg gör att mer värme går till spillo när man eldar i den.

Sovrummen är små, i synnerhet ett av dem, så små att det kommer kännas mycket obekvämt att vistas där för något annat ändamål än att sova. Man vill inte klä sig där, inte har något kontor där, och barnen har inte plats att leka. Att ha ett par som gäster i det lilla gästrummet blir svårt, det är inte mycket mer än en enkelsäng som ryms där.

Tvättstuga ser ut att saknas, och jag ser heller ingen plats för panna eller varmvattenberedare.
 
Swetrot skrev:
Tvättstuga ser ut att saknas, och jag ser heller ingen plats för panna eller varmvattenberedare.
Var inte alltför snål med det man tidigare kallade pannrum - idag snarare teknikrum. En driftekonomisk ventilationsanläggning kräver lika stor plats som ett fullt kylskåp. Som Swetrot nämnde även varmvattenberedare (den har jag visserligen hängt i taket i mitt teknikutrymme så den behöver inte ta så stor plats). I kombination till detta behövs både elskåp och vattenavläsning och det är också lämpligt att man samtidigt har möjlighet till utebevattning i yttervägg från detta rum. Toa, badrum och kök ligger långt ifrån varandra och ger större byggkostnader.
Vilket uppvärmningssystem tänker ni er? Tänker ni välja ett eller flera miljövänliga alternativ kräver detta också mer plats. Jag tycker själv att det är viktigt att redan från början tänka på hur man vill ha detta i ett nybyggt hus - något som man ofta kommer på alltför sent med problem att pula in på ritningen.
Dessutom tycks badrummet lite trångt. Som ett fritidshus - ja - men inte om ni senare tänkt er huset som en permanentbostad. Jag vet inte om det blivit kravändringar avseende handikapptillgänglighet i fritidshus - det kan vara värt att också ta hänsyn till detta såvida ni vill ha huset klassat som fritids-eller permanentbostad.
 
Hej och tack för alla svar!
Förutsättningarna styr väl alla byggen. Jag skulle gärna byggt något större men ekonomi och överskådligt behov gör att jag stannar på skissad yta. Det ska alltså närmsta 5 åren användas som fritidshus, därefter i ökad grad även andra årstider. Om det blir permanentboende så är det antagligen för två vuxna med utflugna barn. Det gör att det blir en del kompromisser, avsaknad av separat tvättstuga är en, lite mindre sovum ett annat. På fastigheten finns ett befintligt sommarhus som kan användas som gäststuga eller generationsboende sommartid. I anslutning till den kommer ytterligare en vinterbonad sovlänga med badrum på sikt. Del av innergården ska få ett utetak och dörrarna ut kommer bli skjutdörrar för att inte ta så mycket yta. Det är möjligt att innergården kommer vara i skugga rätt mycket men det kanske inte behöver vara helt fel då det går att använda förlängningen av innergården som solplats. Insyn är inget problem. Jag hade gärna sett en lite bredare innergård men byggplatsen gör det svårt att bredda huset. Att köket är hjärtat i huset känns bara naturligt för oss och vi vill att det ska vara nära till uteplats och vardagsrum. Planlösningen i stort är resultatet av diskussion mellan oss och arkitekten. Jag har också varit lite fundersam till alla vinklars konsekvens map byggkostnad. De är väl mest arkitektoniskt motiverade, för att skapa lite intressanta brytningar och ljusinsläpp. Utformningen av taket gillar jag, får förlita mig på att plåtslagaren gör ett gediget jobb. Värme- och driftsekonomi är inget prioriterat men ska självklart funka. Som jag förstått det kommer man med dagens isolering och vattenburen golvvärme, någon radiator och frånluftsvärmepump klara värmeekonomin ganska bra. Jag inser att sett till bygg- och värmeekonomi är det mest lämpligt att bygga ett kvadratiskt hus, men det är ju inte det jag vill ha. Får väl avvakta offerterna som vi ska börja inhämta om någon vecka, sedan kanske kompromisserna tar vid.
 
Skjutdörrar är jättebra! Jag har endast skjutdörrar i mitt hus - bortsett från toadörrar. Man sparar mycket golvyta.
 
Jag håller inte med många andra beträffande vinklar och vrår. Det så sådant som ger indivuallitet i ett hus. Reklagulära hus är ju knappast "orginellt". Däremot så tycker jag att du ska skippa uteplatsen och bygga in den delen till en härlig vinterträdgård. Jag kan förstå vad du var ute efter och själv har jag en dröm om att bygga en enplanare på ca 350-400 m2 med innergård slt U-form. I Detta fall så tror jag dock att huset är för litet för detta och att den där känslan inte kommer att helt infinna sig.

Med handen på hjärtat, uteplatser är härliga, tre månader om året. Titta här så förstår du vad jag menar http://www.schueco.se/pdffiles/dl_prosp/046/9102P2689_0305_046.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.