Det högra kontrollvredet krånglar. När jag vrider på det så hoppar det över grader. När det kommer till 180 grader så hoppar den till 250 grader, och därefter till 240 grader, och fortsätter jag vrida blir det 250 grader. Ibland (ungefär var femte gång) fungerar det utan problem. Har någon lyckats åtgärda detta problem? Känns ju onödigt att behöva byta ut en i övrigt fullt fungerande ugn bara för det problemet. Kan man byta reglage? Skruva upp den och mixtra?
 
  • Inbyggd modern ugn med digital klocka i kök, fläckig stekpanna på spishäll, träarbetsyta, kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillverkare och modell på ugnen?
Länk till manualen?
 
Byt ställaren/potentiometern så löser det sig
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Byt ställaren/potentiometern så löser det sig
Tack för svar. Det här lät intressant och rätt rent spontant. Ska kolla exakt vad det är för ugn och se om man kan hitta en reservdel. Det är någon standard från IKEA Whirlpool.
 
Jag har köpt potentiometer till en spis av Nettoparts. Det var sjukt smidigt. Jag mailade och frågade om min modell och fick tillbaka en sprängskiss där de bad mig att markera exakt vilken potentiometer jag skulle ha (de var olika för olika plattor). Dokumentera ordentligt bara hur de olika ledningarna ansluter till potentiometern. Och inte bara med foto, utan skriv upp färg-siffra. Utbytesdelen kan se annorlunda ut nämligen, men siffrorna på anslutningarna är desamma.
 
  • Gilla
POTOOOOOOOO
  • Laddar…
A
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har köpt potentiometer till en spis av Nettoparts. Det var sjukt smidigt. Jag mailade och frågade om min modell och fick tillbaka en sprängskiss där de bad mig att markera exakt vilken potentiometer jag skulle ha (de var olika för olika plattor). Dokumentera ordentligt bara hur de olika ledningarna ansluter till potentiometern. Och inte bara med foto, utan skriv upp färg-siffra. Utbytesdelen kan se annorlunda ut nämligen, men siffrorna på anslutningarna är desamma.
tusen ggr enklare att söka på SERVICE numret så får man partnr direkt och kan mha det söka över hela internet.

Men det är ju sällan någon vill tala om i dessa trådarna vad det är dom har.
lite som vilka däck passar min bil?
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Servicenumret är 857921301500. Modellnumret 701.230.07

Hittade massor reservdelar men ingen korrekt ännu. Har tyvärr en kinkig bebis på mig så kan inte sätta mig vid datorn. Tack för alla bra svar
 
A
P POTOOOOOOOO skrev:
Servicenumret är 857921301500. Modellnumret 701.230.07

Hittade massor reservdelar men ingen korrekt ännu. Har tyvärr en kinkig bebis på mig så kan inte sätta mig vid datorn. Tack för alla bra svar
481221458616
WHIRLPOOL/INDESIT
Original
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
481221458616
WHIRLPOOL/INDESIT
Original
Tack, vad schysst att du letade upp det till mig. Kollade en video på Youtube när en gubbe bytte den delen på en äldre ugn, och såg ju inte helt omöjligt att göra själv. Får skruva upp och titta i min och se om jag förstår hur jag ska göra.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.