F
Vet inte facktermen men vi har dessa träbalkar på vårt uterum som varit dåligt underhållna. Skrapade bort färgen och det var lite murket. Pelade bort att löst och sedan grundat det med olja som ska förhindra påväxt etc.

Frågan är nu om man kan fylla upp håligheten på något vis? T ex kemiskt trä, utefog eller nåt annat? Eller så får jag bara måla över det och leva med det. Känns onödigt att byta hela balken, inget fel på den i övrigt.
 
  • Träkonstruktion av byggnad med metallist, under blå himmel, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kemiskt trä och måla om. Kanske behövs det ett plåtbleck längs med taket också för att förhindra att vatten droppar och rinner ner.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kemiskt trä och måla om. Kanske behövs det ett plåtbleck längs med taket också för att förhindra att vatten droppar och rinner ner.
Köpte en burk nu, dock står det att olja och fett förstör vidhäftningsförmågan. Får försöka rugga upp ytan nu men kommer ju inte riktigt in i alla sprickor.

Plåt är nog inte fel, ska ändå sätta plåtar på annat ställe så kan be plåtslagaren kolla på det.
 
Jag brukar använda linoljekitt till allmänt lappande och lagande av måttligt stora skador som ska målas över. Peta ner en träbit som täljts till lämplig form för att fylla ut om det behövs.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
T
Jag vet inte om du redan har gjort något åt det här men om du spacklar i något i skadan utan att ha fått bort allt dåligt trä och/eller det inte blir väldigt bra vidhäftning av spacklet du valt så finns det en risk att det blir vatteninträngning (särskilt om du inte målar över) som leder till mer röta än om du inte fyller i skadan.
 
F
T Testarn skrev:
Jag vet inte om du redan har gjort något åt det här men om du spacklar i något i skadan utan att ha fått bort allt dåligt trä och/eller det inte blir väldigt bra vidhäftning av spacklet du valt så finns det en risk att det blir vatteninträngning (särskilt om du inte målar över) som leder till mer röta än om du inte fyller i skadan.
Misstänkte det. Ja jag har redan lagat det nu och målat 3 gånger. Ser nästan för bra ut då resten av träet är lite spucket osv. 😅
 
T
Haha - ja, det är "risken" med att fixa något... Allt annat börjar se schabbigt ut :)

Om du har målat tre lager och varit noga med att fylla i sprickor och så borde det vara OK. Jag håller tummarna för att du inte är tillbaka om ett par år med tråden: Hur byter jag en halv balk i uterummets tak?
 
  • Haha
Fideliox
  • Laddar…
F
T Testarn skrev:
Haha - ja, det är "risken" med att fixa något... Allt annat börjar se schabbigt ut :)

Om du har målat tre lager och varit noga med att fylla i sprickor och så borde det vara OK. Jag håller tummarna för att du inte är tillbaka om ett par år med tråden: Hur byter jag en halv balk i uterummets tak?
Förra ägarna var dåliga på att underhålla. Detta skulle målats för fem år sen. Sen ska vi såga ner ett träd också som täcker halva uterummet, blir mycket mossa och skit av det. Sen har jag bett plåtslagare om att kolla om det går att plåta. Borde bli en förbättring. 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.